پایگاه خبری وب زوم

فضای مجازی شبکه های اجتماعی

منتشر شده در تاریخ شنبه 2 اسفند 1399 ساعت 9:31

خشم جهانی از اقدام فیس بوک در استرالیا

شرکت فیس بوک در پی حذف فیدهای خبری در استرالیا که در واکنش به درخواست دولت این کشور برای سهیم کردن شرکتهای رسانه ای در درآمدهای تبلیغاتی انجام داد، با انتقاد جهانی ناشران و سیاستمداران روبرو شد.

فیس بوک تمام صفحات مربوط به دولتهای ایالتهای استرالیا، سازمانهای خیریه و همچنین سازمانهای خبری داخلی و بین المللی را سه روز پیش از آغاز برنامه ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ در استرالیا حذف کرد.

اگرچه این اقدام به استرالیا محدود بود اما انتقادات به اقدام فیس بوک گسترده بود و سیاستمداران کشورهای دیگر این رفتار فیس بوک را تلاش برای تحت فشار قرار دادن دولتهایی که در نظر دارند اقدامات مشابهی انجام دهند، توصیف کردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در صفحه فیس بوک خود نوشت: اقدام فیس بوک در قطع کردن اطلاعات خدمات اضطراری و سلامتی، گستاخانه و مایوس کننده بوده است. این اقدامات تنها تاییدکننده نگرانیهایی است که شمار رو به رشد از کشورها درباره رفتار شرکتهای بزرگ فناوری که فکر می کنند از دولتها بزرگتر بوده و مقررات نباید شامل حال آنها شود، ابراز کرده اند.

اختلاف میان فیس بوک و استرالیا بر سر قانونی است که فیس بوک و گوگل را ملزم می کند با رسانه های خبری قراردادهای تجاری بسته و برای نمایش لینکهای اخبار آنها پول پرداخت کنند.

فیس بوک اعلام کرد شمار زیادی از صفحات را مسدود کرده زیرا قانون پیشنهادی استرالیا به طور واضح محتوای خبری را تعریف نکرده است. این شرکت تاکید کرد تعهدش برای مقابله با اطلاعات نادرست تغییر نکرده و صفحاتی را که اشتباهی مسدود شده اند، احیا خواهد کرد.

یک سخنگوی فیس بوک اظهار کرد: اقداماتی که ما انجام می دهیم به محدود کردن دسترسی کاربران و ناشران استرالیا به محتوای خبری داخلی و بین المللی متمرکز شده است. از آنجا که قوانین دستورالعمل روشنی درباره تعریف از محتوای خبری ارایه نکرده اند، ما تعریف گسترده ای را مد نظر قرار دادیم تا به قانونی که معرفی شده است، احترام بگذاریم.

جولیان نایت، مدیر کمیته پارلمانی نظارت بر صنعت رسانه انگلیس یکی از سیاستمداران خارجی بود که معتقد بود پیامی که فیس بوک با این اقدامش مخابره کرد، فراتر از استرالیا را هدف گرفته بود.

ناشران خبری تاکتیکهای فیس بوک را گواهی بر این می دانند که این شرکت که مالک اینستاگرام و واتس اپ هم است، به عنوان یک دروازه بان برای صنعتشان قابل اعتماد نیست.

هنری فور واکر، رییس گروه صنعتی "انجمن رسانه خبری انگلیس" اعلام کرد مسدود کردن اخبار در زمان پاندمی جهانی یک نمونه کلاسیک از یک قدرت انحصارطلب است که تلاش می کند بدون توجه به شهروندان و مشتریان، موقعیت برتر خود را حفظ کند.

دیتمار ولف، مدیر انجمن ناشران خبری BDZV آلمان اظهار کرد: اکنون زمان مناسبی است که دولتهای سراسر جهان قدرت بازار پلتفرمهای بزرگ را محدود کنند.

ارزش سهام فیس بوک روز پنج شنبه ۱.۵ درصد سقوط کرد.

ناشران می گویند پلتفرمهایی مانند گوگل و فیس بوک عمده درآمد تبلیغات را به جیب می زنند و روزنامه ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی ناچار می شوند اتاقهای خبری خود را کوچکتر کرده یا تعطیل کنند.

حوزه های قضایی در سراسر جهان در حال اجرایی مقرراتی هستند که گوگل، فیس بوک و سایر شرکتهای اینترنتی را ملزم می کنند درآمدهای خود را با ناشران سهیم شوند و بروکسل هم دستورالعملی در این زمینه در دست اجرا دارد که کشورهای اتحادیه اروپا را ملزم می کند تا ژوئن آن را اجرایی کنند.

گوگل معترض است که مقررات استرالیا حتی از مقررات اروپا فراتر رفته و حتی برای لینکها و بخشهایی از مقالات هم اعمال می شود اما اقدام فیس بوک در استرالیا نشان دهنده جدایی تاکتیکی از گوگل است. این دو شرکت علیه این قوانین به اتفاق یکدیگر کارزاری را راه انداخته بودند و هر دو تهدید کرده بودند خدماتشان را در استرالیا قطع می کنند اما گوگل در روزهای اخیر توافقهایی با چندین رسانه استرالیایی امضا کرده است. شرکت نیوزکورپ روپرت مورداک، جدیدترین شرکت رسانه ای است که با گوگل برای نمایش لینک اخبارش در اکانت نیوز شوکیس این موتور جست و جو در قبال دریافت پول قابل توجه به توافق رسیده است.

فیس بوک به خصوص برای مسدود کردن صفحات خیریه و دولتهای ایالتی بزرگ شامل صفحاتی که درباره پاندمی و تهدیدات آتش سوزی جنگلها اطلاعات فراهم می کنند، هدف محکومیت قرار گرفته است. با وجود این که صفحه خود فیس بوک برای مدتی غیرقابل دسترس شد، برخی از این صفحات بعدا احیا شدند.

فیس بوک اعلام کرده که قانون استرالیایی که تا چند روز دیگر قرار است در پارلمان این کشور تصویب شود، اساسا رابطه میان فیس بوک و ناشران را درک نکرده و این شرکت با انتخاب دشواری بین عمل به این قانون یا مسدود کردن اخبار روبروست.

بر اساس گزارش رویترز، فیس بوک اعلام کرده که اخبار تنها چهار درصد از محتوایی است که کاربران در وب سایتش مشاهده می کنند. اما برای استرالیایی ها، نقش فیس بوک در خبررسانی افزایش پیدا کرده است. بررسی ۲۰۲۰ دانشگاه کانبرا نشان داد ۲۱ درصد از مردم استرالیا از شبکه اجتماعی به عنوان منبع خبری اصلی استفاده می کنند و ۳۹ درصد از فیس بوک برای دریافت اخبار استفاده می کنند.

منبع: ایسنا