پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 6378
پ

دولت جدید فرصت تجارت و ماینینگ در حوزه رمزارزها را از دست ندهد

پس از تغییر رویکرد چین در برخورد با صنعت استخراج در برخی از استان های این کشور، سرمایه گذارانی که در آن مناطق مزارع استخراج داشتند و یا در فکر احداث آن بودند امروز به دنبال سرزمین های جدیدی برای استقرار تجهیزات خود برای تولید بیت کوین می‌گردند.

 

پس از تغییر رویکرد چین در برخورد با صنعت استخراج در برخی از استان های این کشور، سرمایه گذارانی که در آن مناطق مزارع استخراج داشتند و یا در فکر احداث آن بودند امروز به دنبال سرزمین های جدیدی برای استقرار تجهیزات خود برای تولید بیت کوین می‌گردند.

ماینرهای بیت‌کوین به دلیل خاموش شدن حدود ۳۰ درصد از قدرت پردازشی شبکه و کاهش چشمگیر سختی استخراج در طلایی ترین دوره استخراج به سر می‌برند. در این میان کشورهایی که از نظر انرژی دارای مزیت رقابتی  باشند می‌توانند میزبان این دسته سرمایه گذاران سرگردان باشند.

 

اما مقصد بعدی این مزارع کدام کشور ها هستند ؟

در این روزهایی که در ایران مزارع استخراج با دستور رئیس جمهور پیشین تا ابتدای پاییز به مدت ۴ ماه به کل تعطیل بود، یکی از تفریحات من حضور در اتاق‌های مطرح استخراج کنندگان بیت‌کوین در کلاب هاوس است و به موارد جالبی برخوردم که دوست دارم شما هم از آن مطلع شوید تا بدانید در این بازار در جهان چه خبر است.

آمریکایی ها وقت سر خاراندن ندارند

در این اتاق‌ها، هر روز مدیران جوانی را می‌بینم که از رونق ۶ ماهه کسب و کارهای خود می‌گویند و به دنبال جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران خارجی برای میزبانی از دستگاه های آنها در نیویورک، تگزاس و امریکای شمالی هستند. اما این نکته به تنهایی صدای آه مرا بلند نمی‌کند و حسرت خوردن من زمانیست که این فعالین، قیمت ۲.۵ تا ۳ سنت بابت هر کیلووات ساعت برای برق خود اعلام می‌کنند. این‌ها همان آمریکایی‌هایی هستند که در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که ایران می‌توانست به قطب این صنعت در دنیا تبدیل شود اسمی از آنها نبود. در آن زمان من دوستان فعالی در حوزه بیت‌کوین داشتم که در امریکا زندگی می کردند و حسرت روشن کردن یک دستگاه ماینر را داشتند. چه شد که برق ۱ سنتی ما امروز برای ماینرهایمان بین ۵ تا ۷ سنت شده است؟

خالی از لطف نیست که بدانید این ماینر ها در ایالات متحده گاز را هم به قیمت ۸ سنت برای هر متر مکعب می‌خرند و ما با وجود داشتن دومین ذخایر بزرگ گازی در دنیا گاز را به ماینر ها حدود ۱۵ سنت می‌فروشیم که باید بابت آن به وزارت نفت و نیرو تبریک گفت.

بازار آزاد، نیروگاه‌های خصوصی و مسئولیت پذیری مدیران آمریکا رسما فرش قرمزی را برای ماینرها پهن کرده که بدون شک موکت کهنه و تیکه پاره ما به چشم آنها نخواهد آمد.

اما کانادایی‌ها هم در این میان بیکار ننشسته‌اند و پیشنهادات ۴ تا ۵ سنتی برای برق خود به ماینر های سرگردان پیشنهاد می‌دهند و بخشی از این گردونه را به دست دارند. قوانین شفاف و با ثبات در کنار موقعیت جغرافیایی سرد این کشور باعث شده تا برخی از سرمایه گذاران به این کشور کوچ کنند.

حوزه CIS

روسیه در دو سال گذشته با برگزاری رویدادها و همایش های مختلف تمام تلاش خودش رو برای جذب ماینر ها به این کشور کرده و توانسته میزان قابل توجهی از ماینرهای بیت‌کوین رو در سیبری به خصوص در شهر ایرکوتسک گرد هم بیاورد. فکر می‌کنم هرکسی اسم سیبری را که می‌شنود نا خود آگاه سردش می‌شود اما همین شهر یخی با داشتن سد های بسیار زیاد دارای چند هزار مگاوات برق مازاد آبی است و برای همین شما در روسیه می توانید برق را بین ۳ تا ۴ سنت برای هر کیلووات ساعت خریداری کنید.

کشور های بزرگ همچون روسیه و آمریکا به دلیل داشتن معادن و صنایع می توانند برای سرمایه گذاران هزینه های راه اندازی زیرساخت را به شدت کاهش دهند و مزیت ایجاد کنند.

گرجستان، ارمنستان و قرقیزستان هم تلاش هایی را برای مطرح شدن کرده اند ولی در این میان قزاقستان موفق تر عمل کرده و سری در سرها میان ماینرها بلند کرده است. در کل تجربه نشان داده کشور هایی که ریسک قانون گذار دارند محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیستند، ایران، روسیه و ناحیه CIS در سالهای گذشته از این ضعف برخوردار بوده اند

بازیگران جدید

در ماه‌های گذشته صداهایی از آمریکای جنوبی و آلمان به گوش میرسد که در این میان آلمان توجه مرا به خود جلب کرده است. اکثر کشور های اروپایی به دلیل نداشتن ذخایر نفتی هزینه زیادی را برای تامین انرژی پرداخت می کرده اند و این امر باعث شده بود تا در ماراتون ماینینگ جایی نداشته باشند و اسمی از آنها نباشد.

اما در ماه‌های اخیر آلمان ها تحرکات جالبی را از خود نشان داده اند و من قیمت های پایینی از برق و شرایط مناسبی را شنیدم که باعث شد با آنها مذاکراتی انجام دهم تا موضوع برایم شفاف شود. باید بدانید آلمان بزرگترین تولید کننده نیروگاه‌های زباله سوز بوده و با تحویل زباله رایگان و استفاده از تکنولوژی جدید برای سوزاندن زباله توانسته برق ارزان تولید کند و پیش بینی می‌شود که کم کم وارد رقابت ماینینگ شود

برای اینکه منظورم را به‌درستی متوجه شوید نمودارهای پراکندگی استخراج بیتکوین در جهان را  با استفاده از اطلاعات موسسه تحقیقاتی کمبریج از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ با شما به اشتراک می‌گذارم تا ببینید در این سالها چه گذشته است و ماینینگ به کجا می‌رود.

 

 

 

همانطور که مشاهده می نمایید قدرت پردازش شبکه بیت کوین در حال پراکنده تر شدن در سراسر دنیا است.

دولت جدید، فرصت را از دست ندهید

در دولت گذشته با نگاه پر طمع وزارت نیرو فروش برق و گاز با نرخ صادراتی نه کمکی به کشور کرد نه به این صنعت و فقط باعث شد امروز حدود ۶۰۰ مگاوات مانینگ زیرزمینی غیر قابل کنترل داشته باشیم.

ماینرها با سرمایه گذاری برای تولید برق می توانند خلق ثروت و تولید برق نمایند و در شرایط بحرانی تابستان به کمک شبکه بیایند. اگر می‌خواهید ماینینگ زیرزمینی را جمع کنید صدای فعالین خیرخواه کشور را بشنوید و تنبیه را در کنار تشویق با مدل اقتصادی عقلانی بیاورید؛ هیچ راهی بهتر از این وجود ندارد.

گاز را با قیمت تمام شده به همراه سود معقول به این صنعت بدهید و مدلی را ایجاد کنید تا برق کم تر از کشور های دیگر همچون امریکا، کانادا و روسیه تمام شود تا سرمایه گذاران تشویق به تولید برق شوند. مولدهای برق عمر ۲۰ ۳۰ ساله دارند و دستگاه های ماینر دو و سه ساله، پس این‌ها سرمایه این کشور می‌شود. جرایم سنگین را کنار شرایط پایدار جذاب قانونی قرار دهید تا شاهد قانون شکنی نباشد.

 

نه به این صنعت وام دهید و نه برایش شرایط خاصی قائل شوید، نیازی به ایجاد شهرک جدید و صرف سرمایه کشور یا تبدیل زمین کشاورزی به صنعتی نیست. تنها بگذارید امکانات و زیرساخت‌هایی که کشور برای آنها در گذشته هزینه کرده و در خیلی از مناطق بلا استفاده مانده (مانند خیلی از شهرک های صنعتی که امروز سوت کور شده) زنده شود و سرمایه راه درست خود را پیدا نماید.

امروز قدرت پردازشی در اختیار ایران ۴.۶% (حدودا ۱۵۱۱۱ عدد بیت‌کوین در سال) است و درصورت برنامه ریزی صحیح از سوی دولت می توان در ظرف یک سال این عدد را به ۱۰% (حدودا ۳۲۸۵۰ عدد بیت‌کوین در سال) رساند و با احتساب قیمت ۴۳ هزار دلاری بیت‌کوین ثروتی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان را نصیب کشور نمود.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : دولت ارز دیجیتال
ارسال دیدگاه