پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 687
پ

اپلیکیشن «ماسک» می تواند دغدغه مردم و مسئولان را رفع کند؟

بعد از طراحی پلتفرم های مختلف برای جلوگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا که یکی از پرسروصداترین آنها «سامانه مقابله با کرونا» نام داشت، حالا اپلیکیشن ماسک ارائه شده است. اپلیکیشنی که بر خلاف سامانه های قبلی قابلیت های بیشتری دارد و در صورت وجود عزم عمومی بتواند تا حد قابل قبولی در کنترل ویروس کرونا کمک حال باشد.

امروز که ویروس مرموز کرونا همه دنیا را فراگرفته، کنترل شیوع آن مهمترین دغدغه مقامات هر کشوری است. چین و کره جنوبی با استفاده از فناوری توانسته اند تا حد بسیار خوبی از شیوع این بیماری جلوگیری کنند و حالا دیگر کشورها نیز می خواهند از تجربه آنان استفاده کنند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا امروز پلتفرم هایی برای مقابله با این ویروس طراحی کرده که جدیدترین نمونه آن، اپلیکیشن ماسک است. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم امروز این اپلیکیشن را در توئیتر خود معرفی و مردم را به نصب آن تشویق کرده است.

 

ماسک چیست؟

اپلیکیشن ماسک بازسازی تجربه چین و کره جنوبی است. این دو کشور علاوه بر اجرای سفت و سخت قرنطینه خانگی، اپلیکیشن هایی طراحی و در اختیار مردم قرار دادند که با مشخص کردن افرادی که با آنان در تماس بودند و مکان هایی که در آن حضور داشتند ریسک مبتلا شدن به بیماری کرونا را کم کنند.

در یکی دو روز گذشته در ایران نیز اپلیکیشنی مشابه طراحی و برای نصب در اختیار مردم قرار گرفته است. ماسک نام این اپ است و توسط تیمی از استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر طراحی شده است که شاید مهمترین ویژگی آن این است که به نهاد یا ارگانی وابسته نیست.

اپلیکیشن از بخش های مختلفی تشکیل شده است. در یکی از این بخش ها وضعیت سلامتی کاربر پرسیده می شود. سوالاتی که به نظر می رسد تخصصی تر از سامانه های داخلی دیگر است و کاربر باید هر روز وضعیت سلامتی خود را آپدیت کند. در بخش دیگر اما کاربر می توان وضعیت سلامتی خانواده و نزدیکان خود را نیز ثبت کند. قسمت دیگر اپلیکشین ماسک نقشه محیط های پرخطر را به کاربر نشان می دهد. در بخش دیگر نکات و آموزش های لازم به کاربران برای مقابله با ویروس کرونا داده می شود.

از ویژگی های این اپلیکیشن این است که از طریق آگاهی ‌افزایی و فراهم کردن نقشه ابتلا در ایران در جهت کاهش شیوع بیماری کرونا به شهروندان و نظام سلامت کشور کمک می کند. کاربر در این اپلیکیشن فعالیت‌ ها و ملاقات‌ های خود را ثبت، مکان‌ های پرتردد و آلوده را مشاهده می کند و با ثبت وضعیت سلامت احتمال ابتلای خود و اعضای خانواده‌ اش به کرونا ویروس را می سنجد.

به عنوان مثال اگر یکی از افرادی که کاربر در دو هفته اخیر با آن‌ها تماس نزدیک (ارتباط رو در رو به فاصله کمتر از دو متر یا تماس با وسایل مشترک) داشته‌ مبتلا به کرونا شود، از طریق این اپلیکیشن به کاربر اطلاع داده می شود تا او نیز تماسش با دیگران، به ‌خصوص سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ‌ای را قطع و حتی ‌الامکان خود را قرنطینه خانگی کند. با این کار تا حد بسیار قابل قبولی می توان از شیوع ای ویروس مرموز جلوگیری کرد.

در حالی که مسئولان و طراحان این اپلیکیشن ها دغدغه کنترل شیوع ویروس کرونا را دارند، در مقابل امنیت این پلتفرم ها دغدغه کاربران است. سازندگان ماسک آنطور که خود می گویند به این دغدغه کاربران اهمیت داده اند و حفظ حریم شخصی کاربران خط قرمزشان است. با این حال هنگام نصب این برنامه شماره تماس کاربر از او خواسته می شود.

به جز مساله امنیت این اپلیکیشن، بر خلاف سایر پلتفرم ها که در هفته های اخیر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا طراحی شده، به نظر می رسد ماسک قابلیت و کاربرد بهتری دارد و بتواند از یک سو رضایت نسبی کاربران را جذب کند و از سوی دیگر در کنترل ویروس کرونا موثر واقع شود. 

 

ارسال دیدگاه