پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 848
پ

تشکیل جنبشی جهانی برای رایگان کردن پتنت‌ها به منظور مبارزه با کووید-۱۹

جمعی از محققین و دانشمندان بین‌المللی طی حرکتی هماهنگ شده متعهد شده‌اند تا تمامی دارایی‌های معنوی و پتنت‌های خود را به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار دهند که برای پایان دادن به ویروس کرونا تلاش می‌کنند. نام این جنبش «تعهد آزاد کووید» است و این افراد از دیگران نیز دعوت کرده‌اند که در این جنبش به آن‌ها بپیوندند.

از میان موسسین اصلی این جنبش، می‌توان به اینتل، کریتیو کامن و موزیلا اشاره کرد. غول صنعت پردازشی دنیا، بیش از ۷۲ هزار پتنت و دارایی معنوی خود را به صورت رایگان در اختیار فعالان حوزه کرونا قرار داده است. یکی از شروط پیوستن به این جنبش، اعلام آن به صورت عمومی در وب سایت متقاضی و برگزاری یک نشست خبری است.

در بیانیه‌ای که این جنبش را توصیف می‌کند، آمده است:

برای جلوگیری از شیوع این پاندمی و کمک‌رسانی به افرادی که آسیب‌دیده‌اند، باید اقداماتی فوری صورت گیرد. این جنبش ضرورتی اخلاقی و عملی دارد تا با تمامی ابزارهایی که در اختیار داریم، بدون هیچ مانعی تکنولوژی‌های جدیدی را توسعه دهیم. به همین دلیل متعهد می‌شویم تا تمامی تکنولوژی‌ها و دارایی‌های معنوی خود را برای از بین بردن پاندمی کووید-۱۹ و کاهش تاثیرات آن، در اختیار افراد ذی‌صلاح قرار دهیم.

 

به کمک این جنبش، هر کمپانی یا شخصی موظف است شرایط و ضوابط استفاده از تکنولوژی خود را ارائه کرده و بر اساس آن، مجوز استفاده از دارایی‌های معنوی را به دیگران اعطا کند. با این حال با وجود این که متعهدین می‌تواند بر اساس قوانین و شرایطی که خود تعیین می‌کنند، مجوز استفاده از تکنولوژی‌هایشان را به دیگران بدهن،. برای ساده‌تر شدن این فرایند، موسسین این جنبش الگویی تحت نام «مجوز آزاد کووید ۱.۰» آماده کرده‌اند که در پی آن هر شخصی در راستای کاهش تاثیراتی بیماری کووید-۱۹ (بدون اعمال محدودیت در تحلیل، پیشگیری، قرنطینه و درمان) فعالیت کند، دسترسی‌های مربوطه را دریافت می‌کند. این دسترسی تا یک سال پس از اعلام رسمی پایان پاندمی توسط سازمان جهانی بهداشت اعتبار خواهد داشت.

از دیگر شرکت‌کنندگانی که به عضویت این جنبش درآمده‌اند می‌توان به انجمن نوآوری‌های ژنتیک برکلی و UCSF، انجمن خیریه فابریکاتوراز و سازمان پتنت‌های متحد اشاره کرد. استیو راجرز (Steve Rodgers) مشاوره عمومی ارشد اینتل در این رابطه می‌گوید:

محققین و دانشمندان باید این آزادی را داشته باشند تا بدون نگرانی بابت شکایت افراد صاحب دارایی‌های معنوی، به دنبال نوآوری و ارائه روش‌های برتر برای درمان ویروس کرونا باشند. به عنوان نماینده تمامی کارمندان اینتل و به خصوص افرادی که بی‌وقفه برای خلق دارایی‌های معنوی ما تلاش کرده‌اند از هر شخصی که پتنت‌های کاربردی و دارایی‌های معنوی دارد، دعوت می‌کنیم که به این جنبش بپیوندند.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال دیدگاه