پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 433
پ
معاون وزارت راه از راه اندازی سامانه ملی املاک خبر داد

بجای راه اندازی سامانه جدید دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شود

محسن عارفی، مدیر روابط عمومی کلید در واکنش به راه اندازی سامانه ملی املاک می گوید: طبق تجربه، نهادهای دولتی در معرفی سامانه اطلاعاتی جامع موفق نبوده اند. بر این اساس به نظر می رسد بهتر است به جای اینکار قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به درستی اجرا شود تا هر کس متناسب با نیازی که دارد از این اطلاعات بهره گیرد و در اختیار کاربران خود قرار دهد.

امروز محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که سامانه ملی املاک و اسکان در سال 99 راه اندازی می شود. هدف از راه اندازی این سامانه، شناسایی مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاریف خدماتی، اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات در کشور است. کاری که تا اکنون سامانه اطلاعات بازار املاک ایران یا همان سامانه (سابا) انجام می دهد. اما به نظر می رسد اخیرا دچار کاستی هایی شده است.

محسن عارفی، مدیر روابط عمومی کلید در این باره به وب زوم می گوید: ما اطلاعات مربوط به آمار معاملاتی را از سامانه سابا استفاده می کردیم که اطلاعات آنها تا حدی به روز بود اما دیتاهای پرت و به درنخور هم زیاد داشت. ما از اطلاعات مربوط به کدپستی و کدهای رهگیری که در این سامانه ثبت می شد استفاده می کردیم ولی همین جا باید تاکید کنم تا زمانی که همه مراجع ثبتی و اطلاعاتی به صورت درست به هم متصل نباشد و الزامی روی درست بودن کد رهگیری وجود نداشته باشد نمی توانیم بگوییم که این آمارهای اطلاعاتی کارآیی لازم را دارند. با این حال چون ما هوش مصنوعی داشتیم و دیتاپردازی می کردیم می توانستیم از این دیتاها استفاده مطلوب کنیم و آنها را در اختیار کاربران خود قرار دهیم.

او اضافه می کند: نکته دیگری که درباره سامانه سابا باید بگویم این است که این سامانه مدتی است خیلی دیر به دیر آپدیت می شود. زمانی کدپستی ها به صورت کامل در سامانه قرار می گرفت اما الان کدپستی ها را کامل نمی گذارند و به نظر می رسد روندی که پیش گرفته شده است در جهت سخت تر کردن دسترسی مردم به اطلاعات است.

عارفی در پاسخ به این سوال که کلید اطلاعات مورد نیاز کاربرانش را از چه طریقی به دست می آورد می گوید: یک بخشی از اطلاعات بر اساس سرچی که یوزر روی سایت انجام می دهد به دست می آید. علاوه بر این ما به صورت روزانه با چند هزار مشاور املاک در تماس هستیم و از آنها فایل می گیریم. علاوه بر همه اینها ما به دنبال این هستیم که اطلاعات و شاخص هایی از قبیل میزان دسترسی ملک به اتوبان شبکه و بزرگراهی حمل و نقل عمومی در اخیتار کاربران خود قرار دهیم که کاربر بتواند به عنوان یک مرجع روی ما حساب کند.

مدیر روابط عمومی کلید اطلاعاتی درباره سامانه جدید وزارت راه و شهرسازی با عنوان سامانه ملی املاک ندارد اما معتقد است نهادهای دولتی در معرفی سامانه اطلاعاتی جامع موفق نبوده اند. او توضیح می دهد: تجربه نشان داده نهادهای دولتی هیچ وقت در معرفی یک سامانه جامع اطلاعاتی موفق عمل نکردند. اگر بخواهیم به نمونه کوچکتر آن را اشاره کنیم راه اندازی سامانه fastmelk  است که شما الان هیچ اثری از آن نمی بینید. وقتی پلتفرم های خرید و فروش آنلسان املاک خواستند شروع به کار کنند اتحادیه املاک گفت کسی با پلتفرم ها کار نکند و ما خودمان سامانه جامع املاک را به اسم فست ملک راه ندازی می کنیم. یک هزینه اضافی کردند و انرژی گذاشتند و در مقابل هم چوب لای چرخ پلتفرم ها گذاشتند اما در نهایت موفقیت به دست نیاوردند و الان شما هیچ اثری از فست ملک نمی بینید و دامنه آن هم وجود خارجی ندارد.

عارفی پیشنهاد می دهد به جای راه اندازی سامانه دولتی جدید و صرف هزینه و انرژی، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به درستی اجرا شود و اطلاعات معاملات املاک در فضای آنلاین در دسترس قرار گیرد تا هر کسی از آن استفاده مطلوب کند.

او یادآور می شود: در صورتی که این اتفاق بیفتد فضا نیز رقابتی می شود و وقتی فضا رقابتی شود محصولی که عرضه می شود هم متناسب با نیاز مردم است و هم به مدیریت هزینه و بودجه بسیار کمک می کند.

ارسال دیدگاه