پایگاه خبری وب زوم

ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد:

منتشر شده در تاریخ شنبه 7 تیر 1399 ساعت 19:28

پویش ملی محتوای دیجیتال، فرصتی برای توسعه توانمندی‌های صنعت فن‌آوری

رئیس سازمان توسعه تجارت باور دارد پویش ملی محتوای دیجیتال، فرصتی برای توسعه توانمندی‌های صنعت فن‌آوری اطلاعات است.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشستی با رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا در جریان طرح‌های بخش خصوصی برای توسعه تجارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور، از جمله طرح پویش ملی محتوای دیجیتال قرار گرفت.

به گزارش وب زوم ، زادبوم در این نشست خواستار مشارکت بیشتر فعالان عرصه فن‌آوری اطلاعات در بسترسازی برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی شد. به گفته او، شیوع بیماری کرونا، در شرایطی که امکان برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی را بسیار محدود کرده‌است، فرصت بزرگی برای توسعه نمایشگاه‌های مجازی و همکاری فعالان صنعت فن‌آوری اطلاعات برای توسعه تجارت خارجی کشور پدید آورده‌است.

در این جلسه‌ که در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، موضوعاتی همچون تصویب آیین‌نامه حمایت از صادرات نرم‌افزار و فن‌آوری اطلاعات و نقش فاوا در توسعه کسب و کار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.زادبوم تاکید کرد: ‌باید صادرات به سمت مدرن شدن پیش ببریم و این آیین نامه به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

محمدرضا طلایی، رییس هیات مدیره فدراسیون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران نیز در این جلسه به تشریح طرح «پویش ملی محتوای دیجیتال» پرداخت. او همچنین بر نقش فناوری اطلاعات در توسعه صادرات تاکید کرد. طلایی اعلام کرد: برای این امر نیاز است که برنامه های اجرایی داشته باشیم. حتی می توان اعزام هیات های تجاری به صورت مجازی را نیز محقق کرد.

طلایی با اشاره به گردش مالی ۲۸۳ میلیارد دلاری محتوای دیجیتال در تجارت بین‌المللی و توانمندی‌های ارزشمند داخلی برای توسعه محتوای دیجیتال و بازاریابی محتوایی، توسعه این بخش را گامی کلیدی در جهت افزایش توانمندی‌های تجاری کشور در حوزه ICT توصیف کرد.

او با اشاره به جمعیت ۱۱۰ میلیونی فارسی‌زبانان جهان و جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه، گسترش توانمندی‌های صادارات و تجارت بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور را منوط به تقویت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی دانست.

حمایت از پویش ملی محتوای دیجیتال

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت، تصویب آئین‌نامه صادرات نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات را یک گام مهم در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور توصیف کرد. او پویش ملی محتوای دیجیتال را هم به عنوان یک فرصت برای توسعه توانمندی‌های صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور برشمرد.

 

پراکندگی متولیان مشکل بزرگ صنعت ICT است

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به پراکندگی متولیان و نهادهای دست‌اندرکار در صنعت فن‌آوری اطلاعات کشور گفت: این سازمان آماده است برای تسهیل تجارت در بخش نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات، امکانات لازم را در اختیار فعالان صنعت قرار دهد. زادبوم تأکید کرد: «ما به لزوم توسعه و پیشرفت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای رها شدن کشور از وضعیت اقتصادی کنونی آگاه هستیم، اما متأسفانه شاهدیم که پراکندگی‌های زیادی در میان متولیان و دست‌اندرکاران این صنعت وجود دارد».

او با برشمردن نهادهای دست‌اندرکار در حوزه فن‌آوری اطلاعا، آمادگی سازمان توسعه تجارت را برای هماهنگی میان این نهادها در عرصه تجارت خارجی اعلام کرد و گفت: «از یک سو شاهد حضور نهادهای دولتی از جمله معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهور و وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات هستیم، از سوی دیگر هم در بخش خصوصی اتاق بازرگانی و دیگر نهادها، همگی به انحا مختلف در این صنعت حضور دارند. من معتقدم که در میان متولیان نوعی رقابت و موازی‌کاری وجود دارد و سازمان توسعه تجارت می‌تواند نقشی هماهنگ‌کننده برای تجار این صنعت را ایجاد کند.»

زادبوم در مورد اهمیت ایفای نقش سازمان توسعه تجارت برای هماهنگی تجارت نرم‌افزار و فن‌آوری‌های اطلاعات گفت: «همانگونه که سازمان توسعه تجارت در دیگر بخش‌ها مانند فعالیت تورها و مؤسسات گردشگری، نقش مثبتی در رونق فعالیت‌ها داشته‌است، این فرصت وجود دارد که به رونق بازرگانی در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هم کمک کند.»

