پایگاه خبری وب زوم

فضای مجازی شبکه های اجتماعی

«وب‌زوم» گزارش می‌دهد:

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 16:16

کوچ کاربران از واتس‌اپ آغاز خواهد شد؟

در متن اطلاعیه واتس‌اپ آمده که برای ادامه استفاده از این اپلیکیشن چاره‌ای جز انتخاب کردن گزینه موافقت برای به اشتراک گذاشتن داده‌های خود با فیسوک ندارید و این اطلاعیه از 8 فوریه 2021 لازم‌الاجرا خواهد شد. بنابراین اگر قصد این کار را ندارید، می‌توانید بعد از این تاریخ حساب خود را به طور کامل حذف و استفاده از این پیام‌رسان را متوقف کنید.

همین هفته گذشته بود که خبر شکسته شدن رکورد مکالمه تصویری به وسیله واتس‌اپ منتشر و باعث شد که کاربران زیادی به استفاده از این اپسام‌رسان روی آوردند. درست چند روز بعد از اعلام این خبر، واتس‌اپ به بیش از 2 میلیارد کاربر خود اعلام کرد که برای ادامه استفاده از این پیام‌رسان، باید قبول کنند که داده‌های خود را با فیس‌بوک به اشتراک بگذارند و با این کار کاربران خود را شوکه کرد.

 

فیس‌بوک در سال 2014 پیام‌رسان واتس‌اپ را خریداری کرد و در سال 2016 در به‌روزرسانی که انجام داد، شوک اولیه را به کاربران خود وارد کرد. این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کاربران می‌توانند داده‌های خود را با شرکت مادر یعنی فیس‌بوک به اشتراک بگذارند. اما در آن سال به کاربران این فرصت داده شد که اجازه دارند این اشتراک‌گذاری را قبول نکنند. این موضوع در حالی بود که در همان سال 2014 به کاربران این اطمینان داده شده بود که پیام‌رسان واتس‌اپ هدف خود را بر پایه کمترین دسترسی به داده‌های کاربران قرار داده است. با این حال فیسبوک اولین قدم‌های خود را برای رسیدن به داده‌ها و اطلاعات کاربران را در همان سال برداشت.

 

با گذشت 5 سال از نخستین گام‌های واتس‌اپ برای به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران با فیسبوک، چند روز پیش بود که واتس‌اپ سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به روز کرد و بر این اساس هم با ارسال اطلاعیه‌ای به کاربران خود اعلام کرد که برای استفاده از واتس‌اپ دیگر چاره‌ای به جز اشتراک‌گذاری داده‌هایشان با فیسبوک ندارند. 

 

در متن این اطلاعیه آمده است که برای ادامه استفاده از واتس‌اپ چاره‌ای جز انتخاب کردن گزینه موافقت برای به اشتراک گذاشتن داده‌های خود با فیسوک ندارید و این اطلاعیه از 8 فوریه 2021 لازم‌الاجرا خواهد شد. بنابراین اگر قصد این کار را ندارید، می‌توانید بعد از این تاریخ حساب خود را به طور کامل حذف و استفاده از این پیام‌رسان را متوقف کنید. این در حالی است که واتس‌اپ مشخص نکرده که آیا با حذف حساب کاربری چه بر سر داده‌ها و اطلاعات قدیمی کاربران خواهد آمد؟ آیا آنها هم با فیسبوک به اشتراک گذاشته خواهند شد؟

 

ممکن است از خودتان بپرسید که اگر موافقت خود را اعلام کنید، واتس‌اپ کدام داده شما را می‌تواند با فیسبوک به اشتراک بگذارد. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که داده‌هایی شامل موقعیت مکانی، آدرس‌هایIP ، مدل تلفن، سیستم عامل، میزان باتری، قدرت سیگنال، مرورگر، شبکه تلفن همراه،ISP ، زبان، منطقه زمانی، اطلاعاتی در مورد نحوه ارسال پیام، تماس، عکس پرفایل، آخرین باری که آنلاین بودید و... با فیسبوک به اشتراک گذاشته خواهد شد.

 

این کار موجب انتقاد افرادی از جمله ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا شده است. او با شنیدن این خبر در توییتر خود به کاربران پیشنهاد که به سمت استفاده از برنامه‌های پیام رمزگذاری شده سیگنال و تلگرام بروند.

 

همچنین مایک بوچر، سردبیر تک‌کرانچ، در واکنش به اطلاعیه واتس‌اپ در توییتی نوشت: «اگر نگران حریم خصوصی خود هستید سیگنال و تلگرام در حال حاضر گزینه‌های بهتری هستند.»

 

با این حال نباید فراموش کنیم که برایان اکتون و جان کوم، موسسان واتس‌اپ به دلایلی چون تصمیم برای معرفی تبلیغات در واتس‌اپ و اختلاف با مدیریت شرکت بر سر رویکرد شرکت در زمینه حریم خصوصی کاربران در سال 2017 و 2018 از اداره این شرکت خداحافظی کردند.

 

حالا با دریافت این اطلاعیه از سوی واتس‌اپ که «اگر کاربران تا 8 فوریه با آن موافقت نکنند، دیگر به این پیام‌رسان دسترسی نخواهند داشت.» و همچنین انتقاد افراد مختلف باعث شد تا کاربران بخواهند حساب‌های واتس‌اپ خود را حذف کنند و به برنامه‌های پیام رمزگذاری شده کوچکتر مانند سیگنال و تلگرام روی بیاورند. باید منتظر بود و دید که آیا ریزش کاربران در دانلود و استفاده از واتس‌اپ تاثیری بر تصمیمات متولیان این کار خواهد گذاشت یا خیر.