پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 3625
پ

ناسا ۳ هزارمین روز مأموریت کنجکاوی را جشن گرفت

ناسا سه هزارمین روز مأموریت کنجکاوی در مریخ را با انتشار تصویری زیبا از سیاره سرخ جشن گرفت.

کنجکاوی (Curiosity) به رکورد ۳ هزار روز مریخی یا سول (Sol: به معنای خورشید در زبان لاتین) دست یافت. ناسا در حالی به این دستاورد رسیده که مریخ نورد جدید این آژانس یعنی استقامت (Perseverance) تقریباً پنج هفته دیگر به برادر بزرگترش ملحق می‌شود. یک روز مریخی کمی طولانی‌تر از روز زمینی بوده و حدوداً ۲۴ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

ناسا به همین مناسبت یک تصویر پانورامای زیبا از سطح سیاره سرخ منتشر کرده که به تازگی (۱۸ نوامبر ۲۰۲۰) توسط کنجکاوی گرفته شده است. این تصویر از به هم پیوستن ۱۲۲ تصویر کوچکتر ایجاد شده و نمایی خیره کننده از سنگ‌های دامنه کوه «شارپ» در گودال «گیل» را نشان می‌دهد.

 

گیل دهانه‌ای با قطر ۱۵۴ کیلومتر در مریخ بوده و کنجکاوی پس از فرود در ۵ اوت ۲۰۱۲ در حال مطالعه آن است. داده‌های بدست آمده از کنجکاوی از احتمال وجود دریاچه در این گودال خبر می‌دهند که احتمالاً تا میلیون‌ها سال وجود داشته است.

کوه شارپ با ارتفاع حدوداً ۵.۵ کیلومتر از مرکز دهانه گیل بیرون زده است. کنجاوی بیش از شش سال است که دامنه این کوه را مطالعه می‌کند تا در مورد گذشته بسیار دور سیاره سرخ و نحوه تبدیل شدن آن از سیاره‌ای گرم و مرطوب به جهان خشک و بی‌ آب و علف امروز اطلاعات کسب کند.

استقامت مرداد ماه امسال به فضا پرتاب شد و قرار است در دهانه برخوردی جِزرو (Jezero) در فاصله حدود ۳۷۰۰ کیلومتری از دهانه گیل فرود آید. استقامت از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به کنجکاوی داشته و قرار است برای فرود از همان تکنیک فوق العاده «جرثقیل هوایی» استفاده کند. این مریخ نورد که ساخت آن ۲.۷ میلیارد دلار هزینه برداشته در تاریخ ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) به مریخ خواهد رسید.

استقامت به دنبال نشانه‌هایی از حیات در دهانه تقریباً ۴۵ کیلومتری جزرو خواهد گشت که به گفته محققان در گذشته بسیار دور پذیرای دریاچه و دلتا بوده است. استقامت در کنار انجام وظایف دیگر از سنگ‌های مریخ نمونه‌برداری خواهد کرد تا در مأموریت‌های آینده به زمین آورده شوند.

کلید واژه : ناسا مریخ نورد
ارسال دیدگاه