پایگاه خبری وب زوم

تکنولوژی دانش

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 17 دی 1399 ساعت 10:27

طراحی قطاری با سوخت زباله

بریتانیا در راستای طرح‌های خود برای حذف تدریجی موتورهای دیزلی که یکی از منابع عمده آلودگی هوا هستند، قطارهایی را طراحی کرده که به جای بنزین از زباله‌های انسانی و حیوانی و مواد غذایی دور ریخته شده کار می‌کند.

 این قطار که بیواولترا (BioUltra) نام دارد، توسط تیمی از مهندسان بریتانیایی طراحی شده و قادر به حمل ۱۲۰ مسافر است. حداکثر سرعت این قطار به ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و ۲۰ متر طول دارد و گاز بیومتان را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند که این انرژی باتری‌های قطار را شارژ و موتورهای آن را هدایت می‌کند.

این پروژه با کمک ۶۰ هزار پوندی آژانس تامین بودجه تحقیقات غیروزارتخانه‌ای دولت بریتانیایی پشتیبانی می‌شود. گفتنی است که این دومین کمک مالی به این تیم مهندسی است. این تیم در پروژه قبلی خود با هزینه ۳۵۰ هزار پوند، در اوایل سال میلادی ۲۰۲۰ یک قطار ریلی کوچک‌تر و با ظرفیت ۶۰ نفر طراحی کرده بود. قطار قبلی فقط ۱۰ متر طول و حدود ۱۲ تن وزن داشت. با این وجود در پی شیوع کووید ۱۹، قطار جدید ویژگی‌هایی دارد که مختص همین شرایط است که از میان آنها می‌توان به نور UV، سطوح مس ویروس‌کش، سپرهای پلاستیکی و تهویه بسیار قوی اشاره کرد.

دولت بریتانیا قصد دارد قطارهای گازوئیلی خود را تا سال ۲۰۴۰ از خطوط راه‌آهن خود حذف کند و به منابع سوخت جایگزین از جمله بیوگازها، هیدروژن و قطارهای مجهز به باتری (برقی) روی آورد.

37454380-9101763-image-a-2_1609426235742

موتورهای بیومتان برخلاف موتورهای دیزلی هیچ دی‌اکسید نیتروژن سمی منتشر نمی‌کند و برعکس موجب حذف دی‌اکسید کربن از جو می‌شود. متان برخلاف منبع سوخت خود، هیچ بویی هم ندارد.

به گفته مدیر فنی این تیم، بدون شک بیومتان به مرور زمان بهبود خواهد یافت و به بهترین سوخت دوستدار محیط زیست تبدیل خواهد شد. ترکیب بیومتان به عنوان سوخت و عدم وجود ذرات ناشی از تخریب لاستیک یا سایش جاده تمیزترین شکل حمل و نقل عمومی خواهد بود؛ هم از نظر کیفیت هوا و هم از نظر تغییر اقلیم.

این قطار قرار است در مسیرهای منظمی حرکت کند، اما به دلیل وزن سبکی که دارد، موجب می‌شود که ساییدگی کمتری روی ریل ایجاد شود و کاهش هزینه‌های نگهداری نیز منجر خواهد شد. گفتنی است که این قطار کمتر از نیمی از واگن‌های دیزل معمولی وزن دارد.

منبع: ایسنا