پایگاه خبری وب زوم

تکنولوژی دانش

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 5 تیر 1401 ساعت 10:26

ویروس آبله میمون احتمالا تا 12 برابر سریع‌تر از انتظارات جهش پیدا کرده است

یک پژوهش جدید نشان داده که ویروس آبله میمون با سرعتی بسیار بیشتر از آن‌چه معمولا انتظار می‌رود جهش پیدا کرده و احتمالا یک دوره تکامل سریع را پشت سر گذاشته است. سرعت جهش‌های این ویروس که تاکنون 3500 نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده، حداکثر 12 برابر انتظارات بوده است.

 

ویروسی که اولین بار در ماه مه در خارج از آفریقا کشف شده، حالا در مجموع 50 جهش جدید دارد که در سویه‌های مشابه قبلی مربوط به سال‌های 2018 و 2019 مشاهده نشده بود. دانشمندان نتایج مطالعات خود را در مجله Nature Medicine منتشر کرده و می‌گویند انتظار نمی‌رود که ویروس‌هایی مثل آبله میمون هر سال بیش از یک الی دو جهش داشته باشند.

سویه‌های این ویروس را می‌توان در دو گروه تقسیم‌بندی کرد: غرب آفریقا و حوضه کنگو. ویروس‌های هر کدام از این دو دسته قدرت کشندگی متفاوتی دارند. ویروسی که در حال حاضر شیوع پیدا کرده ظاهرا مربوط به شاخه غرب آفریقاست که نرخ کشندگی آن حدود 1 درصد برآورد شده است.

ویروس آبله میمون

بررسی‌های درباره آبله میمون چه می‌گویند؟

این ویروس به عنوان یک ویروس بزرگ دو رشته‌ای بهتر از ویروس‌های RNA نظیر HIV قادر به تصحیح خطاهایش است. بررسی 15 نمونه ویروس از مبتلایان به آبله میمون و بازسازی اطلاعات ژنتیکی آن‌ها نشان داده که نرخ جهش در این ویروس حدود 6 تا 12 برابر بیشتر از انتظارات بوده است.

محققان می‌گویند پرش بزرگی که در نرخ جهش ویروس آبله میمون رخ داده، با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص نرخ تغییرات سرده ارتوپوکس ویروس‌ها، فراتر از انتظارات بوده است. یکی از اصلی‌ترین اعضای سرده ارتوپوکس ویروس‌ها ویروسی است که بیماری آبله را ایجاد می‌کند. پژوهشگران مدعی‌اند که اگرچه سرنخ‌هایی درباره تکامل دنباله‌دار ویروس وجود دارد، احتمال تطابق انسان‌ها هم مطرح است.

با وجود این که نام این بیماری به میمون اشاره می‌کند، اما ویروس آن عمدتاً از طریق جوندگان به انسان منتقل می‌شود. درمان مستقیم آبله میمون هنوز به تایید نرسیده، اما پزشکان از داروهای ضدویروسی و آنتی‌بادی افرادی که واکسن آبله زده‌اند، استفاده می‌کنند. همچنین، نرخ سرایت ویروس در صورت تزریق واکسن آبله یا واکسن آبله میمون کمتر می‌شود.

منبع: دیجیاتو