پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
کد خبر: 576
پ
وب زوم دلایل عدم استقبال مردم از نرم افزار AC19 را بررسی می کند؛

بازار کساد سامانه مقابله با ویروس کرونا

سامانه مقابله با ویروس کرونا یا همان AC19 نرم افزاری است که وزارت بهداشت به عنوان راهکاری برای کاهش مراجعات مردمی به مراکز درمانی طراحی کرده اما نقاط ضعف این برنامه در کنار اشکالاتی چون نقص حریم خصوصی افراد منجر شده استقبال از آن بسیار کم باشد؛ طوری که تعداد کسانی که این برنامه را نصب کرده اند به 100 نفر هم نمی رسد.

«آیا من کرونا دارم؟ آیا باید به بیمارستان مراجعه کنم؟»؛ اینها سوال هایی است که در هفته های اخیر و در شرایطی که ویروس کرونا همه گیر شده، ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده است.

در این میان اما پزشکان، مسئولان و همچنین سازمان بهداشت جهانی توصیه می کنند مردم از مراجعه بی مورد به مراکز درمانی خودداری کنند چرا که از یک سو ممکن است باعث آلودگی جدید شده و از سوی دیگر خدمت رسانی به افراد نیازمند را کاهش می هد. در عین حال ممکن است علائمی پیدا کنیم که به ابتلای کرونا شک داشته باشیم؛ در این صورت راهکار چیست؟

به این پرسش و پرسش هایی از این قبیل در روزهای اخیر بارها و بارها از سوی پزشکان در رسانه ها پاسخ داده شده است. اینفوگرافی و ویدئوهایی بسیاری نیز در این زمینه ساخته شده که آموزش می دهند افراد در صورت داشتن چه علائمی باید به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنند. با وجود تکرار مکرر این موارد در رسانه ها و فضای مجازی از دیروز اپلیکیشنی زیر نظر سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز بکار کرده که همین اطلاعات تکراری را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. با این تفاوت که سامانه مقابله با ویروس کرونا یا همان AC19 از یکسو به اطلاعات خصوصی کاربران از جمله شماره تلفن و منطقه سکونت آنان دسترسی پیدا می کند و از سوی دیگر اطلاعات و آموزش هایی که در اختیار کاربرانش قرار می دهد ناقص و ضعیف است.

 

AC19 چه کاربردی دارد؟

«هموطن گرامی قبل از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای تشخیص احتمال ابتلای خود یا نزدیکان به ویروس کرونا، نرم افزار زیر را نصب و استفاده کنید»؛ این یکی از پیامک های اخیر وزارت بهداشت به مشترکان تلفن همراه است. در انتهای لینکی وجود دارد که با کلیک بر روی آنان کاربر وارد کافه بازار شده و صفحه ای با عنوان سامانه مقابله با ویروس کرونا باز می شود. برای نصب این برنامه ابتدا از کاربر اجازه گرفته می شود اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی اش در اختیار این سامانه قرار گیرد و سپس سوالاتی از قبیل نام، سن و جنسیت پرسیده می شود. پرسش نهایی اما وارد شدن شماره همراه کاربر است که با ارسال کد تایید برنامه نصب و بر روی گوشی اجرا می شود.

نرم افزار AC19 که جهت تشخیص احتمال ابتلا به ویروس کرونا طراحی شده است دارای بخشی به نام «تست» است. کاربر با ورود به این بخش به سوالاتی از قیبل اینکه آیا در چند روز اخیر احساس لرز شدید، سرفه خشک، تنگی نفس، تب و ... داشته پاسخ می دهد و در نهایت به او گفته می شود آیا نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارد یا خیر.

گرچه مهم ترین بخش سامانه مقابله با ویروس کرونا، بخش مربوط تست آن است اما قسمت های دیگری چون اطلاع رسانی، اخبار، آموزش، لیست مراکز درمانی و آمار رسمی نیز در این نرم افزار به چشم می خورد.

اطلاعیه ها شامل اطلاعات ستاد ملی و ستادهای ملی مبارزه با کرونا است، بخش اخبار این سامانه شامل اخبار مربوط به کرونا در رسانه ها اعم از اخبار رسمی وهمچنین برخی خبرها در فضای مجازی از جمله توئیتر مقامات رسمی و همچنین اخبار جهانی است.

در بخش مربوط به آموزش ویدئوها و اینفوگرافی های آموزشی چگونگی پیشگیری از ابتلا به کرونا و توصیه های بهداشتی به چشم می خورد.

در بخش لیست مراکز درمانی نیز نام بیمارستان هایی که برای خدمت رسانی به مبتلایان ویروس کرونا اختصاص یافته به تفکیک استانی وجود دارد.

 

اشکالات سامانه مقابله با ویروس کرونا

سامانه مقابله با ویروس کرونا که وزارت بهداشت مشترکان تلفن همراه را به نصب آن توصیه کرده نه تنها اطلاعات کامل و دقیقی در اختیار کاربرانش قرار نمی دهد بلکه اشکالات عمده ای نیز دارد. تستی که این سامانه از کاربرانش می گیرد، مواردی است که طی روزهای گذشته بارها و بارها در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده است. در کنار این تست امکانی برای تماس با پزشک و معاینه غیرحضوری فراهم نشده و کاربر تنها به سوالاتی از پیش تعیین شده پاسخ می دهد و در نهایت به صورت اتوماتیک به او گفته می شود به پزشک مراجعه داشته باشد یا خیر.

علاوه بر این سامانه در اولین گام با دسترسی به شماره تلفن و موقعیت مکانی افراد حریم خصوصی آنان را نقص می کند. گذشته از نقص حریم خصوصی، نرم افزار AC19نه تنها اطلاعاتی بیش از آنچه در رسانه ها و فضای مجازی وجود دارد در اختیار کاربرانش قرار نمی دهد بلکه در مواردی اطلاعاتش ناقص نیز هست.

به عنوان نمونه لیست مراکز درمانی ای که سامانه مقابله با ویروس کرونا به عنوان مراکزی که به مبتلایان این ویروس خدمت ارائه می کنند، کامل نیست. از سوی دیگر در همین لیست ناقص نیز تنها به نام آوردن مراکز درمانی بسنده شده و خبری از آدرس یا شماره تماس این بیمارستان ها نیست.

همچنین ویدئوهایی که در نرم افزار AC19 به عنوان ویدوئوهای آموزشی قرار داده شده علاوه بر اینکه تکراری است، در برخی موارد امکان آپلود آنها وجود ندارد و کاربر را سرگردان می کند.

در کنار همه این موارد در قسمت نظرسنجی کافه بازار، بسیاری از کاربران اطلاع داده اند که سامانه مقابله با ویروس کرونا یا روی گوشی آنان نصب نمی شود و اگر هم نصب شده با مشکلات فنی مواجه است و نمی توانند به بخش های مختلف آن دسترسی داشته باشند.

وزارت بهداشت تلاش داشته با کپی برداری از چینی ها با طراحی نرم افزاری به آنچه مبارزه با ویروس کرونا می خواند، برود اما به نظر می رسد در این راه موفق نبوده است. بررسی نظرات کاربران در کافه بازار نسبت به این برنامه از یک سو و همچنین تعداد کم کسانی که نرم افزار AC19 را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده اند (کمتر از 100 نفر) این گزاره را تایید می کند.

 

 

 

ارسال دیدگاه