پایگاه خبری وب زوم

ایران رویداد

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 28 اسفند 1401 ساعت 13:30

اختلال در سامانه یکپارچه عرضه خودرو و متقاضیان منتظر برای تکمیل روند ثبت‌نام

با آغاز مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه عرضه خوردوهای داخلی به‌منظور تعیین نوع خودرو که از جمعه آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد، تعدادی از متقاضیان در فرآیند ثبت‌نام به دلیل آنچه بار ترافیکی بالا اعلام شده با اختلال در سایت مواجه شده است.

با آغاز مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه عرضه خوردوهای داخلی به‌منظور تعیین نوع خودرو که از جمعه آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد، تعدادی از متقاضیان در فرآیند ثبت‌نام به دلیل آنچه بار ترافیکی بالا اعلام شده با اختلال در سایت مواجه شده و عملا امکان دسترسی به سامانه esalecar.ir برای تکمیل روند ثبت نام را ندارند، در همین حال مراجعه خبرنگار سیتنا در ساعات مختلف به سامانه مذکور نیز این اختلال را تایید می‌کند.

پس از انجام مرحله اول ثبت‌نام خودروهای داخلی در قالب بزرگترین طرح یکپارچه عرضه خودروها که تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب مذکور بود، از روز جمعه ۲۶ اسفندماه، مرحله دوم از ثبت‌نام این طرح که ثبت درخواست خودروی مورد متقاضیانِ تایید شده (از جهت تعریف حساب وکالتی، مسدود بودن وجه و شرایط عمومی ثبت‌نام) آغاز شده و به مدت سه روز تا ۲۸ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

تعدادی از متقاضیان اعلام کردند که حائز شرایط ثبت‌نام هستند اما سایت به تناوب با اختلال مواجه بوده و نمی‌توانند ثبت‌نام خود را از طریق سامانه esalecar.ir انجام دهند و اجازه دسترسی داده نمی‌شود؛ تعدادی هم موفق به تشکیل پروفایل کاربری در سامانه نمی‌شوند و با عناوین مختلف همچون عدم تطابق کد ملی با حساب وکالتی، عدم تطابق شماره تلفن همراه متقاضی با کد ملی و... روبرو شده‌اند.

گفتنی است که طبق اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هر دقیقه، شش نفر در سامانه، ثبت خودرو مورد نظر خود را می‌کنند و تا ساعت ۱۲:۳۰ روز نخست از ثبت‌نام مرحله دوم، ۱۳۵ هزار متقاضی، خودروی مورد نظر خود را در سامانه ثبت کرده‌اند؛ اما تعداد مراجعه بالا به سامانه مذکور برای ثبت‌نام و بار ترافیکی ایجاد شده، اختلالاتی را برای برخی فراهم کرده است.

در این رابطه، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: باتوجه به افزایش بار ترافیکی سامانه esalecar.ir شرکت راهبر ظرفیت را افزایش داده تا وقفه در زمان ثبت‌نام خودرو اتفاق نیفتد.

وی افزود: در حال حاضر همزمان ۱۲۰ نفر می‌توانند وارد سامانه شده و ثبت‌نام خود را انجام دهند. چنانچه متقاضیان ساعت غیرپیک را جهت ثبت‌نام خود انتخاب کنند، مدیریت سامانه بهتر خواهد شد.

قابل ذکر است؛ ۹ شرکت خودروساز داخلی در طرح تخصیص یکپارچه خودرو مشارکت دارند و ۵۱ مدل خودرو برای متقاضیان قابل خرید است.

قالیباف، سخنگوی وزارت صمت پیش‌تر هم گفته بود: در طرح یکپارچه تخصیص خودرو که از پیش اعلام شده بود بدون  قرعه‌کشی به همه متقاضیان خودرو داده می شود، کمتر از ۹۰۰ هزار نفر حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند. این موضوع می‌تواند ثابت کند آمارهای چندین میلیونی ثبت‌نام های گذشته تقاضای واقعی نبوده است.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: با فرض اینکه تمام ۹۰۰ هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده‌اند واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه است، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیشتر است؛ بنابراین احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ بکشد، تقریبا صفر است.

قالیباف اعلام کرد: ۵۰ درصد عرضه خودرو در طرح یکپارچه تخصیص خودرو به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت که البته برای این متقاضیان نیز داشتن حساب وکالتی الزامی است.

منبع: سیتنا