پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 7313
پ

توسعه داروی ضدپیری که مانند یک «بمب هوشمند» سلول‌های از کار افتاده را از بین می‌برد

در سال ۲۰۱۵ میلادی گروه جدیدی از داروها معرفی شد که می‌توانستند تاثیر بسیار زیادی روی پروسه افزایش سن و کاهش سرعت آن بگذارند.

 

در سال ۲۰۱۵ میلادی گروه جدیدی از داروها معرفی شد که می‌توانستند تاثیر بسیار زیادی روی پروسه افزایش سن و کاهش سرعت آن بگذارند. دانشمندان با بهبود قدرت و ایمنی این داروهای سنولیتیک توانستند به کشفی برسند که در درمان با آنتی‌بادی‌ها پیشگام است و با دقت بالاتری سلول‌های هدف را مورد حمله قرار می‌دهد و به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند.

پتانسیل داروهای سنولیتیک در توانایی آن‌ها در هدف‌گیری سلول‌های پیری یا سنسنت (senescent) نهفته است. این سلول‌ها دیگر توانایی تقسیم شدن و تولید سلول‌های جدید را ندارد و در بدن جمع می‌شوند و باعث افزایش سرعت کهولت سن می‌شوند. چنین اتفاقی یک پروسه طبیعی است، اما دانشمندان توانستند با این داروها راه متفاوتی را طی کنند تا این سلول‌ها از بدن پاک شوند.

در آزمایش‌ها مشخص شد که داروهای سنولیتیک می‌توانند سلول‌های پیر جوندگان را جوان کنند و طول عمر آن‌ها را افزایش دهند. علاوه بر این، پیشرفت‌های اخیر این داروها باعث شده تا بتوانند طول سلامت عمر انسان را هم افزایش دهند. در آزمایشی که اخیرا انجام شد محققان نشان دادند که این داروها توانستند سلول‌های پیر ستون فقرات جوندگان را از بین ببرند و فضای کافی برای رشد سلول‌های سالم به وجود آورند. چنین چیزی احتمالا درمانی برای درمان کمردرد مزمن خواهد بود.

با این حال، داروهای سینولیتیکی که تاکنون تولید شده‌اند کاملا غیررسمی هستند و می‌توانند عوارض جانبی مخربی داشته باشند. به همین دلیل، محققان علاقه بیشتری به دسته دوم و اخیر این نوع داروها دارند چرا که آن‌ها سلول‌های پیری را از بین می‌برند بدون اینکه به سایر سلول‌ها آسیبی وارد کنند.

دسته دوم دارو‌های سنولیتیک بر اساس پژوهش‌هایی ساخته شد که پروتئین خاصی را روی غشا سلول‌های پیری پیدا کردند و نشان دادند که با هدف‌گیری این پروتئین می‌توان این سلول‌ها را با دقت بالایی نشانه‌گیری کرد و از بین برد.

این داروها مثل بمب هوشمندی در بدن کار می‌کنند و با تشخیص سلول‌های پیری و تزریق داروهای سمی، آن‌ها را از بین می‌برند. این ایده قبلا در درمان سرطان استفاده می‌شد و حالا برای جلوگیری از کهولت سن استفاده می‌شود. دانشمندان امیدوارند تا بتوانند از این داروها به صورت کاربردی در بین انسان‌ها استفاده کنند و برخی بیماری‌های مرتبط با کهولت سن را درمان کنند.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : دانش
ارسال دیدگاه