پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 621
پ

روبات ها به کمک بیماران کرونایی آمدند

چین از بیماران کرونایی با روبات نمونه برداری می کند.

محققان چینی با هدف کاهش خطرات ناشی از احتمال انتقال ویروس "کرونا" به کادر پزشکی، روبات هوشمندی را طراحی و ساخته اند که نمونه برداری از سواب گلوی بیماران مشکوک به "کرونا" را با دقت و مهارت پیشرفته ای انجام می دهد.

این روبات هوشمند به طور مشترک توسط موسسه بهداشت تنفسی گوانگژو و انیستیتوی اتوماسیون شنیانگ طراحی و ساخته شده است. این روبات از یک بازوی مکانیکی مار مانند، یک اندوسکوپ دوچشمی، تجهیزات انتقال بی سیم اطلاعات و داده ها و یک ترمینال تعامل میان انسان و رایانه تشکیل شده است. بازوی مکانیکی با دقت بسیار وارد گلوی بیمار مشکوک به کرونا شده و همزمان آندوسکوپ هم صحنه های آناتومیکی سه بعدی با کیفیت بالا را به کادر پزشکی نشان می دهد.
این فناوری جالب توجه با بهره گیری از یک شبکه بی سیم بسیار پیشرفته، دستورالعمل ها را د ر زمان واقعی دریافت کرده و به سرعت و بدون هیچ گونه آسیبی، نمونه برداری از سواب گلوی بیماران مبتلا به ویروس "کرونا" را انجام می دهد.
این روبات از زمان بهره برداری در مؤسسه تنفسی سلامت گوانگژو در تاریخ 28 فوریه تاکنون 80 نمونه برداری از سواب و ترشحات داخل گلو را جمع آوری کرده است. آزمایش های انجام شده در خصوص نحوه عملکرد این روبات نیز نشان می دهد که این نمونه بردار روباتیک با کیفیت بالا و دقتی برابر 95 درصد وظایف خود را به نحو احسن انجام می هد. این فناوری روباتیک همچنین می تواند در کاهش درد و کاهش آسیب به بیماران در طی فرایند نمونه برداری کمک کرده و دقت فراوانی در ثبت نمونه ها و داده ها داشته باشد.

گفتنی است آزمایش سواب گلو یکی از اصلی‌ترین روش‌های نمونه گیری بیولوژیکی برای تأیید ابتلا به عفونت ویروس کرونا بشمار می رود. در طی نمونه گیری نیز کادر پزشکی در تماس بسیار نزدیک با بیمار بوده و همین امر نیز خطر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در جمع پزشکان وپرستاران دو چندان می کند.  همچنین روش های نادرست در جمع اوری سواب گلو می تواند کیفیت سواب را پایین آورده و منجر به نتایج منفی وکاذب شود. در همین راستا نیز به نظر می رسد این روبات می تواند ابزار هوشمندی برای کمک رسانی به کادر پزشکی، بهبود استانداردسازی نمونه های بیولوژیکی و تشخیص درست این ویروس مرگبار باشد.

ارسال دیدگاه