پایگاه خبری وب زوم
سه شنبه 28 فروردین 1403
کد خبر: 4023
پ

دانشمندان به دنبال تولید دارو در فضا

گروهی از محققان استرالیایی داروهایی به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده اند و قصد دارند شیوه های تولید دارو در فضا را بسنجند.

آخرین کپسول تأمین ذخایری که به سمت ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد، حاوی یک محموله خاص از قرص‌های دارویی بود. این محموله که به دانشگاه آدلاید در استرالیا تعلق دارد، بخشی از پروژه‌ای جهت توسعه روش‌های ساخت دارو در فضا در مأموریت‌های طولانی مدت است.

 در نخستین سفرهای فضایی انجام شده، فضانوردان داروهایی را همراه خود می‌بردند. این محموله شامل آنتی بیوتیک ها و مسکن‌های مختلف بود که در مواقع اضطراری کمک حال آنان بود.

این درحالی است که امروزه ایستگاه فضایی بین المللی ذخیره دارویی کامل دارد و به طور مرتب تجدید می‌شود. اما تمایل انسان برای سفر به اعماق منظومه شمسی یک چالش در این زمینه به وجود می‌آورد. بسیاری از داروها زمان انقضا دارند و شرایط سخت سفر فضایی سبب می‌شود داروها بسیار سریع‌تر از روی زمین فاسد شوند. این بدان معنا است که برای مأموریت به مریخ که حدود سه سال طول می‌کشد باید راهکاری دارویی پیدا کرد.

برای این منظور گروهی از محققان به رهبری پروفسور «ولکر هسل» از دانشگاه آدلاید بسته‌هایی حاوی ۶۰ قرص به ایستگاه فضایی ارسال کردند. آنها شبیه داروهای عادی به نظر می رسند، اما در واقع ترکیب بندی آنها به گونه‌ای است که گویی در فضا تولید شده‌اند.

عناصر فعال این قرص‌ها ایبوپروفن و ویتامین سی هستند اما عناصر تثبیت کننده مواد مختلفی مانند سیلیکا، سیلیکات منیزیم و فسفات کلسیم هستند که در ماه نیز وجود دارند. این قرص‌ها در پلتفرم MISSE خارج ایستگاه فضایی بین المللی قرار می‌گیرند. به این ترتیب قرص‌های مذکور در معرض خلأ، دمای بالا، بی وزنی و تابش شدید اشعه‌های فضایی قرار می‌گیرند.

قرار است ۶ ماه بعد قرص‌ها به زمین ارسال شوند تا محققان دانشگاه آدلاید علائم ویرانی و عدم تثبیت را در آنها بررسی کنند. هدف این پژوهش استفاده از اطلاعات به دست آمده برای توسعه روش‌هایی است که فضانوردان در آینده بتوانند داروهای خود را بسازند.

منبع: ایسنا

کلید واژه : تولید دارو فضا
ارسال دیدگاه