پایگاه خبری وب زوم

اقتصاد استارتاپ

منتشر شده در تاریخ شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 14:35

سایت های خریدوفروش خوردو در انحصار دلالان

کارشناسان حوزه خودرو دلایل مختلفی از جمله کاهش تولید، زمزمه های افزایش قیمت کارخانه، متوقف بودن شماره گذاری و ...را علت افزایش نجومی قیمت خودرو می دانند. در این میان اما نقش سایت های خرید و فروش اتومبیل قابل انکار نیست; سایت هایی که با سوءاستفاده دلالان و خودروسازان بازار را اینگونه ملتهب کرده اند.

همزمان با شیوع ویروس کرونا نمایشگاه‌ های خودرو نیز تعطیل شد از این رو فروش خودرو در سایت های اینترنتی رونق گرفت و قیمت خودرو‌ها در فضای مجازی تعیین شد. قیمت‌هایی که روز به روز بر تعداد صفرهای آن افزوده می شود تا جایی که پراید مرز ۹۰ میلیون تومانی را رد کرده است.
برخی کارشناسان معتقدند فعالیت برخی دلالان و سودجویان در سایت‌ های خرید و فروش اینترنتی همچون دیوار، شیپور و باماباعث ایجاد التهاب در بازار خودرو شده است. بدین صورت که این دلالان قیمت‌ گذاری غیرواقعی در آگهی‌ های خرید و فروش یا درج گروهی قیمت‌ های غیرواقعی باعث افزایش بی ضابطه و عجیب خودروها در بازار شده اند.
این اولین بار نیست که سایت های خرید و فروش خودرو یکی از عوامل التهاب این بازار شناخته می شوند. سال گذشته نیز که قیمت خودروها در بازار سیر صعودی به خود گرفت نام سایت هایی چون شیپور و دیوار و نقش آنان در بی ضابطه بودن افزایش قیمت خودرو به میان آمد. کسانی که معتقد بودند سایت های خرید و فروش اینترنتی باعث التهاب بازاز خودرو شده می گفتند دلالان با همکاری با هم حتی گاهی همدستی با خودروسازان قیمت‌ های بی منطق و کاذب در بستر‌ این سایت ها ارایه می‌ دهند و بازار را ملتهب می‌ کنند.
سرانجام بعد از کشمکش های فراوان این سایت ها مجبور شدند قیمت خودروها را از آگهی های خود حذف کنند. اما این اتفاق چندان تداوم نیافت و بار دیگر قیمت گذاری به سایت های خریدوفروش خوردو بازگشت. گرچه این بار قرار بود اصالت مالکان خودرو احراز شود و با تهیه فهرستی سیاه به دلالان اجازه ثبت آگهی فروش در این سایت ها داده نشود اما آنچه امروز در سایت های خرید و فروش خودرو اتفاق افتاده حاکی از شکست این سیاست گذاری است.
آنچه این روزها در سایت های اینترنتی خرید و فروش خوررو مشاهده می شود بازارگردانی دلالان و افزایش نجومی قیمت خودرو است. از این روست که بار دیگر زمزمه های ممنوعیت درج قیمت به صورت دایمی و با حکم قضایی شنیده می شود.
با این حال این کار مطرح است آیا سیاست حذف قیمت گذاری در سایت های خرید و فروش اینترنتی خودرو باعث تعادل بازار می شود? پاسخ کارشناسان به این پرسش منفی است. آنان معتقدند از آنجایی که ساماندهی بازار خودرو در گرو افزایش تولید است، خودروسازان بای با به کارگیری راهکارهای مناسب تولید را افزایش و نیاز بازار را تامین کنند. در غیر این صورت دلالان همانند آنچه در این روزها شاهد آن هستیم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و قیمت سازی کاذب، به راحتی زمینه گرانی خودرو را رقم می زنند.