پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 30 فروردین 1403

واتس آپ جدید چه اطلاعاتی از کاربران می خواهد؟

واتس اپ به تازگی به کاربران خود اعلام کرده یا اطلاعات‌تان را با فیس‌بوک به اشتراک بگذارید یا اکانت‌تان را حذف خواهیم کرد. اما واتس آپ دقیقا چه اطلاعاتی از کاربران را می خواهد به اشتراک بگذارد؟

همه کاربران واتساپ باید شرایط جدید را تا کمتر از یک ماه دیگر (هشتم فوریه) قبول کنند؛ در غیر این صورت این پیام‌رسان قادر به ادامه ارائه خدمات به آنها بود.

در این راستا، کاربران از طریق یک اعلان درون برنامه‌ای از تغییر این سیاست حفظ حریم خصوصی بحث‌برانگیز مطلع می‌شوند.

واتساپ از کاربران می‌خواهد توافق کنند که داده‌های شخصی‌شان از جمله شماره تلفن موبایل‌شان را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارند.

در این اعلان آمده است: با انتخاب «موافقت»؛ شما شرایط جدیدی را که از هشتم فوریه لازم‌الاجرا می‌شود، می‌پذیرید. پس از این تاریخ برای ادامه استفاده از این پیام‌رسان باید شرایط جدید را بپذیرید. اگر ترجیح می‌دهید حساب کاربری خود را حذف کنید، می‌توانید از «مرکز کمک» یا Help Center کمک بگیرید.

واتس اپ چه اطلاعاتی از شما می خواهد؟

مطمئنا بعد از شنیدن این خبر، خیلی‌ها دوست دارند بدانند که اطلاعاتی که واتس اپ می‌خواهد در اختیار فیس‌بوک بگذارد و به خاطرش حاضر است قید کاربرانش را به کل بزند، چه هستند؟

واتس اپ اطلاعات زیادی از شما می خواهد تا آن را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارد؛ از میان آنها می‌توان به " اطلاعات حساب کاربری مانند شماره تلفن، سوابق مربوط به مدت زمانی که در واتساپ سپری می‌کنید و اینکه چند بار به آن سر می‌زنید، اطلاعاتی در مورد نحوه تعامل شما با سایر کاربران، شناسه‌های دستگاه و جزئیات دستگاه مانند آدرس اینترنتی، سیستم‌عامل، جزئیات مرورگر، اطلاعات سلامت باتری، نسخه برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، شبکه تلفن همراه، زبان و منطقه زمانی " اشاره کرد.

همچنین داده‌های معامله و پرداخت، کوکی‌ها و اطلاعات مکان نیز بسته به مجوزهایی که در ابتدا به واتساپ می‌دهید، در دسترس این پیام‌رسان و بعدا فیس‌بوک قرار خواهد گرفت.

حریم خصوصی در واتس آپ جدید؟

واتس اپ اعلام کرده که این به روز رسانی در خط مشی خود، به منظور ارائه محصولات ادغام شده شرکت فیس‌بوک است که این محصولات شامل اینستاگرام و مسنجر می‌شود.

سخنگوی واتس اپ به تازگی اعلام کرده که این تغییرات بخشی از اقداماتی است که قبلا هم اعلام شده بود و با این تغییرات مشاغل اجازه پیدا می‌کنند تا چت‌های واتس آپ را با استفاده از زیرساخت‌های فیس‌بوک ذخیره و مدیریت کنند.

جالب است بدانید که این اقدام واتس اپ، یک ماه پس از آن صورت گرفت که شرکت اپل از سازندگان اپلیکیشن‌های iOS مثل واتس اپ خواست که جزئیات اطلاعاتی را که از کاربران جمع‌آوری می‌کنند اعلام کنند. زمانی که می‌خواهید این برنامه را از فروشگاه اپلیکیشن اپل یا App Store دانلود کنید، به شما خاطرنشان می‌کند که واتس اپ جدید اطلاعاتی چون اطلاعات مربوط به خرید، اطلاعات مالی، موقعیت مکانی، مخاطبان، محتوای کاربری، شناسه‌ها، مصرف داده‌ و موارد تشخیصی را جمع‌آوری می‌کند.

هدف واتس آپ از به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران چیست؟

واتس اپ متعلق به فیس‌بوک است. این شرکت در سال 2014 آن هم به قیمت ۱۹ میلیارد دلار واتس اپ را خرید و به نوعی به اطلاعات کاربرانش دسترسی پیدا کرد. واتس اپ از سال ۲۰۱۶ اجازه دسترسی فیس‌بوک به اطلاعات کاربرانش را می‌داد، اما با این تفاوت که به کاربران این امکان را داد که در این مورد تصمیم‌گیری کنند و در صورت نپذیرفتن، اطلاعات‌شان در اختیار فیس‌بوک قرار نگیرد. با این حال، این کار با بیانیه‌ واتساپ در سال ۲۰۱۴ پس از به تصاحب درآمدنش توسط فیس‌بوک و تعهد به حریم خصوصی کاربران مغایرت داشت.

