پایگاه خبری وب زوم

شرکت‌ها

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 10:38

چرا اپل باید اپلیکیشن‌های قدیمی و پشتیبانی‌نشده را از اپ‌استور خود حذف کند؟

اقدام اپل گامی مهم برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران خواهد بود.

 

چندی پیش، اپل با انتشار بیانیه‌ای خطاب به توسعه‌دهندگان، از حذف اپلیکیشن‌های به‌روزنشده در اپ‌استور خبر داد. این موضوع سبب شد توسعه‌دهندگان کوپرتینویی‌ها را به باد انتقاد بگیرند. بااین‌حال، اگر بخواهیم کمی منطقی با این موضوع برخورد کنیم، می‌بینیم که درمجموع بیش از ۱ میلیون اپلیکیشن رها‌شده در فروشگاه‌های نرم‌افزاری گوگل و اپل وجود دارند که ضرورت بازنگری درباره آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اپل برای حذف برنامه‌های قدیمی دو عامل مختلف را در نظر گرفته است: ۱. نرم‌افزار در سه‌ سال گذشته به‌روزرسانی نشده باشد؛ ۲. در ۱۲ ماه گذشته تعداد کمی از کاربران آن را دانلود و نصب کرده باشند. بیانیه اپل به‌شرح زیر است: در حال اجرایی‌‌کردن روندی هستیم که به‌صورت خودکار برنامه‌ها را ارزیابی و برنامه‌هایی را حذف کند که دیگر طبق انتظار عمل نمی‌کنند یا دستورالعمل‌های حال‌حاضر را دنبال نمی‌کنند یا حتی مدتی است که به‌روزرسانی نشده‌اند.

به‌محض انتشار این بیانیه، توسعه‌دهندگان از کوپرتینویی‌ها و تصمیم آن‌ها درباره‌ی برنامه‌های پیشین شکایت کردند. به‌باور توسعه‌دهندگان، برخی از برنامه‌هایی که دیگر به‌روزرسانی نمی‌شوند، می‌توانند به‌عنوان اثر هنری دیجیتالی عصر خود در نظر گرفته شوند.

پس از مطرح‌شدن انتقادها، اپل موضع خود درقبال اپلیکیشن‌ها را مشخص کرد. این شرکت ادعا می‌کند که سیاست یادشده از سال ۲۰۱۶ در حال اجرا است و به‌واسطه‌ی آن بیش از ۲٫۸ میلیون اپلیکیشن که دیگر کارایی لازم را نداشتند یا از قوانین پیروی نمی‌کردند یا مدت زیادی به‌روزرسانی نشده بودند، از اپ‌استور حذف شده‌اند.

به‌گفته‌‌ی اپل، توسعه‌دهندگان می‌توانند درخواست خود را برای افزایش ضرب‌الأجل ۹۰ روز ثبت کنند تا فرصت بیشتری برای به‌روزرسانی اپلیکیشن خود و دستیابی به استانداردهای این شرکت داشته باشند.

چرا اپل وارد عمل شده است؟

با وجود تمام انتقادهایی که از اپل شده است، وضع سیاست‌های جدید درقبال برنامه‌های رها‌شده اقدامی درست تلقی می‌شود. موضوع از جایی وخیم‌تر می‌شود که بدانید طبق گزارش برنامه‌های رها‌شده که شرکت Pixalate منتشر کرده، در ۵ میلیون اپلیکیشن بررسی‌شده در فروشگاه‌های نرم‌افزاری اپ‌استور و گوگل‌پلی بیش از ۱٫۵ میلیون برنامه رها‌شده وجود داشت که ۱٫۳ میلیون آن‌ها بیش از ۶ ماه از زمان آخرین به‌روزرسانی‌شان می‌گذشت.

جالب‌تر اینکه افزون‌بر ۵۰۰ هزار اپلیکیشن در اپ‌استور اپل وجود دارند که بیش از ۵ سال از زمان آخرین به‌روزرسانی آن‌ها می‌گذرد! درواقع، اپل باید برای حذف چنین برنامه‌هایی وارد عمل شود. طبق این گزارش، حدود ۶۵۰ هزار اپلیکیشن iOS نیز به‌مدت بیش از ۲ سال به‌روزرسانی نشده‌اند که با‌‌توجه‌‌‌به تعداد برنامه‌هایی که در اپ‌استور وجود دارد، تعداد بسیار زیادی به‌شمار می‌رود.

بد نیست بدانید برنامه‌هایی که بیشتر به‌روزرسانی می‌شوند، دانلود بیشتری نیز دارند؛ به‌طوری‌که ۸۴ درصد از برنامه‌هایی که بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود را تجربه کرده‌‌ند، تقریباً هر ۶ ماه به‌روزرسانی می‌شوند. برنامه‌های مذکور عموماً در دسته‌بندی مالی و سلامت و فروشگاه قرار می‌گیرند.

