پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 719
پ

همراهی ایرانسل در برگزاری دومین جلسه آنلاین مجلس

دومین جلسه آنلاین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برطرف شدن مشکلات ساختاری و بر بستر پلتفرم مجلس یار برگزار شد.

 

جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته های پایانی سال تحت تأثیر مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا قرار گرفت و بعد از مثبت شدن تست کرونای چند نماینده، این نهاد مهم کشور همچون مدارس و دانشگاه ها تعطیل شد!

تصمیم برای تعطیلی مجلس، آن هم در شرایطی که نمایندگان ملت باید لایحه بودجه سال آینده را بررسی می کردند با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد. چرا که آنان معتقد بودند در شرایطی که بسیاری از کارگران و کارمندان مجبورند در محل کار خود حاضر شوند چرا نمایندگان مجلس باید تعطیل شوند؛ آن هم در روزهایی که سرنوشت مالی سال آینده کشور در دست آنان است و باید به این مهم رسیدگی می کنند. در این میان برخی از نمایندگان مجلس نیز به صف منتقدان تعطیل بهارستان پیوستند. مصطفی کواکبیان ،نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تعطیلی پارلمان در صفحه توئیتر خود نوشت: کارگران و کارمندان می‌گویند چرا ما باید کار کنیم اما جلسات علنی در اسفند ماه تعطیل باشد!؟دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا نباید مانع کار مجلس از طریق دیگر راه حل‌ها باشد. مگر خون نمایندگان رنگین‌تر از خون مردم و مدافعان سلامت است!؟

با این حال تصمیم گرفته شد که روند برگزاری مجلس ادامه پیدا کند. این بار قرار شد که جلسات به صورت مجازی ادامه پیدا کند. در آخرین روزهای سال گذشته خبری منتشر شد که از شنبه  جلسات مجلس به صورت مجازی بر بستر شبکه ایرانسل برگزار خواهد شد. این خبر را مدیر عامل شرکت ایرانسل اعلام کرده بود. همزمان با آن نیز هیات رئیسه با ارسال پیامکی از نمایندگان درخواست کرده بود تا برای نحوه برگزاری جلسات مجلس پیشنهادهای خود را اعلام کنند.

در این جلسه از پلتفرم «مجلس يار» استفاده شد. اولین جلسه آنلاین مجلس که به صورت مجازی برگزار شد البته با مشکلاتی رو به رو بود. اما روز گذشته امیر ناظمی در گفت و گویی از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین همکاری اپراتور ایرانسل برای فراهم کردن مقدمات این جلسات گفت.

معاون وزیر ارتباطات گفت : برای برگزاری این جلسات به سه بستر مختلف نیاز داشتیم. ابتدا زیرساختی که تضمین کند نفوذپذیری و آسیب‌پذیری به شبکه به حداقل خواهد رسید. دوم نرم افزاری که امکان برگزاری جلسه آنلاین و ویدیو کال وجود داشته باشد و سوم ابزار و دیوایس برای نمایندگانی که  قرار است از خانه به جلسه مجلس متصل شوند. البته در این جلسات تعدادی از نمایندگان مانند هیات رییسه در صحن علنی حضور دارند.

او در مورد همکاری اپراتور ایرانسل اضافه می کند: هماهنگی لازم را با اپراتور ایرانسل به عمل آوردیم تا زیرساخت مناسب برای یک شبکه مجازی مستقل را ایجاد کند. برای همه نمایندگان مجلس سیم کارت مناسب فرستاده شد تا آن‌ها از حوزه انتخابی خودشان در جلسه حضور پیدا کنند.

در این شرایط بود که دومین جلسه آنلاین مجلس شورای اسلامی این بار با حضور بیشتر نمایندگان و بر طرف شدن برخی از نواقص برگزار شد. زیرا از یک سو سیم‌کارت های ارسالی به دست همه‌ی نمایندگان نرسیده بود، و دیگر موضوع پوشش دهی صحن مجلس بوده است که وزارت ارتباطات تلاش کرده است که پیش از برگزاری مجلس آن را برطرف کند.

اگرچه برگزاری آنلاین مجلس در جهان بی سابقه است و وجود مشکلات در این ساختار چندان دور از انتظار نیست اما خدمات اپراتور ایرانسل و ارائه پلتفرم مجلس یار توانسته است برگزاری این جلسات را تسهیل کند.

امیر ناظمی در خصوص اپلیکیش مجلس یار نیز گفت:

اپلیکیشن «مجلس‌یار» توسط شرکت‌های ایرانی توسعه داده شده که تعدادی از سازمان‌ها نیز از همین نوع اپلیکیشن استفاده می‌کنند. تمام امکانات برای برگزاری مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی مهیاست. یکی از مواردی که اگر نیاز باشد باید به آن فکر کنیم، رای گیری پنهان است. در مجلس دو نوع رای گیری هایی که نام فرد رای دهنده مشخص است و در درگیری رای به صورت بی نام است.

 

اگر نیاز به رای‌گیری پنهان باشد، بایداز تکنولوژی بلاک‌چین استفاده کنیم که آمادگی مهیا کردن این بستر را داریم. با تکنولوژی بلاک چین می‌توان هم مطمئن بود که رای داده شده، هم بر اساس ضوابط کاملا پنهان باقی بماند، هم این که دستکاری رخ ندهد.

 

ارسال دیدگاه