پایگاه خبری وب زوم

ایران رویداد

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 ساعت 14:17

سامانه ملی داده‌های کشور در دسترس نیست

سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور به نشانی https://data.uv.ir حدود ۱۰ روز است که به دلیل مشکلات زیرساختی در دسترس نیست. پیگیری های رسمی وب زوم از دلیل این اتفاق به جایی نرسید اما شنیده ها حاکی است این سامانه از فردا در دسترس خواهد بود.

سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده های باز و کاربردی کشور با هدف ایجاد و نگهداری فراداده‌های مرتبط با اطلاعات مکانی و فراهم نمودن ابزارهای پیشرفته برای جستجوی اطلاعات در سطح ملی و در راستای تحقق سند توسعه دولت الکترونیک کشور راه انداز شد و به کاربران این امکان را می دهد تا اطلاعات به اشتراک‌گذاری شده را جستجو نموده و اطلاعات موردنیاز را بازیابی نمایند.
اما اکنون بیش از یک هفته است که این سامانه از دسترس خارج شده و کاربران را سرگردان کرده است. سازمان فناوری اطلاعات نیز در این مدت سکوت کرده و حتی در این باره اطلاع رسانی خبری هم نکرده است.
وب زوم برای بررسی دلیل از دسترس خارج شدن سامانه داده های باز کشور با مسئولان این سازمان تماس گرفت اما موفق به دریافت پاسخ نشد. شماره تماس پشتیبانی این سامانه نیز پاسخگو نیست.
اخبار غیررسمی اما می گوید تعداد دستگاه های متصل به این سامانه زیاد شده و زیرساخت جوابگو نیست. به گفته یک منبع آگاه تعداد ۱۱۴ دستگاه جدید به سامانه متصل شده بودند و ظرفیت قبلی پاسخگو نبود از این رو سامانه از دسترس خارج شده است.
بر این اساس قرار است ظرفیت سامانه افزایش پیدا کند و به زودی در دسترس قرار گیرد.
به گفته این منبع آگاه به وب زوم سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور از فردا در دسترس خواهد بود.
حال باید منتظر ماند و دید این سامانه که در ۱۰ روز گذشته بدون هیچ توضیحی از سوی سازمان فناوری اطلاعات از دسترس خارج شده، متصل خواهد شد و کاربران از بلاتکلیفی درخواهند آمد?!