پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 841
پ
استقبال کتایون سپهری از تسهیل دسترسی بخش خصوصی به اطلاعات دولتی

دسترسی کسب‌وکارها به داده‌های دولتی به شفاف سازی و حذف رانت کمک می کند

کتایون سپهری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شتابدهنده و سرمایه گذاری خطرپذیر منش در واکنش به خبر تسهیل دسترسی کسب‌وکارها به پایگاه‌های داده دولتی می گوید: هر شکلی از شفاف سازی و برداشتن رانت می تواند به کسب و کارها کمک کند.

تسهیل دسترسی کسب‌وکارهای خصوصی به زیرساخت‌ها و پایگاه‌های داده دولتی و ملی، از اصول توسعه محسوب می‌شود. از این رو کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی و ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارند در راستای ایجاد شرایطی برای تسریع در هماهنگی‌های میان بخش خصوصی و دولتی و جهش در توسعه و تولید، امکان دسترسی کسب‌وکارهای بخش خصوصی را به سرویس‌های داده دولتی فراهم کنند.
کتایون سپهری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شتابدهنده و سرمایه گذاری خطرپذیر منش در این باره در گفتگو با وب زوم می گوید: مدتی است که وزارت ارتباطات این خبر را اعلام کرده اند و بر همین اساس بخشی اطلاعات خود را در اختیار مردم گذاشته اند.
او اضافه می کند: تمام کسب و کارهایی که برای توسعه خود به دیتا احتیاج دارند می توانند از این اطلاعات استفاده کنند. یعنی چه کسب و کار سنتی باشد چه استارتاپ، می تواند از اطلاعاتی که قرار است در اختیار به بخش خصوصی قرار گیرد برای توسعه بازار و همچنین محصول خود استفاده کند.
سپهری با بیان اینکه داشتن اطلاعات همیشه یک رانت بوده است می گوید: مثلا همیشه کسانی که اطلاعات و دیتا دارند خریدهای بهتری در بورس انجام می دهند. داشتن دیتا برای یک کسب و کار معمولی تا یک فردی که می خواهد کاندیدا شود مهم و حیاتی است.
او یادآور می شود: وقتی دیتاها در دولت است دولت رقیب قدرتمند بخش خصوصی می شود که این رانت را هم در اختیار دارد بنابراین ست اگر این اطلاعات در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد این بخش هم می تواند به میدان بیاد و رقابت بهتری با دولت داشته باشد.
سپهری با تاکید بر اینکه هر شکلی از شفاف سازی و برداشتن رانت می تواند به کسب و کارها کمک کند می گوید: بسته به نوع اطلاعاتی که قرار است دولت در اختیار بخش خصوصی قرار دهد این دیتاها می تواند منجر به بهتر شدن اوضاع همه کسب و کارها شود.

ارسال دیدگاه