پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 403
پ

از همکاری بزرگ تپسل و کافه بازار تا همکاری دیوار با آی‌هوم و ملک‌رادار

کدام استارتاپ ها مهمترین همکاری های 98 را رقم زده‌اند؟ تابستان امسال ۱۲ اپلیکیشن آغاز به همکاری کردند یا در هم ادغام شدند، از یک سامانه که ورود استارتاپ ها به فرآیند‌های رسمی کسب‌وکار را تسهیل می‌کند نیز رونمایی شد.

وب‌زوم در مجموعه‌ای از گزارش‌ها به بررسی مهمترین ادغام‌ها و همکاری استارتاپ با نهادها و شرکت ها پرداخته است. در قسمت دوم این گزارش تپسل، کافه بازار، ایرانسل، فیلیمو، تخفیفان، پول‌تو، دیجی‌کالا، پیدو، دیوار، آی‌هوم، ملک‌رادار، زودشور و لاندراپ مورد بررسی قرارگرفته‌اند.

 

همکاری بزرگ تپسل و کافه بازار

همکاری بزرگ تپسل و کافه بازار از اواخر تابستان سال ۹۸ آغاز شد. در مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه بازار از تپسل به عنوان آژانس انحصاری تبلیغات سرچ ادز کافه بازار یاد کرد و گفت تبلیغ کنندگان می‌توانند از طریق تپسل به راحتی تبلیغات جستجوی بازار را انجام بدهند.

تپسل بزرگترین پلتفرم تبلیغات درون اپلیکیشن ایران است و تبلیغات موبایلی را پوشش می‌دهد، مدیا اد دیگر پلتفرم این مجموعه، تبلیغات در وب‌سایت‌ها را به عهده دارد، تگرو پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی است و حالا سرچ ادز کافه بازار نیز به این شبکه‌تبلیغاتی اضافه شده است که تبلیغات جستجو در استور است. در این شرایط است که تپسل ادعای همه جانبه بودن می‌کند و امکان دسترسی به مخاطب در سرتاسر فضای آنلاین را فراهم کرده‌است.

سبحان فروغی، مدیرعامل تپسل نیز در همان مراسم گفت: "به جرات می توان گفت هیچ شبکه تبلیغاتی در ایران به اندازه تپسل در رسانه های دیجیتال حضور ندارد و تپسل متناسب با هر رسانه آنلاین می تواند به کاربر تبلیغ مناسب وی را نمایش دهد. به این رویکرد، بازاریابی Omni-channel میگویند که دسترسی به مخاطب در نوع‌های مختلف رسانه و به‌صورت یکپارچه انجام می‌شود."

 

توافق ایرانسل و فیلیمو

یک ماه قبل از اینکه کافه بازار و تپسل برای شروع همکاری با هم توافق کنند، ایرانسل و فیلیمو به توافق رسیدند تا کاربران ایرانسل به صورت رایگان امکان دسترسی به خدمات این پلتفرم فعال در حوزه آنلاین ویدئو را داشته باشند.

تا پیش از این تفاهم‌نامه، کاربران ایرانسلی فیلیمو با خرید اشتراک و پرداخت نیم‌بهای هزینه پهنای‌باند به محتوای‌ مورد نظر خود دسترسی داشتند اما بعد از این توافقنامه اشتراک فیلیمو برای آنها رایگان شد.

براساس این همکاری، کاربران ایرانسل تنها با استفاده از دیتای سیم‌کارت و با ایجاد حساب کاربری در فیلیمو، بدون نیاز به تهیه اشتراک، به محتوای‌ ویدیویی این پلتفرم دسترسی پیدا کردند و پهنای باند آن‌ها به صورت بین‌المللی محاسبه شد؛ اقدامی که با کسر هزینه اشتراک فیلیمو و افزایش تعرفه دیتای آن، در مجموع خدمت فیلیمو را حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر روی بستر ایرانسل به کاربران عرضه کرد.

