پایگاه خبری وب زوم

اقتصاد استارتاپ

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 ساعت 15:20

نمایش دیجیتالی کسب‌وکارها با «تپسل»

«تپسل» دقیقا همان حلقه میانی بین رسانه دیجیتالی نمایش‎دهنده تبلیغات و کسب‎وکارهایی هستند که محصولات آن تبلیغ می‎شود. این استارت‌آپ، شبکه هوشمند تبلیغات آنلاین است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کرده و می‎خواهد در آن فضای جدیدی برای توسعه کسب‎وکارها ایجاد کند.

به گفته سعید صادقی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت «تپسل»، ظهور پدیده تبلیغات آنلاین فرصتی برای دیده شدن کسب‎وکارهای کوچک فراهم کرده است. آنها که توانایی پرداخت هزینه تبلیغات در رسانه‎های سنتی را ندارند و بعضا مجبورند در صف طولانی انتظار این رسانه‎ها بمانند. این استارت‎آپ ماهانه به بیش از ۴۰ میلیون کاربر منحصربه فرد آنلاین، از طریق بیش از ۳۰ هزار اپلیکیشن و بازی و بیش از هزار وب‌سایت ورزشی و خبری پرمخاطب دسترسی دارد که فضای قابل توجهی است. با این حال، هم‎اکنون تنها ۵ درصد بازار تبلیغات کشور بوده و برای رسیدن به کشورها همسایه که تا ۴۰ درصد در این حوزه رشد کرده‌اند راه طولانی و در عین چشم‌انداز روشنی دارد. در ادامه، در گفت‎وگوی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت «تپسل» با «دنیای اقتصاد» بیشتر با این استارت‎آپ آشنا شوید.

 «تپسل» چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

«تپسل» یک شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال است که بیش از چهار سال در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغ در فضای آنلاین فعالیت می‎کند. در واقع، تنها شبکه تبلیغات همه‌جانبه در فضای دیجیتال است.

 پتانسیل تبلیغاتی «تپسل» در فضای آنلاین چقدر است؟

«تپسل» ماهانه به بیش از ۴۰ میلیون کاربر منحصربه فرد آنلاین، از طریق بیش از ۳۰ هزار اپلیکیشن و بازی مانند «آمیرزا»، «کوییز‌آف‌کینگز» و بیش از هزار وب‌سایت ورزشی و خبری پرمخاطب مانند «ورزش۳» و «نود» دسترسی دارد و تمامی فرمت‌های تبلیغاتی بنری و ویدئویی را پشتیبانی می‌کند. «تپسل» علاوه بر تبلیغات داخل موبایل و وب، در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت میکرو/ ماکرو اینفلوئنسر مارکتینگ حضور دارد.

 آیا «تپسل» با اپلیکیشن‎های پرکاربر همکاری دارد؟

بله، برای مثال «تپسل» به‌صورت انحصاری آژانس تبلیغاتی سرویس تبلیغات در جست‌وجوی «کافه‌بازار» است. کاربران آنلاین در شبانه‎روز در دنیای دیجیتال در فضاهای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و جست‌وجو در «کافه‌بازار» حضور دارند، «تپسل» می‌تواند کاربر هدف را ردیابی کرده و مطابق با علاقه و سابقه رفتاری او در رسانه‌های دیگر، تبلیغ مناسب را به وی نمایش دهد.

 سهم «تپسل» از بازار چقدر است؟

در فضای اپلیکیشن نزدیک ۹۲ درصد بازار در اختیار «تپسل» است. اما در فضای وب‌سایت رقبایی وجود دارد و در این میان، سهم «تپسل» با آنها مساوی است. در شبکه‎های اجتماعی هم رقابت جدی نیست. در مجموع، سهم «تپسل» از بازار تبلیغات آنلاین قابل توجه است.

