پایگاه خبری وب زوم

شرکت‌ها

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از همراه اول خواست درهاي خود را باز كند

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 8 تیر 1399 ساعت 20:29

گره همراه اول در خلق سود

در حالی وزیر ارتباطات از همراه اول می‌خواهد درهای خود را باز و شیوه‌‌های درآمدزایی آن تغییر کند؛‌گزارش‌های مالی همراه اول نشان می‌دهد نسبت سود انباشته به سرمایه این شرکت در حال سقوط است و سود تقسیمی‌ سهام به سهام‌داران در حال آب رفتن است.

 

 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از همراه اول خواست درهاي خود را باز كند و اين شركت هاي تو در توي خود را تعطيل كند. به گزارش آژانس خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات محمدجواد آذري جهرمي صبح امروز در مراسم افتتاحيه بزرگترين مركز داده غرب و شمال غرب كشور افزود: در همراه اول در زمينه شكستن قالب هاي انحصار، نسبت ترافيك داخل به خارج، به نسبت ساير اپراتورها كمي كمتر است و دليل آن اين است كه درهاي همراه اول مثل بقيه اپراتورها به روي سايرين باز نيست. در را باز بگذاريد و اجازه دهيد بقيه كسب و كارها هم وارد شوند. او با بيان اينكه مكانيزمي كه در آن به توليدكننده و تهيه كننده محتوا سهم داده شود را بيشتر كنيد، گفت: از درآمد حاصل از ترافيك و تبليغات جذب كننده به او سهم بدهيد. همراهي شما با توليدكننده محتواي به جاي آنكه تكليفي برخورد كنيد، متفاوت است.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول نیز در  خود در مراسم افتتاحیه دیتاسنتر شمال غرب و غرب کشور، عنوان کرد که اپراتور اول کشور در سال گذشته در حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد غیرعملیاتی داشته که اگر بخواهیم درآمد عملیاتی را نیز به آن اضافه کنیم، این رقم به ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. او در ادامه گفت:
"۹۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد همراه اول در سال ۹۸ به دلایل مختلف از جمله تسهیم درآمد، مالیات، ارزش افزوده، عوارض گمرک و ... به دولت پرداخت شده که این در حدود ۵۵ درصد از درآمد عملیاتی این شرکت است. همراه اول، امروز ارزشی معادل ۸۲ هزار میلیارد تومان در بورس دارد و این مسائل نشان می‌دهد که مجموعه ما، یک مجموعه پویا و فعال است. "

 آخرین گزارش مالی

اما باید دید همراه اول واقعا چه عملکردی داشته است. بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال شرکت همراه اول با نماد همراه  در خرداد ماه ۱۷۷۱ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به اردیبهشت ماه تغییر محسوسی نداشته است.

گزاره‌هایی از مجمع  

مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران برای هر سهم سال ۹۸ این شرکت یک هزار و ۵۶۵ ریال سود تصویب کرد. در این مجمع که با حضور بیش از ۹۲ درصد سهامداران تشکیل شد.  سود تقسیمی هر سهم همراه‌اول در سه ماهه هر سال به ترتیب در

بهار ۱۳۹۶: ۷۰۰۰ ریال

بهار ۱۳۹۷: ۳۱۸۰ ریال

بهار ۱۳۹۸: ۳۱۲۵ ریال

بهار ۱۳۹۹: ۱۵۶۵ ریال

روندی که گویای کاهش تقسیم سود این شرکت به سهام‌داران خود بوده است.

 

نسبت سود انباشته به سرمایه

 

اما آنچه که بیش از هر فاکتور دیگری گویای ضعف همراه اول در ایجاد ارزش است نسبت سود انباشه به سرمایه این شرکت است. نسبت سود انباشته به سرمایه این شرکت در بهار سال 94 ،‌2.4 در بهار سال 95 ، 2.5 بوده است. اما پس از این سال سقوط این نسبت در سهام همراه اول آغاز شده است. در سال 96 این نسبت به کمتر از 1.2 درصد و در سال‌های 97 و 98 به ترتیب به کمتر از 8 دهم و 6 دهم رسیده است.