از آنجا که واتس اپ به طور پیش‌فرض رمزگذاری شده، فیس‌بوک قادر نخواهد بود محتوای پیام‌های شما را ببیند. بر اساس گفته‌های واتس اپ، فیس‌بوک فقط اطلاعات خاصی را در این زمینه نیاز دارد؛ اینکه شما به چه کسی پیام می‌دهید و هر چند وقت یک بار این کار را انجام می‌دهید.

واتس آپ اعلام کرده که با اعمال تغییرات جدید قرار است که سرویس‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار گیرد. بنابر ادعای این شرکت؛ فیس‌بوک این اطلاعات را برای کمک به تنظیم نحوه عملکرد سرویس‌خود جمع‌آوری می‌کند. این تنظیمات شامل ایجاد پیشرفت در زیرساخت‌ها و سیستم‌های تحویل، درک نحوه استفاده واقعی افراد از این سرویس‌ها، مبارزه با جرایم و هرزنامه و همچنین بهبود تجربه کاربری است. مورد آخر مورد کلیدی است، زیرا ایده فیس‌بوک در مورد بهبود تجربه کاربری به معنای شخصی‌سازی است.

به عبارت دیگر، هدف استفاده از الگوریتم‌ها برای تغییر تجربه کاربری به ویژه در مورد فیس‌بوک یعنی می‌خواهد برای مدت طولانی‌تری شما را در فضای آن نگه دارد. این اقدام شامل شخصی‌سازی تبلیغات نیز می‌شود که نتیجه آن افزایش درآمد فیس‌بوک است!

خوب است بدانید که تقریبا ۹۹ درصد از درآمد جهانی فیس‌بوک در فصل سوم ۲۰۲۰ از طریق همین تبلیغات بوده است. به همین دلیل فیس‌بوک دیگر نیازی به آگهی‌های تجاری شرکت‌های دیگر ندارد و همچنان براساس سیاست حفظ حریم خصوصی آگهی شخص ثالث ممنوع است.

در عین حال واتس آپ عنوان کرده که اشتراک‌ گذاری داده‌ها به شما امکان می‌دهد که سایر خدمات فیس‌بوک را با حساب کاربری واتس اپ‌ تان دریافت کنید؛ خدماتی مانند Facebook Pay یا نمایش هوشمند Facebook Portal.

اطلاعاتی که هیچ وقت در واتس آپ پاک نمی‌شوند!

شرایط و ضوابط جدید اپلیکیشن واتس اپ به این معنی است که حذف ساده برنامه از روی گوشی به منزله عدم دسترسی واتس اپ به اطلاعات خصوصی کاربر نیست. در واقع،‌ کاربران برای اینکه اطمینان حاصل کنند که سرویس دیگری به این اطلاعات دسترسی ندارد، باید از ویژگی درون برنامه‌ای برای حذف حساب کاربری خود استفاده کنند.

طبق این خط‌مشی جدید، حتی اگر با استفاده از این ویژگی درون برنامه‌ای حساب کاربری خود را حذف کنید، باز هم برخی از داده‌ها برای این شرکت باقی خواهند ماند.

پیام رسان واتس اپ در این مورد اعلام کرده: زمانی که حساب کاربری‌تان را حذف می‌کنید، هیچ تاثیری روی اطلاعاتی که شما در گروه‌های خود ارسال کرده‌اید یا اطلاعاتی که کاربران دیگر در ارتباط با شما دارند، نخواهد گذاشت. در واقع انگار که کپی پیام‌هایی که برای آنها ارسال کرده‌اید در نزد این پیام‌رسان باقی می‌ماند.

تغییرات در واتس آپ از زبان خودش

واتس اپ به تازگی تغییر سیاست خود در زمینه حریم خصوصی را منتشر کرده است. در صفحه رسمی واتساپ در بخش حریم خصوصی آمده است:

اگر در خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنید، از این پس واتس اپ تحت شرایط «شرایط خدمات» و «سیاست‌ حریم خصوصی» جدید به شما خدمات خواهد داد. سیاست حریم خصوصی ما به شما کمک می‌کنید که بدانید کدام اطلاعات‌تان را جمع‌آوری می‌کنیم و تاثیر این کار چه خواهد بود.

ما یکی از شرکت‌های فیس‌بوک به شمار می‌رویم و در ادامه روش‌هایی را که ما اطلاعات شما را به عنوان عضوی از خانواده این شرکت به اشتراک می‌گذاریم، ذکر می‌کنیم.

واتس اپ زمانی که شما این اپلیکیشن را نصب می‌کنید و به آن دسترسی می‌یابید یا از سرویس‌های ما استفاده می‌کنید، به منظور اجرا، تامین، بهبود، درک، شخصی‌سازی، پشتیبانی از اطلاعات شما و همچنین بازاریابی خدمات خودمان، ‌یک سری اطاعات شما را دریافت یا جمع‌آوری می‌کند.

نوع اطلاعاتی که دریافت و جمع‌آوری می‌کنیم به نحوه استفاده شما از خدمات ما بستگی دارد. ما برای ارائه خدمات به شما به اطلاعات خاصی نیاز داریم و بدون آن نمی‌توانیم این خدمات را به شما ارائه دهیم. به عنوان مثال، برای ایجاد حساب کاربری و استفاده از خدمات ما، باید شماره تلفن همراه خود را ارائه دهید.

