پایگاه خبری وب زوم

ایران سیاست گذاری

منتشر شده در تاریخ شنبه 9 مهر 1401 ساعت 10:50

پیام رسان ایرانی مورد نظر امکان ارائه خدمات ندارد!

با محدودیت های ایجاد شده برای اینترنت بین الملل ، در ساعات قطعی کامل پهنای باند بر روی شبکه اینترنت موبایلی که تقریبا بخش عمده اینترنت مصرفی کشور را تشکیل می دهد هیچ راهکاری برای ارتباط غیر از اپلیکیشن های داخلی باقی نمی ماند اما زیرساخت های داخلی کشور هم به رغم همه وام های کم بهره و حمایت های بی پایان ،مزیت خاصی محسوب نمی شود.

یکی از چالش های بزرگ کاربران اینترنت در روزهای اخیر ، همزمان با اعمال محدودیت ها ، دسترسی به اپلیکیشن های ارتباطی جایگزین است. در سال های گذشته برای پیام رسان ها ، هزینه های بسیاری شده از ایتا تا بله ، سروش و روبیکا ، همه اپلیکیشن های داخلی پر هزینه ای بودند که هیچ یک هم حتی به موفقیت نسبی دست نیافته بودند اما همیشه حامیان طرح صیانت اعتقاد داشتند با توسعه این شبکه و حمایت از این پیام رسان ها باید برای شان انحصار ایجاد کرد و مثل صنعت خودرو سازی آنها را پیش راند.حالا اما درحالی که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند توسعه پیام رسان برای یک جامعه با نهایت 70 میلیون کاربر اصلا صرفه اقتصادی ایجاد نخواهد کرد ، در شرایطی که دسترسی به رقبای خارجی قطع یا محدود شده است ، چالش بزرگ موتور جست و جوی ایرانی پیش روی مردم است. سلام ، پارسی جو و جس جو سه مرورگر و سرچ انجین ایرانی اگرچه سعی کردند کپی عین به عین از گوگل باشند اما امکان دسترسی به نیازها در آنها نسبت به گوگل تقریبا چیزی برابر هیچ است.

چالش لاینجل مردم در روزهای قطع اینترنت بین الملل: پیام رسان ایرانی مورد نظر امکان ارائه خدمات ندارد!

مشکل بزرگتر اما در این زمینه شبکه پیام رسان های داخلی است. روبینو به عنوان جایگزین ایرانی اینستاگرام ، پیام رسان های بله ، ایتا ، سروش و روبیکا ...

اگرچه امکان تبادل پیام متنی را تا حدودی دارند اما امکانات متعدد پیام رسان هایی مثل تلگرام یا واتساپ در آنها تقریبا محال است. بله به عنوان یکی از کامل ترین نمونه داخلی از این پیام رسان ها برای ارتباط صوتی یا تصویری تقریبا فیرقابل استفاده است. پیام رسان ایتا هم در شرایطی که بسیاری از کاربران ایرانی به دنبال یک راهکار جایگزین هستند ، شبکه اش را محدود کرده و عضو جدید نمی پذیرد.

چالش لاینجل مردم در روزهای قطع اینترنت بین الملل: پیام رسان ایرانی مورد نظر امکان ارائه خدمات ندارد!

این پیام رسان به دلیل ظرفیت پایین خود اعلام کرد در حال حاضر قادر به پذیرش کاربران جدید نیست. در واقع کاربران در زمان ثبت نام در این پیام رسان با پیامی به شرح زیر مواجه می‌شوند:« سلام و سپاس از شما برای انتخاب ایتا؛ به دلیل بروزرسانی و ارتقای سرورها، موقتا ارسال کد برای کاربران جدید مقدور نیست. پس از ارتقای سیستم، اطلاع‌رسانی خواهد شد. پوزش ما را پذیرا باشید.»

هر چند عدم پذیرش کاربر جدید توسط ایتا در راستای حفظ کیفیت سرویس برای کاربران فعلی آن انجام شده است، اما باز هم چنین اقدامی از مناسب نبودن زیرساخت‌های این پیام رسان حکایت دارد و نشان می‌دهد پیام رسان های داخلی در حال حاضر نمی‌توانند از میلیون‌ها ایرانی پذیرایی کنند.

مشکلاتی که شخص وزیر ارتباطات هم آنها را پذیرفته و گفته است:« ناچاریم شبکه پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم و بستر توسعه آنها را فراهم کنیم.» اگرچه این طرح کمک از پیام رسان های داخلی درحالی است که دولت بزودی با توجه به هزینه های گزاف بستن اینترنت بین الملل ناچار به کاهش این محدودیت هاست و این حقیقت غیر قابل کتمان است که همچنان دسترسی به پیام رسان های خارجی با سختی های استفاده از فیلترشکن ها ، اولویت کاربران است، مگر اینکه نمونه های داخلی بتوانند به چنان کیفیتی برسند که مزیتی رقابتی برای مقابله با رقبای خارجی داشته باشند.

چالش لاینجل مردم در روزهای قطع اینترنت بین الملل: پیام رسان ایرانی مورد نظر امکان ارائه خدمات ندارد!

این تجربه ای است که همچنان بسیاری از کاربران به رغم همه دشواری ها ویز را به مسیریاب های داخلی و یوتیوب را به آپارات ترجیح می دهند.

منبع: خبرانلاین