پایگاه خبری وب زوم

چند رسانه‌ای

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 ساعت 18:28

سامانه ملی داده‌های کشور برخط نشد

سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور هنوز برخط نشده است. این در حالی است که هفته گذشته یک منبع آگاه در سازمان فناوری اطلاعات به وب زوم گفته بود این سامانه در روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در دسترس قرار خواهد گرفت.

سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور به نشانی https://data.uv.ir از اوایل اردیبهشت ماه از دسترس خارج شده و کاربران را با مشکل مواجه کرده است.

روز است که به دلیل مشکلات زیرساختی در دسترس نیست. پیگیری های رسمی وب زوم از دلیل این اتفاق به جایی نرسید اما شنیده ها حاکی است این سامانه از فردا در دسترس خواهد بود.

این سامانه با هدف ایجاد و نگهداری فراداده‌های مرتبط با اطلاعات مکانی و فراهم نمودن ابزارهای پیشرفته برای جستجوی اطلاعات در سطح ملی و در راستای تحقق سند توسعه دولت الکترونیک کشور راه اندازی شده است. کاربران با استفاده از این سامانه می توانند اطلاعات به اشتراک‌گذاری شده را جستجو و اطلاعات موردنیاز را بازیابی کنند.

اما این سامانه در روزهایی که مسئولان سازمان فناوری اطلاعات بیش از گذشته از خدمات دولت الکترونیک سخن می گویند، وارد هفته سوم عدم دسترسی شده است. در همین حال مسئولان این سازمان صحبتی درباره علت از دسترس خارج شدن سامانه ملی اطلاعات سخنی نگفته اند.

هفته گذشته یک منبع آگاه به وب زوم گفته بود این سامانه بعد از ده روز قطعی در روز ۲۲ اردیبهشت ماه در دسترس کاربران قرار می گیرد اما اکنون یک هفته از آن روز گذشته و خبری از برخط شدن سامانه ملی اطلاعات نیست!

گرچه پاسخگو نبودن زیرساخت ها علت قطعی این سامانه عنوان می شد اما به نظر می رسد سه هفته زمان طولانی برای رفع نواقص است!

سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی این سامانه باید سکوت طولانی خود را بشکند و در این باره توضیح دهد تا تکلیف کاربران مشخص شود.