پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 520
پ

آموزش مجازی زیر تیغ هشدارها و نبود امکانات

از امروز قرار است برای جلوگیری از عقب ماندن دانش آموزان و دانشجویان به خاطر تعطیلات اجباری آموزش های مجازی آغاز شود اما از یک سو دادستانی اعلام کرده استفاده از پیام رسان های خارجی جرم محسوب می شود و از سوی دیگر پلتفرم های داخلی از نبود زیرساخت های لازم گله دارند.

شیوع ویروس کرونا که اکنون بیشتر کشورها درگیر آن شده اند، روال عادی زندگی اجتماعی را بهم ریخته است. در اولین گام مواجهه، بسیاری از کشورها ناچار به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، کارخانه‌ها، ادارات و اماکن پررفت و آمد همچون مکان‌های مذهبی، تفریحی و گردشگری شده اند.
در این میان ایران نیز مستثنی نیست و مدارس و دانشگاه های کشور بیش از یک هفته است که تعطیل شده اند و پیش بینی می شود این تعطیلی تا پایان سال ادامه داشته باشد.
گرچه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا حد بسیار زیادی جلوی شیوع این بیماری را می گیرد و سرعت همه‌گیر شدن این ویروس را می گیرد اما آنچه این روزها حساسیت برانگیز شده پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از نرفتن دانش‌آموزان و دانشجویان به کلاس های درس است.
یکی از این راهکارها که با آب و تاب فراوان از آن صحبت می شود آموزش مجازی و برگزاری کلاس های درس به صورت آنلاین است.
در این راستا نیز پویش #تدریس_آنلاین در فضای مجازی توسط فرهنگیان بسیار فراگیر شده و بسیاری از معلمان عنوان کره‌اند که حاضرند دروس را از راه دور و از طریق شبکه‌های اجتماعی موجود به دانش‌آموزان ارائه کنند. با این حال کسی به این پرسش پاسخ نمی دهد آیا محتوای کتاب های درسی به گونه ای هست که آموزش های مجازی پاسخگوی نیاز دانش آموزان و دانشجویان باشد? یا زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی فراهم است?
در این میان مدیران پلتفرم ها پا به میدان نهاده و برای کمک به دانش آموزان و معلمان آنان اعلام آمادگی کرده اند.
یکی از این پلتفرم ها استاد سلام است که اعلام کرده جهت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا برای دانش آموزان کلاس های آنلاین رایگان برگزار می کند. مدیران این پلتفرم توضیح بیشتری درباره نحوه برگزاری این کلاس ها نداده اند و تنها به این اطلاعیه بسنده کرده اند که کاربران برای دریافت اطلاعات با آنان تماس بگیرند.
گپ و مداد نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده اند برای کمک رسانی در راستای آموزش مجازی آماده اند اما در همین حال به آماده نبودن زیرساخت ها نیز اشاره و اظهارامیدواری کرده اند مشکل تامین سخت افزار و زیرساخت هایشان با همکاری ابرآروان و آسیاتک حل شود.
با وجود همه این مشکلات، معلمان و استاتید دانشگاه سعی در استفاده از امکانات موجود برای جلوگیری از عقب ماندن دانش آموزان و دانشجویان خود به خاطر این تعطیلات اجباری دارند و بدین منظور از امکانات پیام های رسان های خارجی چون اینیستاگرام، تلگرام و واتس اپ می کنند. اما همین کار نیز برایشان ساده نیست و می تواند دردسرساز نیز شود چرا که دادستانی کل کشور اعلام کرده آموزش دروس از شبکه‌های اجتماعی خارجی ممنوع است.
جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی در دادستانی کل کشور با بیان این مطلب هشدار داده والدین، دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند در صورت برگزاری کلاس در چنین پیام‌رسان‌هایی، از دستگاه مربوطه شکایت کنند و تکلیفی برای حضور در این گونه آموزش‌ها را ندارند.
در واقع به زبانی ساده‌تر باید گفت که اگر مدرسه، استاد و یا مجموعه‌ای قصد آموزش به هر طریقی (ویدیویی، صوتی، پرسش و پاسخ، ارائه جزوات و...) را از طریق بسترهایی چون تلگرام و واتساپ و یا حتی اینستاگرام داشته باشد؛ جرم انجام داده و دانش آموزان و دانشجویان مختار هستند که در این کلاس‌ها شرکت نکرده و نسبت به این اقدام شکایت کنند. 
از امروز قرار است برای جلوگیری از عقب ماندن دانش آموزان و دانشجویان به خاطر تعطیلات اجباری آموزش های مجازی آغاز شود اما از یک سو دادستانی اعلام کرده استفاده از پیام رسان های خارجی جرم محسوب می شود و از سوی دیگر پلتفرم های داخلی از نبود زیرساخت های لازم گله دارند. باید دید با وجود این مشکلات آموزش مجازی در جدال با کرونا راه به جایی می برد یا خیر?

کلید واژه :
ارسال دیدگاه