پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 7280
پ

درایور تونلینگ USB4 DisplayPort ای‌ام‌دی در راه است

ممکن‌ است به‌زودی پردازنده‌های آینده ای‌ام‌دی با پشتیبانی از USB4 و تونلینگ DisplayPort عرضه شوند.

 

بر اساس خبری که به‌تازگی منتشر شده است، مهندسان درایور AMD Linux در حال کار روی یک درایور گرافیکی کرنل AMDGPU جدید هستند که از فناوری اولیه تونلینگ USB4 DisplayPort پشتیبانی می‌کند.

به گزارش Tomshardware، دقیقاً نمی‌دانیم چه معماری با USB4 همراه خواهد بود؛ اما شایعاتی مبنی بر اینکه APU‌-های سری Ryzen 6000 AMD با کد «یلو کارپ» و «رامبراند» دارای قابلیت اتصال USB4 هستند، شنیده می‌شود. اگر چنین باشد، ای‌ام‌دی احتمالاً ابتدا لپ‌تاپ‌ها را برای استفاده از USB4 هدف قرار داده است و این کار را قبل از اینکه آن را به پردازنده‌های مبتنی بر رایزن و کارت‌های گرافیک مبتنی بر Radeon RDNA منتقل کند، انجام خواهد داد.

تونلینگ یک ویژگی جدید است که با USB4 معرفی شده و در آن از ادغام پورت Thunderbolt 3 استفاده می‌شود. تونلینگ اجازه می‌دهد چندین پروتکل، از جمله USB ،DisplayPort و PCIe، همه به‌طور هم‌زمان کار کنند؛ البته هر پروتکل با کاهش پهنای باند روبه‌رو خواهد شد. این گزینه با Alt mode که اجازه می‌دهد فقط یک پروتکل واحد در هر لحظه فعال باشد، متفاوت است.

اگر به تمام پهنای باند USB خود برای یک پروتکل نیاز داشته باشید، Alt mode می‌تواند مفید باشد؛ اما هنگامی که نیازی به تمام پهنای باند برای یک اتصال (مانند اتصال USB با چند پورت) نیست، تونلینگ می‌تواند مفیدتر باشد.

درایور گرافیکی کرنل AMDGPU جدید تقریباً آماده تحویل به مشتریان است و به گفته Phoronix، می‌تواند به‌موقع برای Linux 5.16 آماده شود. این مسئله می‌تواند بدین معنا باشد که ای‌ام‌دی در حال آماده‌سازی پشتیبانی USB 4 برای نسل بعدی پردازنده‌ها یا پردازنده‌های گرافیکی خود است.

منبع: زومیت

کلید واژه : فناوری
ارسال دیدگاه