اپ‌استور اپل

چرا برنامه‌های رهاشده مشکل تلقی می‌شوند؟

برنامه‌های قدیمی مشکلات زیادی دارند؛‌ از عملکرد نادرست در آخرین نسخه‌ی iOS گرفته تا تکه کدی که دیگر طبق انتظار کار نمی‌کند یا حتی کدنویسی بد و پیچیده‌ای که می‌تواند روند پیداکردن مشکلات و ناسازگاری‌های نرم‌افزاری را به‌شدت دشوار کند؛ اما اصلی‌ترین مشکل را می‌توان «امنیت» دانست.

برنامه‌های قدیمی می‌توانند به بستری برای بدافزارها و دیگر آسیب‌پذیری‌هایی تبدیل شوند که با وجود عرضه‌نشدن به‌روزرسانی جدید، همواره درون اپلیکیشن باقی خواهند ماند و پیش از رفع به‌دست توسعه‌دهنده‌ی بی‌رغبت خود، فاش خواهند شد.

مسئله‌ی دیگر اپل درقبال برنامه‌های قدیمی، شفاف‌نبودن حریم خصوصی کاربری و اطلاعاتی خواهد بود که از کاربران جمع‌آوری می‌کنند. درواقع، وظیفه‌ی قابلیت شفافیت ردیابی برنامه (App Tracking Privacy) اپل مجاب‌کردن توسعه‌دهندگان برای شرح داده‌هایی است که از کاربر جمع‌آوری می‌کند؛ اما این موضوع درباره‌ی برنامه‌های قدیمی صدق نمی‌کند و هیچ شفافیتی در این زمینه ندارند. از‌این‌رو، کدهای مربوط به ردیابی کاربران همچنان در برنامه‌های قدیمی وجود خواهند داشت؛ موضوعی که اپل به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به آن ندارد و حذف برنامه‌ها از اپ‌استور، تنها راه اجبار توسعه‌دهندگان به به‌روزرسانی چنین برنامه‌هایی خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها می‌خواهند با تغییر سیاست‌های خود، توسعه‌دهندگان را به پیروی از آن‌ها مجاب کنند؛ البته اپل انتخاب دیگری هم نداشت. بیایید موضوع را این‌طور ببینیم: همان‌طورکه حذف برنامه‌های قدیمی از اپ‌استور چنین حجم وسیعی از واکنش‌ها را در فضای مجازی به‌دنبال داشته است، جمع‌آوری اطلاعات کاربران به‌وسیله‌ی برنامه‌ای قدیمی که در اپ‌استور منتشر شده است، باید چنین موجی را ایجاد کند.

شرکت‌های گوگل و اپل نیز باید خود را برای وضع قوانین جدید درزمینه‌ی حریم خصوصی کاربران آماده کنند. برای مثال، دپارتمان دنیای دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش (DCMS) آیین‌نامه‌ی اقدامات داوطلبانه را رونمایی کرده است تا با استفاده از آن از حریم خصوصی کاربران درمقابل برنامه‌های مخرب محافظت شود.

DCMS می‌گوید:‌«در این مرحله، دولت فقط می‌تواند به تبیین آیین‌نامه اقدامات داوطلبانه بسنده کند... به‌نظر ما درحال‌حاضر بهترین راه برای محافظت از کاربران دربرابر برنامه‌های مخرب و ناامن این است که از عملکرد درست توسعه‌دهندگان ازطریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری مطمئن شویم.»

با نگاهی به پیشنهاد‌های ارائه‌شده، به‌وضوح می‌توان تأیید عملکرد اپل درقبال برنامه‌های قدیمی را مشاهده کرد.

قدم بعدی چیست؟

قطعاً حذف هزاران برنامه‌ای که با بی‌مهری توسعه‌دهنده خود مواجه شده‌اند، امری مهم تلقی خواهد شد؛ اما نه به آن مهمی که شبکه‌های اجتماعی آن را بازتاب داده‌اند. درحال‌حاضر، اپل روزانه اجازه‌ی انتشار بیش از ۱,۰۰۰ اپلیکیشن در اپ‌استور را صادر می‌کند. از‌این‌رو، برنامه‌های قدیمی با طیف وسیعی از گزینه‌های جدیدتر و متنوع‌تری جایگزین خواهند شد. درحقیقت تمام آنچه کاربران از دست می‌دهند، برنامه‌های قدیمی و از‌رده‌خارجی خواهد بود که از سیاست‌های اپل پیروی نمی‌کنند.

در‌حال‌حاضر، تنها نگرانی‌ موجود درباره‌ی حذف‌ برنامه‌ها از اپ‌استور این است که به‌دنبال این اتفاق، فروشگاه‌های نرم‌افزاری جدیدی تأسیس شوند؛ فروشگاه‌هایی که کمتر به قوانین حمایت از حریم خصوصی کاربران پایبند هستند و با انتشار اپلیکیشن‌هایی با کدهای قدیمی سبب به‌خطر‌افتادن اطلاعات شخصی کاربران می‌شوند.

در شرایط کنونی، تنها یک راه برای اطمینان از ماندن اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور وجود دارد: تبعیت از قوانین فروشگاه اپل و پایبندی و احترام به چهارچوب حریم خصوصی کاربران و صدالبته به‌روزرسانی مستمر به‌منظور رفع رخنه‌های امنیتی.

منبع: زومیت