پایگاه خبری وب زوم

اقتصاد استارتاپ

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 ساعت 14:50

بررسی تجربه خرید آنلاین از اپلیکیشن های دیجی کالا، اسنپ مارکت، مدیسه و اکالا

بررسی «تستادی» از تجربه خرید آنلاین مردم از اپلیکیشن های دیجی کالا، اسنپ مارکت، مدیسه و اکالا نشان می دهد نرم‌افزارهای این فروشگاه‌ها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران دارند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، فروشگاه‌های آنلاین اقبالی بی‌سابقه‌ و رشد فزاینده سفارش‌ها را تجربه کرده‌اند.

 

بسیاری از این فروشگاه‌ها دچار کمبود منابع برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های مشتریانی هستند که حالا انتخاب‌های زیادی برای خریدهای روزمره خود ندارند. ایران نیز از این وضعیت مستثنا نیست و برخلاف بسیاری از کسب و کارها که با رکود و حتی ورشکستگی مواجه شده‌اند، فروشگا‌ه‌های آنلاین کالا و مواد غذایی، شاهد فروش چند برابر و رشدی بی‌سابقه‌ هستند.

با این‌حال، بازیگران اصلی این بازار که شامل فروشگاه‌های دیجی‌کالا، اسنپ‌مارکت، مدیسه و اوکالا می‌شوند، امروز علاوه بر رقابت شدید برای گرفتن سهم بیشتری از بازار از یکدیگر، با چالش بزرگتری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشتریانی که در مسیر سفارش‌های خود با چالش‌ روبرو می‌شوند و ناچار از سفارش آنلاین دست می‌کشند.

«تستادی»، پلتفرم آنلاین تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، به بررسی کامل تجربه خرید آنلاین از نرم‌افزار موبایل این فروشگاه‌ها از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محصول و تلاش‌های فراوان جهت برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار خرید کاربران در این غول‌های تکنولوژی ملی، نرم‌افزارهای این فروشگاه‌ها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران دارند.

بر اساس گزارش تستادی همه کاربران دیجی کالا بخش خرید سوپرمارکت را در نگاه اول پیدا کردند و هیج مشکلی هم با سرعت اپلیکیشن نداشتند. اما برخی از کاربران با دسته بندی مشکل داشتند و نتوانستند کالای موردنظر خود را پیدا کنند. بر اساس این نظرسنجی کاربرانی که تجربه خرید قبلی از دیجی کالا را داشتند به این نکته اشاره کرده اند که از پشتیبانی و سرعت رسیدن اجناس راضی نیستند.

برخلاف کاربران دیجی کالا که با سرعت این اپلیکیشن مشکلی نداشتند اما کاربران اسنپ مارکت با سرعت این اپلیکیشن مشکل داشتند. برای برخی کاربران نیز دسته بندی کالاها در اپلیکیشن اسنپ مارکت نامفهوم بود و نتوانستند کالای موردنظر خود را پیدا کنند.

در همین حال کاربران اسنپ مارکت از اینکه بر روی دکمه سبد خرید، هزینه و تعداد اجناس انتخاب شده نمایش داده می شود رضایت داشتند.

هیچ کدام از کاربرانی که تست مدیسه را انجام می دادند نمی دانستند مدیسه کالای سوپرمارکت هم می فروشد. برخی از کاربران این اپلیکیشن نیز با مانند کاربران اسنپ مارکت با سرعت اپلیکیشن مشکل داشتند. همچنین دسته بندی ها برای آنان مفهوم نبود.

کاربران اکالا نیز با سرعت این اپلیکیشن مشکل داشتند و حتی برخی اظهار کردند خطای سرور دریافت کرده اند. مشکل دسته بندی برای کاربران این اپلیکیشن هم وجود داشت و نسبت به آن گلایه داشتند.

۱۰۰دردصد کاربران دیجی کالا توانسته بودند مراحل خرید خود را تکمیل کنند اما این رقم برای کاربران مدیسه، اسنپ مارکت و اکالا به ترتیب ۸۰، ۴۰ و ۶۰ درصد است.

۸۰ درصد کاربران دیجی کالا، مدیسه و اکالا هنگام خرید از این اپلیکیشن ها با مشکلات غیرمنتظره مواجه شدند اما این رقم برای کاربران اسنپ مارکت ۶۰ درصد است.
۱۰۰ درصدکاربران دیجی کالا، مدیسه و اکالا از نحوه کار با این اپلیکیشن ها درک داشتند و این رقم برای کاربران اسنپ مارکت ۸۰ درصد است.

در نهایت کاربران این اپلیکیشن ها معتقدند که سادگی کار با این اپلیکیشن ها ۶۰درصد است.