پایگاه خبری وب زوم

اقتصاد استارتاپ

مدیرعامل کلاسه:

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 26 شهریور 1399 ساعت 13:13

حمایت نمی خواهیم، فقط کارشکنی نکنند

امیر گیلان پور، مدیرعامل کلاسه با بیان ااینکه استارتاپ های فعال در حوزه هوشمندسازی آموزش نیاز به حمایت خاصی ندارند و تنها درخواست دارند که کارشکنی صورت نگیرد، پیش بینی کرد که تعداد مراکز آموزشی طرف قرارداد با آنان سال آینده از دو هزار به پنج هزار برسد.

اکنون که ویروس کرونا همه گیر و مراکز آموزشی مجبور به برپایی کلاس های آنلاین شده اند، آموزش مجازی اهمیت بسیار بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. اگر پیش از این مدیران مدارس برای رقابت با هم به دنبال راه اندازی سیستم آموزشی آنلاین بودند، اکنون این شیوه آموزشی به یک الزام تبدیل شده است. امیر گیلانپور از سال ها پیش یکی از مهم ترین دغدغه هایش سیستم آموزشی مدارس کشور و بهبود آن بوده است. اما وقتی خودش یک مدرسه تاسیس می کند از نزدیک مشکلات را لمس و به صورت جدی تر پیگیر طراحی سیستم آموزشی یکپارچه می شود. او اکنون مجموعه کلاسه است تا رویای مدرسه هوشمند را بیش از پیش به واقعیت تبدیل کند. او به وب زوم می گوید که کلاسه اکنون با حدود دو هزار مرکز آموزشی قرارداد دارد و پیش بینی می کند این تعداد تا سال آینده به پنج هزار مرکز برسد.

*چه شد که به فکر ساخت و راه اندازی کلاسه افتادید؟

من از سال 84 کار هوشمندسازی مراکز آموزشی را شروع و چند نرم افزارهم آماده کرده بودم. مثلا نرم افزار کارنامه یکی از آنها بود. سال 89 مدرسه ای به نام پیشگامان ایران تاسیس کردم که بعد از آن بیشتر متوجه کمبودها و خلاء های این حوزه شدم. بنابراین تحقیقاتم را شروع کردم و محور اغلب تحقیقاتم نیز مدارس سوئیس بود. کم کم متوجه شدم که مدارس به چیزی فراتر از نرم افزار احتیاج دارند. مشکلی در مدارس به آن پی بردم این بود که دیدم برای هر یک از فعالیت های خود از جمله اطلاع رسانی، اداری، حسابداری، بایگانی و غیره سیستم های جداگانه دارند و برای هر فرآیندی یک نرم افزار تعریف شده است. هدف از هوشمندسازی بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن هزینه هاست اما متاسفانه این اتفاق داشت برعکس می افتاد. یعنی به جای اینکه نرم افزار تعریف شده کار را سبک و سریع تر کند و همچنین هزینه ها را پایین بیاورد، دقیقا برعکس عمل می کرد. یعنی یک سری نیروی جدید وارد مدارس شده بودند که برای هر کدام از این نرم افزارها در نقش اپراتور کار می کردند! بنابراین وقتی این مشکل را فهمیدم به طراحی اولین المنت ایران به صورت بومی پرداختم که هدف آن یکپارچه کردن تمامی فعالیت های آموزشی بود. ما خط قرمزهایی هم گذاشتیم از جمله اینکه ساده باشد، بر اساس آموزش های ایران طراحی شده و به صورت اختصاصی باشد. یعنی ما یک خط تولید طراحی کردیم که با هر مدرسه ای که قرارداد می بندیم برای آنان یک سیستم یکپارچه اختصاصی طراحی می کنیم. این کار باعث می شود که هر مدرسه اپلیکیشن اختصاصی خود را داشته باشد و به برندسازی اش کمک کند.

*یعنی کار به این صورت است که برای هر مدرسه یک اپلیکیشن مختص خود آن مدرسه طراحی و راه اندازی می شود.

