پایگاه خبری وب زوم

ایران سیاست گذاری

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 20 مهر 1399 ساعت 15:43

ردیابی تلفن ورود به حریم خصوصی است اما در حال حاضر چاره‌ دیگر نیست

آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که شنبه ۱۹ مهرماه برگزار شد، بعد از تهدید های گذشته بالاخره وارد فاز عملی شد. بر این اساس قرار شده است افرادی که در شرایط کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ماسک نمی‌زنند، مشمول جریمه شوند.

آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که شنبه ۱۹ مهرماه برگزار شد، بعد از تهدید های گذشته بالاخره وارد فاز عملی شد. بر این اساس قرار شده است افرادی که در شرایط کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ماسک نمی‌زنند، مشمول جریمه شوند. در میان گزینه ‌هایی که برای جریمه در نظر گرفته شده است، علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرده افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند از طریق تلفن همراه ردیابی می‌شوند. به گفته سخنگوی دولت اگر این افراد از منزل خارج شوند از طریق موبایل آنها که رصد می‌شود متوجه می‌شویم و برای این افراد جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

هرچند که این روش باگ هم دارد و افراد می‌توانند تلفن همراه خود را از منزل خارج نکنند و خود به بیرون بروند، اما موضوع اصلی‌تر در اینجا بحث حریم خصوصی افراد است. آیا به بهانه رصد افراد برای حفظ سلامت جامعه می‌توان به ردیابی تلفن همراه آنها پرداخت و به حریم خصوصی آنها وارد شد؟ اصلا ردیابی تلفن همراه افراد جز حریم خصوصی به حساب می‌آید یا نه.

علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با داتیکان درباره تصمیم‌گیری اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ردیابی تلفن‌های همراه افراد کرونایی برای جلوگیری از خروج آنها از منزل و شائبه ورود به حریم خصوصی افراد می‌گوید: قطعا ورود به حریم خصوصی افراد است اما برای حفظ سلامت جامعه در حال حاضر چاره دیگری هم نیست.

او در ادامه تاکید می‌کند: از نگاه صرف حقوقی بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، فکر می‌کنم در کشورهای دیگر هم به خصوص ایتالیا و اسپانیا در روزهای اول که کرونا با وسعت زیاد شیوع پیدا کرده بود، چنین اقدامی صورت گرفت.

مجتهدزاده با اشاره به افزایش مجدد گستره شیوع و درگیری مردم با کرونا بیان می‌کند: متاسفانه شرایط خاص است و کسی که ناقل این بیماری است می‌تواند خطرات ناگواری را برای دیگران به وجود آورد. نمی‌توان فرد را زندانی کرد؛ یعنی نمی‌شود او را در جایی نگه داشت که به دیگران دسترسی نداشته باشد. بنابراین چاره‌ای جز انجام کارهایی مانند ردیابی از طریق تلفن همراه نیست. البته تنها این راه نیست و راه‌های دیگری هم در نظر گرفته شده است.

این وکیل دادگستری در ادامه می‌گوید: باید این را هم در نظر گرفت که نمی‌خواهند اطلاعات فرد را از گوشی او بیرون بیاورند، صرفا ردیابی می‌شود که از خانه خارج شده است یا نه.

مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که به هر حال این موضوع را هم می‌توان در نظر گرفت که فرد می‌تواند گوشی خود را در منزل بگذارد و آنجا را ترک کند؟، عنوان می‌کند: بله این موضوع هم وجود دارد. بهتر بود به جای اینگونه تصمیمات در این خصوص فرهنگ‌ سازی صورت می‌گرفت.

او درباره نحوه و محدوده فرهنگ‌ سازی در این باره می‌افزاید: باید مردم با خطرات ویروس کرونا دقیق آشنا می‌شدند و به آنها آگاهی کامل داده می‌شد که به خطر انداختن جان دیگران غیرشرعی، غیراخلاقی و هم قطعا غیرقانونی است چون به دیگران ضرر می‌زنند.

این وکیل دادگستری بار دیگر با دفاع از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، بیان می‌کند: به هر حال این حداقل کاری است که از دست ستاد مقابله با کرونا بر می‌آید و برای حفظ سلامتی مردم این کار ایرادی ندارد، به شرط اینکه در حد ردیابی گوشی باشد و وارد پیام‌ها و اطلاعات گوشی آنها نشوند.

مجتهدزاده تاکید می‌کند: به هر حال این فقط حریم شخصی فرد هم به حساب نمی‌آید چون با بیرون رفتن می‌تواند سلامتی و جان دیگران را به خطر اندازد.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه قانون خاصی در این خصوص وجود ندارد، ادامه می دهد: اما به نظر من چاره‌ای هم جز اعمال این روش‌های سختگیرانه در حال حاضر وجود ندارد. منتها باید در عین حال حریم خصوصی افراد مورد توجه قرار گیرد و رعایت شود. وارد پیام‌ها و مکالمات افراد نشوند، خدای ناکرده مکالمات آنها را ضبط نکنند و اگر در همین حد باشد به نظر من ایرادی ندارد.