پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 344
پ
تحقیقات اولیه درباره آزمایش شکست خورده

۳ اختلال در عملیات پرتاب کپسول استارلاینر به فضا

تحقیقات اولیه درباره آزمایش شکست خورده پرتاب کپسول استارلاینر به فضا حاکی از ۳ اختلال در این عملیات است.

به گزارش  اسپیس، ۷ هفته پس از آنکه کپسول استارلاینر CST-۱۰۰ در ماموریت ارسال به ایستگاه فضایی بین المللی شکست خورد، ناسا و مقامات بوئینگ نتایج اولیه تحقیقات درباره دلایل این شکست را  اعلام کردند.

این کپسول بدون سرنشین در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹  به سمت ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد. هدف آن بود که ماموریت مذکور  توانایی فضاپیما برای انتقال ایمن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگرداندن آنها را نشان دهد. اما کپسول استارلاینر نتوانست به مدار تعیین شده خود برسد و در نتیجه دو روز دور زمین مدار زد ودر نهایت با کمک چتر نجات در نیومکزیکو فرود آمد.

درهمین راستا جیم بریدنستاین مدیر ناسا در یک تله کنفرانس به چند اختلال طی این ماموریت به خصوص به مشکلات نرم افزاری کپسول اشاره کرد. 

نخستین مشکل سخت افزاری در مدت کوتاهی پس از پرتاب استارلاینر مشخص شود. این اختلال به سیستم تایمر کپسول مربوط بود.

سپس دومین مشکل نرم افزاری کپسول استارلاینر قبل از بازگشت آن به زمین کشف شد و این اختلال احتمالا سبب می شد برخوردی میان ماژول خدمه و ماژول سرویس به وجود بیاید. این ماژول ها طوری طراحی شده اند تا در مدار زمین از یکدیگر جدا شوند.

به گفته مقامات بوئینگ این مشکل مربوط به نرم افزاری است که تعیین کننده فرایند جدایی ماژول خدمه و سرویس ها قبل از فرود است. اگر بوئینگ قبل از بازگشت کپسول به زمین متوجه این اختلال نمی شد، احتمالا ۲ ماژول با یکدیگر برخورد می کردند و این امر سبب می شد ماژول خدمه در فرایند فرود دچار مشکل شود.

مشکل سوم در عملیات شکست خورده به نرم افزار کپسول مربوط نبود بلکه به ارتباط میان ایستگاه زمینی و استارلاینر مربوط بود.

گزارش نهایی درباره این ماموریت باید تا پایان ماه فوریه به ناسا ارائه شود. این درحالی است که به گفته بریدنستاین، ناسا هنوز تصمیم نگرفته برای دومین بار این کپسول را آزمایش کند.

منبع : مهر 

ارسال دیدگاه