پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 7057
پ

شبیه‌ترین ویروس به SARS-CoV-2 در خفاش‌ها کشف شد

محققان کروناویروس‌هایی را در خفاش‌های لائوس کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین ویروس شناخته شده به «SARS-CoV-2» یعنی ویروس عامل بیماری «کووید-۱۹» هستند.

 

محققان موسسه پاستور فرانسه و دانشگاه لائوس در یک مطالعه جدید، ۶۴۵ خفاش از غارهای سنگ آهکی شمال لائوس را مورد بررسی قرار دادند و آن‌ها را برای شناسایی ویروس‌های مربوط به SARS-CoV-2 غربالگری کردند. آن‌ها در آزمایش‌ها خود سه ویروس پیدا کردند که به ترتیب BANAL-52 ،BANAL-103 و BANAL-236 نامیده می‌شوند. و بیش از ۹۵ درصد ژنوم کلی آن‌ها با SARS-CoV-2 مشترک است.

طبق گفته دانشمندان، ویروس BANAL-52 که در تحقیق دانشمندان کشف شد، ۹۶.۸ درصد با SARS-CoV-2 تشابه دارد. با توجه به این موضوع، BANAL-52 از نظر ژنتیکی نسبت به هر ویروس شناخته شده دیگری شباهت بیشتری به SARS-CoV-2 دارد. تاکنون نزدیک‌ترین گزینه مشابه، ویروس RaTG13 بود که سال ۲۰۱۳ در خفاش‌های نعل‌بینی کشف شده بود و ۹۶.۱ درصد ژنوم مشترک با SARS-COV-2 داشت.

کووید-۱۹

علاوه بر این، هر سه ویروس تازه کشف شده نسبت به سایر ویروس‌های شناخته شده در قسمت اصلی ژنوم خود که دامنه اتصال گیرنده (RBD) نامیده می‌شود، به SARS-CoV-2 شباهت دارند. RBD بخشی از ویروس است که اجازه اتصال به سلول‌های میزبان را فراهم می‌کند. این بخش در SARS-CoV-2 یکی از راه‌های اصلی ورود به سلول‌های انسانی محسوب می‌شود.

به صورت کلی، مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس‌های تازه کشف شده نیز می‌توانند در انسان‌ها به ACE2 متصل شده و از آن برای ورود به سلول‌ها استفاده کنند. به گفته محققان، ویروس‌های دیگری مانند RaTG13 که از آن‌ها به عنوان اجداد SARS-CoV-2 یاد می‌شود، توانایی انجام این کار را نداشته‌اند.

پژوهشگران می‌گویند این سه ویروس می‌توانند به خوبی گونه‌های اولیه SARS-CoV-2 که در شهر ووهان چین کشف شده‌اند، به ACE2 متصل شوند. نتایج تحقیقات آن‌ها همچنین نشان می‌دهد که در طبیعت زنجیره‌ای از ویروس‌ها وجود دارد که به گونه‌های اولیه SARS-CoV-2 شباهت زیادی دارند.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : ویروس کرونا
ارسال دیدگاه