بله. ما یک خط تولید برای این کار طراحی کرده ایم. این اتفاق باعث می شود که همانطور که گفتم هر مدرسه اپلیکیشن مختص خود را داشته باشد و همچنین همه نیازهایش داخل یک مجموعه قرار گیرد. یعنی تمامی بانک اطلاعاتی آن مدرسه از جمله سیستم کارنامه، حسابداری، پرداخت آنلاین، موارد انتضباطی، فرم ثبت نام و آموزش و آزمون آنلاین، سمینار، گزارش های پیشرفت تحصیلی و پنل اولیا و دانش آموزان همه داخل یک سیستم قراردارد.

*مشتری های شما فقط مدارس هستند یا با مراکز دیگر نیز قرارداد می بندید؟

دانشگاه ها، آموزشگاه ها و مراکز آموزشی مشتری های ما هستند. سیستم ما یک سیستم یادگیری است بنابراین هر جا که پای یادگیری در میان باشد ما می توانیم کمک کنیم. مثلا واحد آموزش بانک ها هم جز مشتری های ما هستند. از این رو هر جا یادگیری و آموزش در میان باشد ما می توانیم ورود کنیم.

*تا به امروز با چند مرکز آموزشی قرارداد بسته اید؟

ما با بیش از 2 هزار مرکز آموزشی قرارداد داریم.

*چند سال است که کار را شروع کرده اید؟

سال 94 بود که کلاسه را رونمایی کردیم البته پیش از آن نیز نرم افزارهای جدا بود ولی تجمیع آن و شروع به کارش در مدارس از سال 94 بود. پیش بینی ما این است که تا سال آینده تا 5 هزار مراکز آموزشی به ما بپیوندند و با ما قرارداد ببندند.

*از سال گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، موضوع آموزش مجازی از اهمیت بیشتری برخودار شد. این اتفاق چه تاثری بر کار شما داشت؟

با یک مثال بگویم: قبلا اصلا نمی دانستند وبینار چیست اما الان وضعیت فرق کرده است و مدیران مراکز آموزشی به دنبال سیستم پایدارند که پشتیبانی درست به آنها بدهد و بر اساس نیازهای آنان طراحی شده باشد. قبل از کرونا ما باید از الفبا برایشان توضیح می دادیم اما الان باید درباره مسائل تخصصی تر توضیح دهیم. علاوه بر این لزوم آموزش مجازی بعد از کرونا باعث شد مراجعات به ما بیشتر شود. قبلا مدارس شاید در رقابت با هم از وب سایت آموزشی استفاده می کردند اما داشتن یک اپلیکیشن برای مدرسه ضروری و جز الزامات آموزشی است.

*چه تعداد استارتاپ حرفه ای در این حوزه مشغول بکار هستند و شما وضعیت آنان را چطور ارزیابی می کنید؟

متاسفانه تعداد شرکت هایی که چند روزه رشد کرده اند خیلی زیاد است اما من همیشه می گویم که کلاسه دو رقیب بیشتر ندارد. به عنوان یک محقق در حوزه تکنولوژی آموزشی می گویم که کلا سه شرکت داریم که به صورت حرفه ای و تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند. اما اگر بخواهیم بگوییم چند شرکت مدعی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند شاید بیش از دو هزار شرکت باشند.

*با توجه اهمیت آموزش آنلاین به ویژه با وجود ویروس کرونا، استارتاپ هایی که دراین حوزه فعالیت می کنند با چه موانعی روبرو هستند و چه مشکلاتی دارند؟

ما به حمایت نیاز نداریم فقط می خواهیم کارشکنی صورت نگیرد. مثلا قوانینی که گذاشته می شود نیز مقداری سختگیرانه است و کار را برای ما مشکل می کند. مثلا استفاده از شاد در مدارس اجباری است و مدارس دولتی نیز باید فقط از این اپلیکیشن استفاده کنند. اگر فقط مقداری دست و پای ما را باز بگذارند ما هم می توانیم کمک کنیم و موثر باشیم. من با این جمله که می گویند استفاده از شاد رایگان است مخالفم چون هیچ چیز رایگانی وجود ندارد. برای شاد از سوی دولت و از بودجه هزینه شده است بنابراین نمی توان گفت رایگان است. ما انتظار داریم به ما نیز اجازه ورود به مدارس دولتی را بدهند. ما مجوز رسمی وزارت آموزش و پرورش داریم و در حوزه آموزش شناخته شده هستیم.