 

لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران شیوع کرونا

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پیش رو برای توسعه تجارت خارجی کشور، به ویژه در شرایط شیوع جهانی بیماری کووید۱۹ و کاهش امکان برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی، برنامه‌ریزی و طراحی نمایشگاه‌های بین‌المللی مجازی است. لازم است که فعالان حوزه فن‌آوری اطلاعات به ما کمک کنند تا بنیادهای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی برای سازمان توسعه تجارت برنامه‌ریزی و طراحی شود.

زادبوم با اشاره به فقدان دانش و آگاهی کافی در میان فعالان تولید و صنعت کشور در مورد مزایا و امکانات نمایشگاه‌های مجازی تاکید کرد: «بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز آشنایی کافی با نمایشگاه‌های مجازی ندارند. جتی هنوز تمایز فروشگاه‌های آن‌لاین با نمایشگاه‌های مجازی درست درک نشده است. بنابراین این مفهوم باید جا بیافتد و فعالان بخش خصوصی باید کمک کنند تا زمینه‌های تعریف و طراحی نمایشگاه‌های مجازی در کشور پایه‌گذاری شود.»

زادبوم تأکید کرد: تعریف و ساختار نمایشگاه‌های مجازی باید به صورتی باشد که برای برگزارکنندگان، نمایشگاه‌های فیزیکی جذاب باشد و امکان درآمدزایی را برای نهادها و شرکت‌هایی که پیش از این در حوزه نمایشگاه‌های فیزیکی فعالیت داشتند فراهم کند. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: «باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. از این رو، فعالان و تشکل‌های فن‌آوری اطلاعات باید محتوای علمی در این مورد تولید کنند و راهکارهای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را شرح دهند، تجربه‌های کشورهای دیگر تشریح شود و لازم است که این مطالبه عمومی شکل بگیرد که در دوران کرونا و دوران افول نمایشگاه‌های فیزیکی و حضوری، سازمان توسعه تجارت و نهادهای دولتی برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی تسهیلات و حمایت‌های لازم را انجام دهند.»

زادبوم تأکید کرد: فعالان صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند تحولی انقلابی در عرصه نمایشگاه‌های تجاری ایجاد کنند. او گفت: «مجریان نمایشگاه‌های سنتی به این دلیل که نسبت به درآمدزایی در عرصه مجازی تردید دارند، تمایل کمتری دارند تا در راه انداختن چنین نمایشگاه‌هایی مشارکت کنند، اما فعالان عرصه فن‌آوری اطلاعات می‌توانند با تشریح دقیق و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، برای درآمدزایی، ارتباط مجازی، دعوت مجازی از شرکت کنندگان و امکانات این‌چنینی، مجریان سنتی نمایشگاه‌های حضوری را هم قانع کنند که در این عرصه وارد شوند.»

طلایی در این جلسه اعلام آمادگی کرد که فعالان بخش خصوصی در حوزه نرم‌افزار، زیرساخت و فرهنگ‌سازی به سازمان توسعه تجارت کمک کنند. طلایی ضمن تشریح تجربه کشورهای دیگر همچون امارات متحده عربی و بریتانیا در برپایی نمایشگاه‌های موفق مجازی، تاکید کرد که اتاق بازرگانی ایران می‌تواند منابع مرجع علمی و مهندسی، نرم‌افزارها و طراحی‌های لازم را برای استفاده برگزار کنندگان نمایشگاه‌های مجازی تامین کند.

 

دفاتر مجازی از سوی قانونگذار به رسمیت شناخته شود

طلایی در ادامه این نشست، با اشاره به ضرورت ایجاد دفاتر مجازی عنوان کرد: در دنیا به سمت ایجاد دفاتر مجازی گام برداشته شده است. اما در ایران چنین زیرساختی به لحاظ قانونی وجود ندارد. این در حالی است که راه اندازی دفاتر فیزیکی برای شرکت ها، هزینه های زیادی را به موسسان تحمیل می کند. علاوه بر این با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان دورکاری برای بسیاری از فعالیت های اقتصادی فراهم شده است. بنابراین شرایط کنونی بهترین فرصت را برای طرح چنین موضوع مهمی فراهم آورده است.

او ادامه داد: برخی از فعالیت های اقتصادی نیازی به دفترکار ندارند و می توانند به صورت آنلاین، کسب و کار خود را مدیریت کنند. اما قوانین ثبت شرکت ها در ایران دفاتر مجازی را به رسمیت نمی شناسد. حال آنکه در سایر کشورها، این دفاتر کاملا رسمی و قانونی در حال فعالیت هستند.

او گفت: البته در ایران الگو برداری از این طرح صورت گرفته است؛ اما بیشتر به عنوان منشی مجازی ایفای نقش می کند.