 

همکاری مشترک تخفیفان و دیجی کالا در "پول تو"

تخفیفان که توسعه فعالیت های خود را با این چشم انداز که روزی هر کسی برای خرید هر خدمت یا محصولی به سراغ تخفیفان بیاید، سرعت بیشتری داده است، شهریور ماه امسال در یکی از تازه ترین اقدامات خود وارد همکاری مشترک با سایت دیجی کالا شد که نتیجه آن محصولی با نام «پول تو» بود. برای استفاده از «پول تو» کافی است در سایت تخفیفان عضو باشید، کالای موردنظر خود را در بخش «پول تو» این سایت انتخاب کنید، سپس شما به سایت دیجی کالا راهنمایی شده و مراحل پرداخت را به اتمام می رسانید و پس از ۲۰ روز کاری، بخشی از پول خود را که صرف خرید کرده بودید، به صورت نقدی دریافت خواهید کرد.

 

رونمایی پر سروصدا از طرح "ایران نوآفرین"

در تابستان امسال از طرح "ایران نوآفرین" نیز رونمایی شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدجواد آذری‌چهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دو مقام رسمی و بلندپایه دولتی بودند که در این مراسم حاضر شدند.

سامانه‌ ایران نوآفرین، طرحی جهت آسان‌سازی قانون‌مندتر کردن استارتاپ‌ها و تسهیل ورود آن‌ها به فرایندهای رسمی کسب‌وکار است. تیم‌های استارتاپی که تا پیش از این از نبود سازوکار قانون‌مند در جهت مواردی همچون بیمه، مالیات، سابقه‌ کار و استخدام گله داشتند، اکنون با تکیه بر آیین‌نامه و قوانین جدید از معافیت‌ها و تسهیلاتی برای شروع فعالیت بهره‌مند خواهند شد.

سامانه‌ نوآفرین به شرکت‌های نوپا با شرایط مشخص، معافیت‌ها و تسهیلاتی را ارائه می‌کند تا سال‌های ابتدایی فعالیت را با کمترین دغدغه‌های قانونی و تنها با تمرکز روی هدف اصلی کسب‌وکار طی کنند. به‌عنوان مثال تا پیش از این استارتاپ‌ها از فرایندهای اداری ثبت شرکت، قرارداد با بیمه و موارد مشابه واهمه داشتند که با تصویب قانون و راه‌اندازی سامانه‌ی نوآفرین، از این پس با موانع کمتری روبه‌رو خواهند شد.

فضاهای کار اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها موضوع مهم دیگری در سامانه‌ی نوآفرین هستند که توجه ویژه‌ای به شرایط و قوانین مرتبط با آن‌ها شده است. به‌عنوان مثال اکنون تیم‌هایی که در فضاهای کار اشتراکی مشغول به فعالیت هستند، امکان کسب کد کارگاهی و ارتباط با بیمه را خواهند داشت. از تسهیلات دیگر نوآفرین به استارتاپ‌ها می‌توان به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای استارتاپ‌ها اشاره کرد که در کنار سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده‌ها، دارایی‌های مورد نیاز آن‌ها را فراهم می‌کنند.

 

ورود دو شرکت پرداخت الکترونیکی به شبکه سوخت‌رسانی

تیر ماه امسال شرکت‌های پرداخت الکترونیک ‌سداد و تجارت الکترونیک پارسیان، مشارکت در استارت‌آپ فناورانه PIDO را دستمایه همکاری قرار دادند.

این تفاهم‌نامه با هدف نوسازی و تجهیزشبکه پرداخت الکترونیکی توزیع سوخت کشور امضا شد. پیدو تنها استارت‌آپ دارای زیرساخت شبکه پرداخت الکترونیکی و فناوری‌های توزیع سوخت کشور است.

این استارت آپ از زمستان ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و هدفش سوخت‌رسانی آنلاین به متقاضیان بنزین بوده است. اما هزینه بالای توسعه شبکه‌اش موجب شده بود نتواند در تمامی نقاط تهران فعالیت کند. اما با امضای این تفاهم‌نامه و مشارکت سداد با آنان بخشی از هزینه‌های توسعه‌ای پیدو تامین شد.

همچنین پیدو با شرکت ملی پخش و فرآورده‌های نفتی نیز با هدف نوسازی کارتخوان‌ها و نرم‌افزار سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی تفاهم‌نامه امضا کرد.

