پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 7732
پ

محقق ایرانی به گسترش تحقیقات فضایی و پزشکی کمک می کند

یک محقق ایرانی با همکاری محققان دیگر طرحی برای یک شبیه ساز گرانش کم مبتنی بر شناور مغناطیسی ارائه کرده اند که در تحقیقات فضایی، پزشکی و زیست شناسی کارآمد است.

 

گروهی از محققان با همکاری حمید سناوندی، پژوهشگر ایرانی در کالج مهندسی FAMU-FSU و آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی بالا در دانشگاه ایالتی فلوریدا طرحی جدید برای یک شبیه ساز گرانش کم مبتنی بر شناور مغناطیسی ارائه کرده‌اند که نوید افزایش حجم عظیمی را نسبت به شبیه‌سازهای موجود می‌دهد.

محدودیت‌های شبیه سازی گرانش کم یا صفر روی زمین از مدت‌ها قبل تحقیقات فضایی را دچار چالش کرده است. از سوی دیگر محدودیت‌های مربوط به هزینه و بار از ارسال آزمایش‌ها به فضا جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن محققان بیشتر اوقات نیازمند سطح خاصی از کنترل بر شرایط آزمایش هستند تا نتایج معتبری به دست آورند. به همین دلیل گاهی اوقات سفر به فضا حتی کافی نیست.

در همین راستا می‌توان با استفاده از هواپیمای Vomit comet در مسیرهای سهموی گرانش کم را به مدت چند دقیقه شبیه سازی کرد. اما چنین بازه زمانی بسیار کوتاه است از سوی دیگر با کمک «شبیه سازهای مبتنی بر شناور مغناطیسی» (MLS) می‌توان گرانش کم را در سطوح قابل تنظیم تا حدود یک درصد گرانش زمین با هزینه کم برای مدت زمان نامحدود شبیه سازی کرد. البته با توجه به سطح فناوری‌های فعلی، حجم تنها به چند میکرولیتر محدود شده است.

محققان دانشگاه فلوریدا متوجه شدند با استفاده از یک سیم پیچ ماکسول ابررسانا با طول ۲۰ سانتی متر و دمای بالا می‌توان یک MLSبا حجم ۴ هزار میکرولتیر ساخت. چنین سیم پیچی قادر به تولید میدان مغناطیسی با حجم بالایی از گرادیان ثابت برای حداقل انرژی است.

وی گوا محقق ارشد این پروژه می‌گوید: در حقیقت طراحی MLS ما حجم عملکردی در حدود سه مرتبه بزرگ‌تر از MLS های سلنوئیدهای معمولی ارائه می‌دهد. به همین دلیل قادر است در حوزه تحقیقات گرانش کم تغییرات عمده‌ای ایجاد کند.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه