به گزارش وب زوم ، ندرخانی تأکید کرد: «بهخصوص با توجه به کاهش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی، کمک زیادی به صادرات شدهاست. رقابتپذیری محصولات ایرانی با نرخ برابری کم ریال در برابر ارزهای خارجی باعث میشود که محصولات ارزانتر صادراتی ایران در بازار کشورهای کمتر توسعهیافته خریدار بیشتری پیدا کند. »
عضو انجمن ناشران دیجیتال گفت: «در کشورهایی مانند عراق و افغانستان، در حال حاضر هزینه ثبتنام هر دانشآموز در دورههای آموزشی ما بین یک تا ۲ دلار است در حالی که رقبای خارجی ما رقمهای بسیار بیشتری را دریافت میکنند.»
چرا ایرانیها در بازارهای کمتر توسعه یافته موفقترند؟
ندرخانی اضافه کرد: «کشورهای توسعه نیافتهتر هم جمعیت جوان و دانشآموزان نیازمند آموزش بیشتری دارند و هم محصولات ایرانی به دلیل قیمت ارزانتر رقابتپذیری بیشتری در این کشورها دارند. ممکن است درآمدهای صادراتی به لحاظ اعداد و ارقام در ابعاد بینالمللی چندان بزرگ به نظر نرسد، اما وقتی به ریال تبدیل شود، قطعاً درآمدهای قابل توجهی برای شرکتهای ایرانی در پی دارد.»
صادرات زیرساخت و خدمات نرمافزاری
وی در مورد محصولات صادراتی مؤسسات تجاری که با آنها همکاری میکند توضیح داد: «ما در حال حاضر بستر و پلتفرم آموزشی را به خریداران عرضه میکنیم. یعنی ترجمه، لوکالیزیشن و بومیسازی بستر توسط ما انجام میشود و زیرساختهای تولید محتوا در اختیار مؤسسات آموزشی قرار میگیرد.»
وی ادامه داد: «از طریق امکاناتی که برای مشتریان خارجی ایجاد می کنیم، آنها میتوانند بخشی از محتوای مورد نیاز برای آموزش تحت بستر تولید شده توسط ما را خودشان تولید کنند. در عین حال مجموعهای از استانداردها هم برای این فعالیتها تعیین شدهاست که در اختیار مشتریان قرار میگیرد.»
به گفته ندرخانی، «درواقع محصول صادراتی ما یک پلتفرم و ساختار آموزشی است که در عراق و افغانستان در اختیار مؤسسات آموزشی که مشتری محصولات ما هستند قرار می گیرد.»
ندرخانی توضیح داد: «در حال حاضر قیمت محصولات ما برای هر دانشآموز کمتر از دو دلار است، به عبارتی برای هر سال تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه به منظور استفاده از زیرساختها و خدمات ما، به ازای هر دانش آموز این مبلغ پرداخت میشود.»
اپراتورها مشتاق جذب تولیدکنندگان محتوا هستند
وی همچنین از جذابیت بازارهای کشورهای دیگر در آفریقا و آسیای میانه سخن گفت و تأکید کرد: «در کشورهای مختلف مانند نیجریه، عراق، سوریه، قرقیزستان و افغانستان اپراتورهای فعال تلفن همراه خودشان دنبال شراکت با کمپانیهای تولید محتوا هستند و تسهیلات بسیار خوبی را برای ورود به بازارهای این کشورها قرار میدهند.»
به گفته این عضور انجمن ناشران دیجیتال: «در افغانستان کمپانی اتصالات شریک ما برای انتشار محتوا است در نیجریه امتیان در حال همکاری با ماست.»
ندرخانی در مورد نقش اپراتورها در توسعه فعالیت تولیدکنندگان محتوا گفت: در حقیقت اپراتورها از تولیدکنندگان محتوا، به عنوان ابزاری برای توسعه خودشان استفاده میکنند. سیم کارتها را به صورت ارزان در اختیار مشتریان قرار میدهند و یک آبونه برای سیمکارت دریافت میکنند و اجازه میدهند که کاربر از محتوای تولیدی شرکتهای طرف قرارداد با اینترنت رایگان بهرهمند شود.»