پایگاه خبری وب زوم

اقتصاد استارتاپ

منتشر شده در تاریخ شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 10:45

تسهیل‌گری در فضای کسب‎وکار به روش «پوشه»

 ایده جدید، تیم منسجم و منابع مالی کافی بی‎تردید در خلق یک استارت‎آپ نقش بسزایی دارد، با این حال، کسب‎وکارهای نوپا برای حفظ حیات خود نیاز به مشتری بیشتر و تعامل روزافزون با آنها دارند تا خبر خدمات جدید یا برنامه‎های آتی خود را به آنها برسانند.

 به این ترتیب در سال ۱۳۹۴، یک گروه پنج نفره استارت‎آپی با عنوان «پوشه» راه‎اندازی کرد تا برای جریان خبررسانی استارت‎آپ‎ها و حتی شرکت‎های بزرگ زیرساخت‎های لازم برای ارسال پوش‌نوتیفیکیشن را فراهم کند. در واقع، پوش‌نوتیفیکیشن‌ها پیام‌های قابل کلیکی هستند که بسته به سیستم عامل بالا یا پایین گوشه سمت راست کامپیوتر کاربر یا روی موبایل به نمایش درمی‌آیند. پوش‌نوتیفیکیشن‌ها به شما اجازه می‌دهند به کاربران دسترسی داشته باشید و آنها را از آخرین به‌روزرسانی‌ها و پیشنهاد‌ها مطلع کنید. پوش‌نوتیفیکیشن‌های وب ثابت کرده‌اند راهی موثر برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری و کاربران وفادار هستند. به گفته امیرعلی صبوری، مدیر ارشد بازاریابی «پوشه»، این استارت‎آپ که اکنون یک تیم ۳۰ نفره شده نزدیک به ۳۰ میلیون کاربر دارد، با شیوع کرونا که اکثر شرکت‎ها به دورکار پناه بردند؛ از همیشه پرکارتر شده است. اخیرا پلاگین «پوشه» در وردپرس راه‎اندازی شده تا در محبوب‌ترین سیستم‌ مدیریت محتوا بتواند زیرساخت‎های لازم را برای مشتریان خود فراهم کند. در ادامه، در گفت‎وگوی صبوری با «دنیای اقتصاد» بیشتر با خدمات استارت‌آپ «پوشه» آشنا می‎شوید.

  «پوشه» چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

«پوشه» زیرساختی برای ارسال پوش‌نوتیفیکیشن است که به کمک آن شرکت‌های بزرگ، استار‌ت‌آپ‌ها و برنامه‌نویسان موبایل و وب می‌توانند به کاربران برنامه‌های خود اعلان ارسال کنند. داده‌محوری و ارائه‌ گزارش‌های آماری به کاربران از تحلیل کلان‌داده‌ها به دست می‌آید یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سرویس پوشه‌ است.

  مشتریان «پوشه» چه کسانی هستند؟

 هر کسب‌وکاری که وب‌سایت یا اپلیکیشن دارد، می‎تواند جزو مشتریان «پوشه» باشد. سرویس «پوشه» به کسب‎وکارها کمک می‎کند تا این کسب‎وکارها پس از جذب کاربر، به واسطه اطلاع‎رسانی‎هایی مانند تخفیف‎های جدید یا کمپین‎ها که از طریق زیرساخت‎های «پوشه» آنها را حفظ کرده و با آنها بیشتر در تعامل باشد.

  در حال حاضر «پوشه» چه تعداد مشتری یا کاربر دارد؟

تاکنون بیش از ۶ هزار برنامه‌نویس و ۳۰ میلیون کاربر از سرویس «پوشه» استفاده کرده‌اند و کتابخانه‌ «پوشه» در ابتدای امسال از مرز یک میلیارد بار نصب روی گوشی‌های تلفن همراه گذشت و بیش از هشت میلیارد پوشِ ارسال شـده در کارنامه خود دارد. علاوه بر آنها توانسته روزانه دو میلیارد تراکنش را ثبت کند.

  آیا «پوشه» رقیبی در بازار دارد؟

 در حال حاضر دو شرکت «نجوا» و «چابک» رقیب «پوشه» به حساب می‎آیند، با این حال، از آنجاکه تیم «پوشه» زودتر از سایرین فعالیت خود را آغاز کرده، مشتریان بیشتری دارد.

  روزهای کرونا برای «پوشه» چگونه می‎گذرد؟

«پوشه» نیز مانند خیلی از استارت‎آپ‎ها در این مدت دورکاری را اجرا کرده است. با این حال، جلسات روزانه و هفتگی به شکل قبل ادامه دارد و تیم «پوشه» در زمان‎های مشخصی به‌طور کامل باهم در تماسند. البته این روزها که بسیاری از استار‌ت‌آپ‌ها دورکار شدند، کار «پوشه» نیز جهت ایجاد خدمات برای آنها بیشتر از قبل شده است. در عین حال، «پوشه» طی بیانیه‎ای برای ارائه خدمات زیرساختی رایگان جهت اطلاع‎رسانی درباره بیماری کرونا اعلام آمادگی کرد. در این مدت نیز با اپلیکیشن «ماسک» که به‌صورت عام‌المنفعه در این خصوص راه‎اندازی شده همکاری داشته و خدمات زیرساختی پوش نوتیفیکیشن رایگان در اختیار آنها قرار داده است.

  تجربه دورکاری در دوران کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به هر حال، خیلی از کسب‎وکارها تجربه‎ای درخصوص دورکاری نداشتند و کرونا فرصتی شد تا آن را یاد بگیرند. با این حال، استارت‌آپ‌ها همچنان از آمادگی لازم چه به لحاظ فنی و دانش این کار برخوردار نیستند و ادامه این روند در بلندمدت می‎تواند به کسب‌وکار آنها آسیب بزند.

  جدیدترین خدمات «پوشه» چیست؟ 

«پوشه» در دی سال 1398 یک به روزرسانی فنی و انقلابی برای نسل بعدی خدماتش اجرا کرد. در سرویس جدید می‌تواند کاربران خود را با توجه به رفتارشان دسته‌بندی کند و به آنها نوتیفیکیشن‌های خودکار از پیش تعریف شده فرستاده یا تنظیم کند وقتی کاربر به محلی وارد یا خارج می‌شود،‌ پیامی را دریافت کند. «پوشه» +AI و پیاده‌سازی اختصاصی سرویس پوش نوتیفیکیشن از دیگر امکانات اضافه شده به پوشه است. همچنین «پوشه» مثل گذشته در سه بستر اندروید، iOS و وب فعالیت می‌کند و تمام جامعه مخاطبان کسب‌وکارها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

  ارزیابی شما از چشم‎انداز «پوشه» در سال 1399 چیست؟ 

با توجه به شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب‎وکارها به دیجیتالی شدن روی آوردند. این تغییر رویکرد برای استارت‎آپ‎هایی مانند «پوشه» در حوزه تسهیلگران تکنولوژی فعالیت می‎کنند فرصت تلقی می‎شود چرا که اقبال بیشتری برای جذب مشتری و از طرفی توسعه فعالیتشان پیدا می‎کنند. البته تغییر ماهیت از سنت به آنلاین در برخی از آنها کند پیش می‎رود و در این میان، آنها شاهد ریسک‎هایی بوده‌اند. با این حال، در مجموع بد نیست و انتظار می‌رود روزهای خوب برای «پوشه» در سال پیشرو رقم بخورد. 

منبع: دنیای اقتصاد