پایگاه خبری وب زوم

سرگرمی بازی

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 13:19

«دیپلماسی بازی‌های دیجیتال» منتشر شد

کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال: مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی» نوشته اکبر نصراللهی (رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ‌ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی) و فرزانه شریفی (مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی) منتشر شد.

 

این کتاب در هفت فصل بازی‌های دیجیتال از واژه‌شناسی تا تاریخچه، ‌اقتصاد بازی‌ها و سپس مطالعه تحلیلی بازی‌های دارای بار ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی را شامل می‌شود و توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر شده است.

در معرفی کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال» عنوان شده است: این کتاب به عنوان نخستین اثر ملی در حوزه مطالعه سیاسی بازی‌های دیجیتال، ضمن ارائه مبانی نظری و گردآوری کاملی از دیدگاه‌های پژوهشگران داخلی و بین‌المللی این زمینه، به تحلیل یکی از مهم‌ترین بازی‌های سیاسی جهان یعنی «بازی ندای وظیفه»  می‌پردازد.

این اثر با رویکرد تلفیق دیپلماسی و بازی برای پژوهشگران بعدی به رشته تحریر درآمده است و مولفان آن بر این باورند که ظرفیت بازی برای انتقال ایدئولوژی‌های فرامتنی فرهنگی، دینی و اجتماعی بسیار عمیق و در عین حال گسترده است و باید تهدیدها و فرصت‌های توامان این رسانه را با هم پذیرفت و از آن برای «بازنمایی مقتدرانه» در برابر «سوءبازنمایی» استفاده شود. مولفان همچنین از غفلت و توجه ناکافی مسئولان داخلی از ظرفیت بازی‌ها در پیگیری اهداف دیپلماتیک انتقاد کرده و گفته‌اند بازی‌های دیجیتال در سال گذشته میلادی بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر بازیکن داشته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: جایگاه رسانه بازی به مرحله‌ای رسیده است که در ایران در کنار ورود «بازی‌سازی» به عنوان یک رشته فنی به ‏دانشگاه و انستیتو ملی بازی‌سازی، «مطالعات بازی‌های دیجیتال» که معطوف به پژوهش و رویکرد انتقادی است، برای ارتقای بینش دانشجویان در این حوزه به‏ دانشگاه راه پیدا کند.

 علاقه‌مندان برای تهیه و مطالعه کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال» می‌توانند نسخه الکترونیک آن را از طریق فیدیبو دریافت کنند.

منبع: ایسنا