پایگاه خبری وب زوم

تکنولوژی هوا و فضا

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 6 تیر 1401 ساعت 13:18

ناسا تا آخرین لحظه لندر اینسایت را خاموش نمی کند

ناسا تصمیم گرفته تا اجازه دهد بقیه ابزارهای فعال لندر اینسایت تا زمانی که پنل های خورشیدی آن در ماه های سپتامبر یا آگوست به طور کامل بیفتند، همچنان فعال بمانند.

 

به این ترتیب از عمر لندر کمتر می شود اما می تواند داده های علمی بیشتری جمع آوری کند.

لندر اینسایت از نوامبر ۲۰۱۸ میلادی در مریخ فعال است و انرژی خود را به وسیله دو پنل خورشیدی دایره شکل به قطر ۲.۲ متر تامین می کند. هنگامیکه پنل ها برای نخستین بار فعال شدند، در هر روز مریخی ۵ هزار وات ساعت برق تولید کردند اما طی ۳ سال و نیم گذشته گرد و غبار روی پنل ها جمع شده است. در نتیجه فضاپیما اکنون روزانه کمتر از ۵۰۰ وات ساعت برق جمع آوری می کند.

هنگامیکه مشخص شد انرژی اینسایت در پایان ۲۰۲۲ میلادی تمام می شود، مهندسان این سازمان تصمیم گرفتند تمام ابزارهای علمی لندر را خاموش کنند تا عمر آن افزایش یابد و بتواند اطلاعات تله متری و تصاویر را به زمین بفرستد.

طبق بیانیه ناسا در ابتدا قرار بودلرزه سنج، یعنی آخرین ابزاری که هنوز آنلاین است نیز در پایان ماه ژوئن خاموش شود. اکنون مهندسان تصمیم گرفته اند اجازه دهند ابزار تا زمانی که برق در اختیار دارد، فعال بماند. به عبارت دیگر این ابزار تا پایان ماه آگوست یا اوایل سپتامبر فعال خواهد بود.

به این ترتیب لرزه سنج می تواند زلزله های مریخی احتمالی را ردیابی کند. پیش از این نیز ابزار مذکور طی ماه های اخیر مجموعه ای از بلندترین و قدرتمندترین زلزله ها روی مریخ ثبت کرده است.

چاک اسکات مدیر پروژه اینسایت در آزمایشگاه JPL ناسا در این باره می گوید: هدف ما آن است که به جای ذخیره انرژی و فعال نگه داشتن اینسایت تا زمانی که هیچ بهره وری علمی نداشته باشد، به داده های علمی لندر تا لحظه آخر دسترسی یابیم.

منبع: مهر