سرویس‌های ما ویژگی‌های اختیاری دارند که در صورت استفاده توسط شما، ما نیازمند به جمع‌آوری اطلاعات اضافی برای ارائه این ویژگی‌ها داریم. در صورت لزوم، شما از مجموعه این اطلاعات مطلع خواهید شد. اگر تصمیم دارید که اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از یکی از این ویژگی‌ها را ارائه ندهید، در واقع دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر اجازه ندهید داده‌های مربوط به موقعیت مکانی شما ار دستگاه جمع‌آوری نشود، نمی‌توانید مکان خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید!

چه اطلاعاتی در واتس آپ به اشتراک گذاشته می شود؟

از آنجا که شما از سرویس‌های ما استفاده می‌کنید و با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید، یک سری اطلاعات را با ما به اشتراک می‌گذارید و ما به منظور اجرا، ارائه خدمات، درک، شخصی‌سازی، پشتیبانی از شما و بازاریابی خدمات خودمان این اطلاعات را به اشتراک می‌گذاریم. این اطلاعات عبارتند از:

اطلاعاتی که برای دوستان خود در واتس آپ ارسال می‌کنید! این اطلاعات شامل تمامی اطلاعاتی است (شامل پیام‌ها) که برای کسانی که برای ارتباط در بستر واتس اپ انتخاب کرده‌اید ارسال می‌کنید.

اطلاعات مربوط به حساب کاربری‌! این اطلاعات شامل شماره تلفن، نام و عکس پروفایل و همچنین اطلاعات مربوط به «درباره» (about)، آخرین مراجعه به واتساپ و رسید پیام (تیک‌های مربوط به پیام‌های ارسالی) برای کسی که از خدمات ما استفاده می‌کنند؛ هر چند که می‌توانید در قسمت تنظیمات یک سری اطلاعات خاص را برای دوستان‌تان و همینطور مشاغل مدیریت کنید.

مخاطبان و دیگران می توانند پیام های شما را ببیند و بازنشر کنند! کاربران و حتی کسب‌وکارهایی که شما با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، می‌توانند اطلاعات شما نظیر شماره تلفن همراه یا پیام‌های شما را با ذخیره و بازنشر کنند.

برای مدیریت افرادی که در سرویس‌های ما با آنها ارتباط برقرار می‌کنید و اطلاعات خاصی که به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید از تنظیمات خدمات و ویژگی «مسدود کردن» استفاده کنید.

مشاغل موجود در واتس آپ. ما خدمات مشخصی را به مشاغل ارائه می‌دهیم تا بتوانند به راحتی در این بستر به کسب‌وکار خود بپردازند.

ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث. ما با ارائه‌ دهندگان شخص ثالث و شرکت‌های تابعه فیس‌بوک به منظور کمک به اجرا، ارائه خدمات، بهبود خدمات، درک و شخصی‌سازی، پشتیبانی و بازاریابی خدمات‌مان همکاری می‌کنیم. در واقع با این شرکت‌ها برای پشتیبانی از خدمات مانند ایجاد زیرساخت‌های فنی، تحویل و سایر سیستم‌ها، بررسی و تحقیق بازار، حفاظت از امنیت و یکپارچگی کاربران همکاری می‌کنیم. البته زمانی که اطلاعات را با ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث و سایر شرکت‌های تابعه فیس‌بوک به اشتراک می‌گذاریم، از آنها می‌خواهیم که مطابق لا دستورالعمل‌ها و شرایط ما از آنها استفاده کنند.

خدمات شخص ثالث. زمانی که شما از خدمات شخص ثالث یا سایر محصولات فیس‌بوک استفاده می‌کنید که با سرویس‌های ما تلفیق شده‌اند، ارائه دهندگان شخص ثالپ ممکن است اطلاعاتی را درباره آنچه شما یا دیگران به اشتراک گذاشته‌اید دریافت کنند. به طور مثال،‌ اگر از یک سرویس پشتیبان‌گیری داده با سرویس‌های ما یعنی iCloud یا Google Drive استفاده می‌کنید، این سرویس‌ها به اطلاعات شما مثل پیام‌هایتان در واتس آپ دسترسی پیدا می‌کنند! یا مثلا اگر از پخش‌کننده درون برنامه برای پخش محتوا استفاده می‌کنید،‌ سرویس شخص ثالث یا یکی از محصولات شرکت فیس‌بوک که مرتبط است به اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته‌اید، دسترسی پیدا می‌کنند.

فارغ از کیفیت و اعتبار تمام دلایل و توجیهاتی که واتس آپ برای این اقدام عجیب خود می آورد؛ اصل این اقدام که باعث ناراحتی طیف گسترده کاربران این پیام رسان در سراسر دنیا شده، مصداق بارز عدم رعایت حریم خصوصی کاربران یک پیام رسان اجتماعی است که عمدتا بارزترین ویژگی مدنظر استفاده کنندگان از آن به شمار می آید.

منبع: جی پلاس

ارسال دیدگاه