پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 6483
پ

درمان آنتی‌بادی آسترازنکا می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند

درمان آنتی‌بادی جدید آسترازنکا در آخرین آزمایش‌ها توانسته تا ۷۷ درصد ریسک شکل‌گیری علائم کرونا را کاهش دهد. از این درمان می‌توان برای افرادی استفاده کرد که واکنش مناسبی در برابر واکسیناسیون از خودشان نشان نمی‌دهند.

 

به گفته این کمپانی، ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان در آزمایش اخیر که شامل دو نوع آنتی‌بادی کشف شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه «وندربیلت» می‌شود، دارای بیماری‌های مزمن از جمله واکنش و پاسخگویی پایین به واکسیناسیون بوده‌اند.

در گذشته شاهد توسعه درمان مشابهی با داروهای کلاس آنتی‌بادی‌های مونوکلونال بوده‌ایم، آنتی‌بادی‌هایی که پاسخگویی طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقلید می‌کنند. چنین دارویی در گذشته توسط شرکت‌های «ریجنران»، «ایلای لی‌لی اند کامپنی» و «گلاکسواسمیت‌کلاین» توسعه یافته‌اند، اما آسترازنکا نخستین کمپانی است که داده‌های مثبت پیشگیری از ابتلا به کرونا را منتشر می‌کند.

به گفته مدیر ارشد آسترازنکا، «منه پانگالوس» نتایج منتشر شده سه ماه پس از تزریق آنتی‌بادی‌ها جمع‌آوری شده‌اند و پژوهش‌ها تا ۱۵ ماه ادامه پیدا می‌کنند. این کمپانی امیدوار است که این دارو تا یکسال مانع از ابتلا به کووید-۱۹ شود.

درمان آنتی‌بادی آسترازنکا

به گفته پانگالوس، وجود چنین محصولی در سبد محصولات دارویی آسترازنکا می‌تواند ارزش استراتژیک واکسن این کمپانی که با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته را هم افزایش دهد: «تا به امروز هیچ شرکت دیگری دو مولکول برای مقابله با کووید-۱۹ ارائه نکرده. این دارو قطعا به وضعیت ما در مقابله با کرونا کمک می‌کند.»

چندین هفته پس از شروع تزریق واکسن آسترازنکا، گزارش‌هایی درباره ایجاد لخته خونی در افراد منتشر شد که همین موضوع، از تزریق گسترده‌تر آن در برخی کشورها جلوگیری کرد. هرچند این موارد بسیار اندک بودند، اما آسترازنکا را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کردند. به همین دلیل این کمپانی روی استراتژی‌های مختلفی کار می‌کند.

حالا با توجه به شیوع گسترده گونه دلتا کرونا در جهان و همچنین کاهش اثربخشی واکسن کرونا، به نظر می‌رسد نیاز به داروها مانند درمان آنتی‌بادی آسترازنکا و واکسن‌های جدید بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. برخی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا در آینده نزدیک تزریق دوز سوم واکسن را شروع می‌کنند که میلیاردها دلار برای فایزر و مدرنا درآمدزایی خواهد کرد.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : کرونا ویروس کرونا
ارسال دیدگاه