اکن.ن استارت‌آپ پیدو موفق به تولید نرم‌افزارهای جدید کارتخوان سوخت در جایگاه‌ها با رعایت استانداردهای روز در این زمینه شده است. از سوی دیگر این اپلیکیشن امکان مدیریت مالی جایگاه سوخت را فراهم و کارتخوان‌های ویژه جایگاه‌ها تولید کرده است.

 

همکاری دیوار و آی‌هوم

ادغام دیوار و پلتفرم آی‌هوم از سال ۹۷ به گوش می‌رسید اما این موضوع تا شهریور ماه سال ۹۸ از سوی دو مجموعه تایید نشده بود. مدیران دو مجموعه ۱۱ شهریور امسال در نشست خبری مشترک، از همکاری با یکدیگر پرده برداشتند و اعلام کردند که دیوار و آی‌هوم قصد دارند تا بخش املاک دیوار را متمایز سازند.

در مراسم مشترک دیوار و آی‌هوم سجاد محمودخانی، مدیرعامل دیوار خبر از همکاری با آی‌هوم داد و اعلام کرد که دیوار به زودی سهام‌دار ۱۰۰ درصد آی‌هوم خواهد شد. مدیرعامل دیوار و آی‌هوم در نشست خبری که برای اعلام این خبر برگزار کرده بود تاکید کردند همکاری این دو اپلیکیشن برای ساماندهی حوزه املاک است.

 

همکاری دیوار با ملک‌رادار

اپلیکیشن دیوار همزمان با شروع همکاری با آی‌هوم، همکاری با ملک‌رادار نیز آغاز کرد. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که دو طرف با هم داشتند، ملک‌رادار با در اختیار گرفتن API سایت آی‌هوم آگهی‌های این سایت را به صورت مستقیم منتشر می‌کند. مقایسه انواع آگهی‌های ملکی و یافتن سریع و آسان گزینه مورد نظر، هدفی است که ملک رادار دنبال می‌کرد. این موتور جست و جوی املاک، انواع آگهی‌های خرید، فروش، رهن و اجاره در بخش مسکونی و اداری- تجاری را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

روزانه هزاران آگهی ملکی استان‌های تهران، البرز و خراسان از سایت‌های آی هوم، دیوار، شیپور، هرکجا، دلتا و همشهری و… به صورت یکجا روی سایت، اپ تحت وب و بات تلگرامی ملک رادار منتشر می‌شوند.

 

ادغام زودشور و لاندراپ

زودشور و لاندراپ نیز دو اپلیکیشنی بودند که در تابستان امسال ادغام شدند. محمد رهی، بنیانگذار زودشور در رابطه با دلایل این ادغام گفته بود: هدف این ادغام بزرگ کردن مارکت است. خسکشویی‌های آنلاین زیادی در حال فعالیت هستند ولی هیچ کدام بازیگر اصلی و تعیین کننده نیست. از سوی دیگر ادغام سبب کاهش هزینه و سودآوری بیشتر می‌شود. خشکشویی‌های آنلاین هزینه عملیاتی زیادی دارند. با ادغام زودشور و لاندراپ سفارش‌ها تجمیع می‌شود و هزینه پایین می‌آید. برای مثال ماشین خشکویی آنلاین زودشود اگر تاکنون در نقطه ای از شهر ۱۰ سفارش را جمع آوری می‌کرد از این پس می‌تواند با اضافه شدن مشتریان لاندراپ، سفارش‌های بیشتری را جمع آوری کند. این موضوع سبب کاهش مصرف بنزین و هزینه می‌شود.

او در مورد انتخاب لاندراپ برای ادغام نیز اینوگنه توضیح داده بود: زودشور و لاندراپ کاندید یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بودند، بنابراین در یک سطح هستند. اهداف این دو کسب و کار نیز با هم مشترک بود. لاندراپ برای ادغام پیگیر و جدی تر بود. مدیریت باز لاندراپ و زبان مشترک ما از عوامل دیگر این ادغام بود.

 

کلید واژه :
ارسال دیدگاه