پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 890
پ

تاخر چند هفته‌ای در عرضه آیفون SE جدید؛ کرونا مقصر است یا تقاضای زیاد؟

آیفون SE جدید که همین چند روز پیش در وب سایت اپل معرفی شد، به تازگی برای پیش‌فروش قرار گرفته است. این کمپانی همواره بازه‌ای یک هفته‌ای را برای عرضه گوشی خود در نظر می‌گیرد، ولی به دلیل تقاضای بالا بسیاری از کاربران باید تا اواسط ماه آینده میلادی صبر کنند.

بر اساس گفته اکثر تحلیل‌گران بازار، ویروس کرونا در کمبود آیفون SE جدید نقشی اساسی بازی کرده است. آیفون SE جدید با قیمت پایه ۳۹۹ دلار، گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از کاربران است که هم می‌خواهند در اکوسیستم اپل بمانند و هم علاقه‌ای ندارند هزینه زیادی را پرداخت کنند. تقاضا برای این گوشی به قدری بالا بوده که تاریخ معمول ۷ روزه اپل برای عرضه گوشی‌های خود، با ۲ و حتی ۳ هفته تعویق مواجه شده است. گفتنی است آیفون SE جدید در هیچ ترکیب حافظ داخلی و رنگی موجود نیست و تا ۱۳ مه باید صبر کنید. با این حال در این قضیه دو فرضیه دخیل هستند.

اولین فرضیه در صورت طبیعی بودن شرایط، به عنوان تنها دلیل در نظر گرفته می‌شد. می‌توان گفت تقاضا برای این گوشی بسیار بالا بوده و به همین دلیل اپل با مشکل تامین روبرو است. در صورتی که شرایط قرنطینه و تعطیلی کارخانه‌ها بر کره زمین حاکم نبود، این می‌توانست تنها دلیل برای کمبود آیفون SE جدید باشد. با این حال از آن‌جایی که نمی‌دانیم اپل واقعا چند دستگاه در انبارهای خود داشته، استناد به فرضیه فوق کمی دشوار می‌شود.

فرضیه دوم به نوعی پشتیبان و تکمیل کننده فرضیه اول است. ویروس کرونا بسیاری از کارخانه‌ها و به خصوص شرکای اصلی اپل مانند فاکسکان را برای مدت طولانی تعطیل کرد. به همین دلیل شاید اپل نتوانسته به اندازه کافی آیفون SE تولید کند و به دلیل تقاضای بالا برای این گوشی ۳۹۹ دلاری، با کمبود آیفون مواجه شده است. با کنار هم گذاشتن دلایل بالا، تنها یک چیز خودنمایی می‌کند و آن هم فروش احتمالی بسیار بالای این گوشی است.

مینگ چی کو یکی از تحلیل‌گران به نام، از فروش ۲۰ میلیونی آیفون SE جدید در سال جاری خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد شرایط بد اقتصادی و به صورت کلی شرایط سخت زندگی در پی شیوع ویروس کرونا، تاثیری در فروش آیفون ندارد.

منبع: دیجیاتو

ارسال دیدگاه