پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 586
پ

انفعال پلتفرم های سفارش غذای آنلاین در روزگار کرونایی

خانه نشین شدن مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا خریدهای اینترنتی را افزایش داده است اما اپلیکیشن های سفارش غذا از این قاعده مستثنی هستند و با افت مشتری مواجه شده اند. یکی از دلایل این افت نگرانی کاربران از رویارویی مستقیم با پیک غذا است. در این میان مدیران این پلتفرم ها نیز دست روی دست گذاشته اند و راهکاری برای کاهش نگرانی مردم ندارند.

در روزهایی که با شیوع کرونا ویروس بسیاری از مردم بالاجبار خانه نشین شده اند با مشکلاتی برای خرید مایحتاج خود نیز مواجه هستند. یکی از این مشکلات، سفارش غذا به صورت آنلاین است. در این ایام که وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترده شدن ویروس کرونا مردم را به قرنطینه خانگی تشویق می کند، افراد ترجیح می دهد در خانه بمانند و غذای دلخواه خود را به صورت آنلاین سفارش دهند اما در مقابل آن تحویل گرفتن غذا از پیک نیز خطرات خود را دارد و این نگرانی وجود دارد که تماس مستقیم با پیک احتمال ابتلا به کرونا را افزایش دهد.
در این میان پلتفرم های سفارش آنلاین غذا نیز تاکنون منفعل بوده اند و ابتکاری بر حل این معضل نداشته اند. همین مساله هم برای مردم و هم برای صاحبان این کسب و کارها دردسرساز شده است. از یک سو بسیاری از مردم عطای سفارش غذا به صورت آنلاین را به لقای آن بخشیده اند و از سوی دیگر اپلیکیشن های سفارش غذا با افت مشتری و به سبب آن کاهش درآمد مواجه شده اند.

اپلیکیشن های چینی چطور معضل سفارش غذای آنلاین را حل کردند؟
شهروندان چینی نیز که کشورشان به عنوان کشور مبدا ویروس کرونا شناخته می شود، ابتدا با چنین معضلی مواجه بودند. مردم چین از مواجه با پیک های غذا به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا نگران بودند و سفارش آنلاین غذا افت کرده بود. اما اپلیکیشن های چینی به میدان آمدند و این معضل را تا حدی حل کردند. 
Meituan یکی از شرکت های ارسال غذا در چین است که با حمایت شرکت «تنسنت» یک اپلیکیشن تحویل غذا طراحی کرده که با این اپلیکیشن مشتریان دیگر تماس مستقیم با پیک ندارند. به عبارت دیگر کاربران از طریق این اپلیکیشن با پیک غذا ارتباط غیرمستقیم برقرار و برای او مشخص می کنند غذای آنان را برای تحویل در چه نقطه ای قرار دهد. برای مثال مشتریان از قاصد غذا می خواهند غذای آنان را به پذیرش ساختمان تحویل دهد، در راه پله قرار دهد یا داخل آسانسور بگذارد. 
شرکت Meituan همچنین روزانه هزار بسته مواد غذایی سالم برای پخت و پز برای کادر پزشکی فعال در ووهان ارسال می کند. این شرکت قفسه های قفل داری را در بخشی از بیمارستان قرار داده که بدون نیاز به تماس قفل می شوند. قفسه ها نیز با QR کد توسط کادر بیمارستانی باز می شود. این کار باعث می شود غذا هیچ تماسی با آورندگان آن نداشته باشد.

اپلیکیشن های ایرانی در خواب  
اکنون بیش از 15 روز از اعلام رسمی ویروس کرونا در کشور می گذرد و به دلیل خانه نشین شدن مردم بسیاری از کسب و کارهای آنلاین با افزایش سفارش ها مواجه بوده اند اما این مساله بری اپلیکیشن ها سفارش غذای آنلاین برعکس بوده است. نگرانی مردم از سلامت غذا و همچنین تماس مستقیم با پیک غذا باعث شده این کسب و کارها نسبت به قبل از رونق کمتری برخوردار باشد. در این میان این اپلیکیشن ها نیز منفعل عمل کرده و راهکاری برای حل این معضل نداشته اند. بر اساس بررسی های وب زوم در بین اپلیکیشن های سفارش غذای آنلاین اسنپ فود، چیلیوری و ریحون تنها اسنپ فود بخشی به عنوان استاندارهای بهداشتی پیک اسنپ فود طراحی کرده که آن هم شامل ابتکار خاصی نیست و تنها به ضدعفونی کردن لوازم پیک ها بسنده شده است. 
به نظر می رسد با احتمال ادامه روند فعلی و عدم خروج مردم از خانه تا زمان ریشه کن شدن ویروس کرونا، اپلیکیشن های سفارش غذای آنلاین برای جلوگیری از ضرر خود و همچنین نیاز بیش از گذشته مردم به خدمات آنان، باید فکری برای حل این معضل کنند در غیر اینصورت هم خود آسیب می بینند و هم تحمل قرنطینه خانگی برای مردم سخت تر خواهد شد. 

کلید واژه :
ارسال دیدگاه