 «تپسل» چه محصول یا خدماتی دارد؟

محصولات «تپسل» عبارتند از: پلتفرم تبلیغات دیجیتال (تبلیغات ویدئویی و بنری در اپلیکیشن‌های پرمخاطب موبایل)، پلتفرم تبلیغات آنلاین مدیا.اد (تبلیغات همسان در وب‌سایت‌های پرمخاطب)، شبکه اینفلوئنسر مارکتینگ تگرو (تبلیغات به‌صورت میکرو/ ماکرو اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین و پادکست‌ها)، کالج تپسل (آموزش بازاریابی دیجیتال، با ارائه بلوک‌های یادگیری متنوع و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه بازاریابی دیجیتال) و تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار است. البته به تازگی محصول جدیدی تحت عنوان محصول تک رولایز ارائه خواهد شد که مدیریت شبکه‎های اجتماعی است. در واقع، برندی که در چند شبکه اجتماعی صفحه دارد، می‌تواند کامنت‎ها و لایک‌های پست را ببیند و آنها را همزمان مدیریت و تحلیل کند.

 در حال حاضر گردش مالی بازار تبلیغات آنلاین چقدر است؟

آمار سال ۹۷ حاکی از آن است که کل حجم تبلیغات در فضای آفلاین و آنلاین بالغ بر ۱۰هزار میلیارد تومان و سهم تبلیغات دیجیتال در خوش‎بینانه‌ترین حالت از آن ۵ درصد یا سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان بود. متأسفانه هنوز برندها به فضای دیجیتال اعتمادی ندارند. در حالی که در آمریکا سهم تبلیغات دیجیتال ۵۰ درصد یا در سایر کشورها نیز ۳۵ تا ۴۰ درصد بودجه تبلیغات برندها در فضای دیجیتال صرف می‎شود. به این ترتیب ایران یک پتانسیل تا ۱۰ برابری دارد. به هر حال، کسب‎‎وکارهای سنتی مجبورند تبلیغات آنلاین را بپذیرند و نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند.

 مزیت رقابتی تبلیغات آنلاین چیست؟

مهم‌ترین مزیت تبلیغات آنلاین، امکان تحلیل رفتار مخاطبان تبلیغات است. در تبلیغات سنتی نمی‎توان متوجه شد چه تعداد مشتری یا مخاطب تبلیغ موردنظر را می‌بینند، ویژگی آنها از نظر سن، جنسیت، علایق یا... چیست، علاقه‌مند چه هستند یا حتی برآوردی از بازخوردها وجود ندارد. برای نمونه، شرکتی تصمیم می‎گیرد در خلال سریال پربیننده‎ای مانند «پایتخت» محصولی را تبلیغ کند. فارغ از اینکه مشخص شود آیا واقعا مخاطب به‌صورت بالقوه مشتری آن محصول است یا خیر. برای مثال تبلیغ پوشک‌بچه پخش می‌شود اما ممکن است مخاطبان اکثر سالمند باشند و به درد آنها نخورد. بنابراین تبلیغات در فضای سنتی هدفمند نیست. اما در فضای آنلاین می‌توان ارزیابی کرد که می‎خواهیم برای مثال تبلیغی یک میلیون بازدید داشته باشد یا در جای خاصی مانند تهران تبلیغ شود. از طرفی هزینه تبلیغات آنلاین با آفلاین قابل‌مقایسه نیست به‌طوری که در فضای دیجیتال شرکت می‎تواند با رقم پایینی تبلیغات را آغاز کرده و تست کند و بنابر بازخوردها، هزینه را افزایش دهد. اما در فضای آفلاین باید با هزینه پایه خیلی بالایی وارد شود. در این میان نیز، «تپسل» با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی سابقه رفتاری کاربر را ردیابی می‎کند و می‎تواند با بهینه‎سازی فرآیند تبلیغ، محصول را به خریدار واقعی یا مشتری اصلی معرفی کند.

منبع: دنیای اقتصاد