پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 29 فروردین 1403
کد خبر: 5745
پ

ویروس کرونا ۲۰ هزار سال قبل هم به جان بشر افتاده بود

نتیجه یک بررسی علمی جدید که در نشریه کورنت بیولوژی چاپ شده نشان می‌دهد حدود ۲۰ هزار سال قبل ویروس کرونا در شرق آسیا به طور گسترده شایع شده بود.

 

گروهی بین‌المللی از محققان در پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیدند که نشانه‌هایی از ژنوم ویروس کرونا در بین گروه‌های محلی جمعیتی در شرق آسیا در ۲۰ هزار سال قبل وجود داشته است.

اپیدمی ویروس کرونا در شرق آسیا برای مدتی طولانی ادامه یافته و سرانجام چند هزار سال قبل از بین رفته است. کریل الکساندروف یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: ژنوم مدرن انسان حاوی اطلاعات مربوط به نحوه تکامل بشر است که دسترسی به اطلاعاتی مربوط به دهها هزار سال قبل را ممکن می‌کند و از این طریق می‌توان شرایط مختلفی که انسان‌ها با آن روبرو شده‌اند را دریافت.

بررسی هزار ژنوم مختلف مربوط به ۲۶ جامعه محلی در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که ویروس کرونا ۲۰ هزار سال قبل در مناطقی همچون چین، ژاپن، مغولستان، کره شمالی، کره جنوبی و تایوان شایع بوده است. روند شیوع کرونای باستانی از ۲۵ هزار سال قبل آغاز و به مدت ۲۰ هزار سال ادامه یافته است.

هنوز مشخص نیست طی این مدت تنها یک گونه از کرونا در جوامع انسانی شایع شده یا گونه‌های مختلفی از ویروس مذکور موجب مرگ و میر افراد شده است. این کشف علمی به محققان کمک می‌کند تا راه‌هایی برای شناسایی گونه‌های ژنتیکی مرگبار کرونا و سیر تکامل آنها بیابند.

منبع: مهر

کلید واژه : کرونا
ارسال دیدگاه