پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 7328
پ

تلاش نمایندگان آمریکا برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل و آمازون

گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد گروهی از نمایندگان سنای آمریکا به رهبری ایمی کلوبوچار و چاک گرسلی قصد ارائه لایحه‌ای دارند که اجازه نمی‌دهد شرکت‌های بزرگ مانند آمازون و گوگل محصولات و سرویس‌های خود را بر رقبا ترجیح دهند.

 

گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد گروهی از نمایندگان سنای آمریکا به رهبری ایمی کلوبوچار و چاک گرسلی قصد ارائه لایحه‌ای دارند که اجازه نمی‌دهد شرکت‌های بزرگ مانند آمازون و گوگل محصولات و سرویس‌های خود را بر رقبا ترجیح دهند. لایحه جدید یکی از انبوه اقداماتی است که برای کنترل شرکت‌های فناوری از جمله اپل و فیس بوک به کنگره ارائه شده است. البته تاکنون هیچکدام به قانون تبدیل نشده‌اند. هفته آینده این لایحه همراه لایحه دیگری که توسط کمیته قضائی مجلس تصویب شده، به سنا ارائه می‌شود.

در قانون پیشنهادی کلوبوچار و گرسلی به طور خاص پلتفرم‌ها اجازه ندارند شرکت‌های فعال در وب سایتشان را وادار به خرید کالاها و محصولاتشان کنند. همچنین شرکت‌های فناوری از سو گیری نتایج جستجو به نفع خودشان منع شده‌اند.

کلوبوچار در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: این شرکت‌ها به عنوان پلتفرم‌های بزرگ دیجیتال به طور مرتب محصولات و سرویس‌های خودشان را در ارجحیت قرار می‌دهند. ما باید سیاست‌هایی وضع کنیم تا فرصت‌های موفقیت کسب وکارهای کوچک و کارآفرینان در بازار دیجیتال تضمین شود.

در این میان آمازون متهم است که با استفاده از داده‌های فروشندگان طرف سوم درباره تولید کالاهایش تصمیم می‌گیرد. از سوی دیگر بررسی هزاران سند داخلی آمازون توسط رویترز نشان داد واحد عملیات این شرکت در هند از یک طرح سیستماتیک برای ساخت کپی کالاهای فروشندگان دیگر استفاده و نتایج جستجو را دستکاری می‌کند تا برندهای خودش در این کشور در بالای صفحه دیده شوند.

این در حالی است که مدتی قبل آمازون ممنوعیت بیش از ۶۰۰ برند چینی در این فروشگاه اینترنتی به دلیل نظرات قلابی را تایید کرد. در این راستا آمازون در واکنش به گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست در خصوص حذف بیش از ۶۰۰ برند چینی که در ۳۰۰۰ هزار حساب فروشنده صورت گرفت، اعلام کرد این شرکتها عامدانه و مکررا سیاستهای مربوط به نظر مصرف کننده که تشویق به ارسال نظرات مثبت را ممنوع می کند را نقض کرده بودند.

این فروشگاه آنلاین برای نخستین بار آمار مذکور را در مصاحبه سیندی تای، نایب رییس منطقه ای آمازون با شبکه تلویزیونی CCT چین مطرح کرده بود اما اقدامات گسترده در این زمینه را بی سر و صدا نگه داشته بود.

این در حالی است که برخورد با برندهای متخلف از پنج ماه پیش آغاز شد اما پس از ممنوعیت برندهای Aukey و Mpow توجهات بیشتری جلب شد. این فروشندگان جوایزی از جمله کارت هدیه به مشتریان برای ارسال نظر عرضه می کردند. آمازون بعدا برندهای RAVPower و واوا و برندهای کمتر شناخته شده دیگر را به دلیل رفتار مشابه ممنوع کرد. معلوم نیست چه تعداد برندهای غیرچینی با ممنوعیت مواجه شده اند.

بر اساس گزارش‌هایی که انگجت منتشر کرده است نشانه هایی از دور زدن این ممنوعیت توسط فروشندگان چینی دیده شده است به عنوان مثال ایرباد Aukey تحت برند Key Series فروخته می شود. با این حال می توان گفت استراتژی ضد کلاهبرداری گسترده به میزان قابل توجهی بازار آمازون را تغییر داده و این به بهای ممنوعیت شرکتهای متخلفی بوده که به شدت به فروش در آمازون وابسته هستند.

منبع: رسانه مدیاتی

کلید واژه : گوگل آمازون آمریکا
ارسال دیدگاه