پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 804
پ

آمار وزیر آموزش و پرورش از دسترسی دانش آموزان به اینترنت صحیح است؟

وزیر آموزش و پرورش از اظهارت قبلی خود مبنی بر عدم دسترسی 30 درصد دانش آموزان به اینترنت عقب نشینی کرد و مدعی شد سخنانش غلط منتشر شده. محسن حاجی میرزایی می گوید93.1% دانش آموزان در کشور به اینترنت دسترسی دارند. با این حال شواهد نشان می دهد نه آمار فعلی و نه آمار 30 درصدی هیچ کدام صحیح نیست و دست کم 50 درصددانش آموزان به آموزش مجازی دسترسی ندارند.

به گزارش وب زوم با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس تنها راهکار برای جبران عقب ماندگی تحصیلی، آموزش از راه دور و مجازی بود. از این رو آموزش و پرورش دستور داد که کلاس‌ های درس به پلتفرم‌ های آموزشی مجازی منتقل شوند. در این میان اما یک مشکل اساسی وجود دارد. دسترسی به اینترنت یا ابزارهای مورد نیاز برای اتصال به آن مانند موبایل، تبلت یا لپ تاپ برای همه امکان پذیر نیست. علاوه بر این هزینه های بسته های اینترنتی نیز بالاست و بسیاری از دانش اموزان و معلمان حتی اگر همه ابزارها برای اتصال به اینترنت را داشته باشند، از پس هزینه های آن برنمی آیند. 
 محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه ‌ای که اخیرا با محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره شرایط حاکم بر نظام آموزشی کشور داشت بر عدم دسترسی 30 درصد از دانش آموزان به اینترنت اذعان کرده و گفته بود: براساس برآوردهای وزارت آموزش و پرورش 30 درصد دانش ‌آموزان مناطق مختلف ایران از دسترسی اینترنت و آموزش‌ های مجازی محروم مانده ‌اند.
اما او امروز از سخنان قبلی خود عقب نشینی کرده و می گوید آمار 30 درصدی که از زبان او بیان شده واقعیت ندارد و سخنانش تحریف شده است. حاجی میرزایی امروز با رد اظهارات قبلی خود در مطلبی در توئیتر نوشت: متاسفانه در خبری نادرست از قول من نقل شده 30% دانش‌ آموزان دسترسی به اینترنت ندارند که از اساس کذب است. او در آماری جدید مدعی شده تنها 869 هزار و 400 نفر یعنی معادل 6.9% دانش آموزان به اینترنت دسترسی ندارند. حاجی میرزایی می گوید غالب این دانش ‌آموزان هم در کلاس های چند پایه تحصیل می ‌کنند و آموزش و پرورش برای آنان نیز برنامه دارد.
وزیر آموزش و پرورش در حالی مدعی است 93.1% دانش آموزان کشور به اینترنت دسترسی دارند که آماری که مسئولان و معلمان مدرسه در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر کرده اند بسیار کمتر از این رقم است و عددی زیر 50 درصد را نشان می دهد. یکی از این معلمان در گفتگو با وب زوم می گوید در مدرسه ای که او تدریس می کند بیش از نیمی از دانش آموزان به اینترنت یا ابزارهای اتصال به اینترنت دسترسی ندارند. ز.ه، معلم پایه اول یکی از دبستان های شهرستان سنگسر استان سمنان در تشریح وضعیت دسترسی دانش آموزانش به اینترنت می گوید: در مدرسه ما دو کلاس پایه اول وجود دارد که این دو کلاس در این ایام یکی شده است و تعداد کل دانش آموزان پایه یکم در کلاس 50 نفر است. از این تعداد در گروهی که در یکی از پلتفرم ها برای تدریس راه اندازی کرده ایم کمتر از 40 نفر حضور دارند که از این تعداد تنها 18 نفر فعال هستند چرا که سایر دسترسی به ابزاری که بتوانند به اینترنت وصل شوند، ندارند. 
او اضافه می کند: بسیاری از شاگردان ما با گوشی اقوام خود وارد گروه شدند اما دیگر فعالیت نکردند چرا که نمی توانند با این اوضاع که هر روز به خانه عمو، دایی یا خاله خود بروند و از گوشی آنان استفاده کنند. 
به گفته او مدارس تعطیل شده است تا رفت و آمدها کم شود بنابراین نمی توانیم از دانش آموزان بخواهیم هر روز به خانه اقوام خود بروند و در کلاس درس حاضر شوند. 
این معلم پایه یکم در همین حال تاکید می کند حتی آن دانش آموزانی که به اینترنت و ابزار اتصال به آن دسترسی دارند هم با مشکل مواجه اند چون باید برای دانلود فیلم ها  هزینه بالایی برای اینترنت پرداخت کنند بنابراین همان تعداد دانش آموزی که در گروه فعال هستند هم با مشکل مواجهند. علاوه بر این هزینه اینترنت برای ما معلمان نیز بالاست و بسته اینترنتی رایگان که در اختیار ما قرار گرفت پاسخگوی حجم کاری ما نیست.
او همچنین سرعت پایین اینترنت را مشکل دیگر عنوان می کند و می گوید: در کنار همه اینها ما با مشکل سرعت اینترنت نیز مواجهیم. 
اظهارات این معلم در حالی است که شهرستان محل سکونت آنان جز مناطق محروم کشور محسوب نمی شود، با این حال به گفته او بیش از 50 درصد دانش آموزان آنان به آموزش های مجازی دسترسی ندارند. بنابراین این رقم برای مناطق محروم کشور که حتی برخی از دانش آموزان از داشتن کلاس درس نیز محرومند بیشتر است. 

 

ارسال دیدگاه