پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 641
پ

تأثیر ویروس کرونا بر ۳۰ کسب‌وکار آنلاین ایرانی

کرونا چه تأثیری بر درآمد و فروش کسب‌وکارهای آنلاین در ایران داشته است؟ آیا به دلیل عدم تمایل مردم به خروج از خانه با افزایش فروش مواجه بوده‌اند یا اینکه مانند کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین با کاهش فروش و درآمد مواجه شده‌‌اند؟

در آخرین روز ماه بهمن ۱۳۹۸ خبر شیوع ویروس کرونا در ایران به صورت رسمی اعلام شد. از روز ۳۰ بهمن تا به امروز، بسیاری از کسب‌وکارها ضرر و زیان زیادی را به دلیل شیوع این ویروس متحمل شده‌اند؛ زیرا مردم به دلیل جلوگیری از ابتلا به ویروس، سعی می‌کنند از خانه خود خارج نشوند.

رسانه تکراسا با ۳۰ کسب‌وکار آنلاین و استارتاپ ایرانی ارتباط برقرار کرده است تا گزارشی از تغییر عملکرد استارتاپ‌ها تهیه کند. در اینفوگرافیک زیر می‌توانید تأثیر ویروس کرونا بر عملکرد تعدادی از استارتاپ‌ها در صنعت‌‌های مختلف را ببینید.

اینفوگرافیک: تأثیر ویروس کرونا بر ۳۰ کسب‌وکار آنلاین ایرانی

اینفوگرافیک: تأثیر ویروس کرونا بر ۳۰ کسب‌وکار آنلاین ایرانی

صنعت خدمات گردشگری آنلاین، از افت فروش تا تعدیل نیرو

بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارتاپ‌های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده است. استارتاپ‌های فلایتیو و علی بابا که بیشترین سهم از فروش بلیط‌های هوایی را دارند، به ترتیب ‍۷۵٪ و ۸۰٪ کاهش  در میزان کل فروش را تجربه کردند. این اتفاق به تعدیل نیرو در دو استارتاپ علی بابا و الی گشت منجر شد. در حوزه اجاره اقامتگاه‌‌های گردشگری نیز استارتاپ شب از کاهش ۷۰٪ رزرو اقامتگاه‌‌های گردشگری خبر داده است.

تعدیل نیرو الی گشت و علی بابا

تعدیل ۱۸۲ کارمند علی بابا و ۸۰ کارمند الی گشت در اثر کاهش فروش

صنعت خرید آنلاین، افزایش میزان خرید آنلاین

توصیه پزشکان به ماندن در خانه موجب شده تا استارتاپ‌های خرید آنلاین کالا بتوانند رشد خوبی را داشته باشند. استارتاپ باسلام و اسنپ‌مارکت به ترتیب ۱۵٪ و ۵۰٪ در فروش و تقاضا رشد داشته‌اند که می‌تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و عدم خروج از خانه باشد. فروشگاه اینترنتی ایسام هم هیچ تغییری در فروش نداشته است. در حوزه تخفیف و خرید گروهی، دو مجموعه تخفیفان و نت‌برگ ۸۰٪ کاهش فروش داشته‌اند.

کاهش فروش بلیط رویداد و سینما

با توجه به لغو شدن تمامی رویدادها، میزان فروش استارتاپ ایوند ۷۵٪ کاهش داشته و ۹۰٪ فروش حال حاضر این استارتاپ از رویداد‌های آنلاین است. همچنین استارتاپ تیکت نیز که در حوزه فروش بلیط تئاتر، کنسرت و سینما فعالیت دارد با افت ۱۰۰٪ خرید بلیط روبه‌رو شده و تمامی فروش خود را از دست داده است.

تأثیر ویروس کرونا بر سامانه حمل‌ونقل آنلاین

سامانه حمل‌ونقل آنلاین نیز از ویروس کرونا در امان نمانده و کاهش رفت‌وآمد و ثبت سفارش در این صنعت اتفاق افتاده است. اسنپ بزرگترین بازیگر در این حوزه، خبر از کاهش تعداد سفر داده و درصد کاهش آن را دو رقمی اعلام کرده است. استارتاپ تی‌نکست که در حوزه پست درون‌شهری فعالیت دارد، ۷۳٪ افت در ارسال تعداد بسته‌های پستی داشته است. اما برخلاف تی‌نکست، الوپیک افزایش ۵٪ در تعداد بسته‌های پستی را تجربه کرده که می‌تواند ناشی از افزایش تقاضای فصلی باشد.

رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال

خانه‌نشینی مردم باعث شده تا میزان تماشای آنلاین فیلم و سریال افزایش یابد. میزان بارگذاری و تماشای ویدیو در آپارات به ترتیب با ۴۰٪ و ۲۵٪ رشد همراه بوده است. همچنین، با رایگان شدن تماشای آنلاین انیمشین در فیلیمو، میزان تماشای محتوای انیمیشنی ۷۴٪ و دیگر محتوای بصری ۳۵٪ رشد کرده است.

رشد خیره‌کننده برگزاری رویداد و کلاس آنلاین

دو استارتاپ ایسمینار و لحظه‌نگار که بستر برگزاری رویداد و کلاس آنلاین هستند، رشد خوبی را کسب کرده‌اند. ایسمینار در مدت کوتاه شیوع کرونا، آمار خیره‌کننده افزایش ۴۰۰٪ فروش روزانه را ثبت و تنها در یک هفته ۶ هزار کاربر جدید را جذب کرده است. استارتاپ لحظه‌نگار هم از افزایش ۵۰٪ برگزاری رویداد و کلاس آنلاین خبر داده است.

کاهش تبلیغات آنلاین

با ایجاد بحران در کسب‌وکارها و افت درآمد، کاهش تبلیغات نیز دور از انتظار نیست. در حوزه تبلیغات آنلاین دو مجموعه تپسل و ادرو ۵۰٪ افت در ثبت سفارش تبلیغات را تجربه کرده‌اند. همچنین، مجموعه ادرو با کاهش ۷۰٪ در کل فروش مواجه شده است. طبق آمار این مجموعه، شیوع کرونا موجب کاهش ۹۰٪ تبلیغات کلیکی و ۵۰٪ همکاری در فروش  شده است.

ارسال دیدگاه