پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
کد خبر: 6534
پ

کمبود تراشه خودروسازان را فلج کرده است

بحران کمبود تراشه یا چیپ های مورد استفاده در صنعت خودروسازی به حدی افزایش پیدا کرده که بزرگ ترین خودروسازان جهان را فلج کرده است.

 

بحران کمبود تراشه یا چیپ های مورد استفاده در صنعت خودروسازی به حدی افزایش پیدا کرده که بزرگ ترین خودروسازان جهان را فلج کرده است و باعث شده تا برخی از خطوط تولید متوقف شود. تقریبا یک سال از وقوع  این بحران می‌گذرد و تقریبا تمامی منابع تراشه‌ها در محصولات رایانه‌ای از جمله گوشی هوشمند، تبلت و...مورد استفاده قرار گرفته است و این وسط دست خودروسازان کوتاه مانده است.

طبق پیش بینی ها شاهد کاهش تولید ۷۰۰ هزار دستگاهی تا پایان سال جاری میلادی خواهیم بود. با این وجود به نظر می‌رسد وضعیت وخیم‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و احتمالا عدد نهایی بیشتر از این رقم باشد.

در ادامه نگاهی به وضعیت بزرگ ترین خودروسازان جهان خواهیم داشت تا ببینم به چه شکل با این بحران جهانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فورد

فورد اعلام کرده است که خط تولید کارخانه کلن خود در آلمان را به علت ایجاد مشکل در تامین تراشه از کشور مالزی به حالت نیمه فعال در خواهد آورد.

ford-fiesta-st-2

در نتیجه تولید مدل محبوب فورد فیستا از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ اگوست به طور کامل متوقف خواهد شد. پیش از این خط تولید فورد فیستا بین ماه های May تا July متوقف شده بود و فورد انتظار دارد که در صورت ادامه وضع موجود بیش از نصف ظرفیت تولید خود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ را از دست خواهد داد.

هیوندای

شرکت هیوندای نیز خط تولید خود در آلاباما ایالات متحده آمریکا را به حالت تعلیق درآورده است که یکی از مهمترین خطوط تولیدی هیوندای در بازار رقابتی آمریکا محسوب می شود.

جگوار لندرور

جگوار لندرور نیز اعلام کرده است که تمامی محصولات ۲۰۲۲ این شرکت دچار مشکل کمبود تراشه خواهند شد. از جمله این محصولات می‌توان به لندرور دیفندر، لندرور دیسکاوری، لندرور دیسکاوری اسپرت، رنجرور ایووک و جگوار E-Pace اشاره کرد.

در حال حاضر این شرکت با درخواست بالا از سوی مشتریان و به خصوص نمایندگی‌ها مواجه است اما به نظر می‌رسد که توانایی پاسخگویی به نیازها را با وضعیت فعلی نخواهد داشت.

مرسدس بنز

مرسد بنز نیز مجبور شده تا سطح امکانات محصولات خود را کاهش دهد تا بتواند به تولید محصولات خود ادامه دهد.

از مهم ترین امکاناتی که دیگر توسط مرسدس بنز عرضه نخواهند شد می‌توان به امکان باز شدن درب صندوق عقب با حرکت دادن پا، حذف چراغ های LED و سیستم شارژ وایرلسی در برخی از محصولات و به خصوص سری AMG-Line که سطح امکانات و فناوری های بیشتری به نسبت دیگر سری ها دارد.

2019-G-CLASS-SUV-019

مرسدس نیز انتظار نیمه دوم سال سختی دارد و به نظر می‌رسد که از همین حالا برخی از محصولاتی که قرار بوده در اختیار مشتریان قرار بگیرد با تعویق مواجه شده است.

به طور مثال نسل جدید مرسدس بنز G-Class در آمریکای شمالی با بحران مواجه شده است و نمونه های صفر کیلومتر ۲۰۲۱ آن با برچسب قیمتی چند برابری خرید و فروش می‌شود.

نیسان

خط تولید شرکت نیسان نیز در شهر تنسی آمریکا به حالت تعویق درآمده است. این شرکت نیز از تراشه های تولیدی در مالزی استفاده می‌کند.

تویوتا

تویوتا تا ۴۰ درصد از تولید خود را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد زیرا وضعیت گسترش شیوع ویروس کرونا در آسیا وخیم است.

این کاهش تولید باعث خواهد شد تا ۱۴ سایت تولیدی و ۲۷ خط تولید به حالت تعلیق در بیاید.

تویوتا به تنهایی با کاهش تولید ۳۶۰ هزار دستگاهی تا پایان سال جاری مواجه خواهد شد.
در نتیجه تویوتا قصد دارد تا زنجیره تامین و تولید خود را به طور کامل تغییر دهد تا کمترین ضرر ممکن را در پی این اتفاق تجربه کند.

گروه خودروسازی فولکس واگن

فولکس واگن پس از تعطیلات تابستان قصد دارد تا خطوط تولید خود را به صورت تک شیفت آغاز کند و برنامه‌ای برای افزایش تولید ندارد.

فولکس واگن نیز انتظار دارد که در ادامه سال وضعیت بشدت وخیم خواهد شد.

آئودی یکی از شرکت های زیر مجموعه فولکس واگن مجبور شده تا تعطیلات تابستانی خود را یک هفته دیگر تمدید کند.

شرکت سئات نیز در بارسلونا اسپانیا خط تولید خود را به حالت تعویق درآورده است.

در پایان با وجود این که خودروسازان بزرگ در سرتاسر جهان با مشکل کمبود این قطعه حساس مواجه شده اند اما در این میان کشوری وجود دارد که محصولات خودروسازان آن هیچ نیازی به این دست از تراشه های مدرن ندارد و عملا این مسئله هیچ تاثیری در میزان تولید محصولات این شرکت ها نخواهد داشت.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : تراشه خودرو
ارسال دیدگاه