پایگاه خبری وب زوم

سرگرمی بازی

منتشر شده در تاریخ شنبه 18 اردیبهشت 1400 ساعت 14:29

مدل بازطراحی‌شدهٔ پلی استیشن 5 در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد

درحالی‌که سونی هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است؛ اما گزارش‌ها از احتمال معرفی نسخه‌ای بازطراحی‌شده در اواسط سال ۲۰۲۲ نشان دارند.

 

DigitalTimes گزارشی منتشر کرده که حاوی اطلاعاتی بحث‌برانگیز است. طبق گفته‌ها، سونی می‌خواهد نسخه‌ای بازطراحی‌شده از پلی استیشن ۵ را معرفی کند که پردازنده‌ای از AMD با لیتوگرافی شش نانومتری دارد. در نگاهی کلی به نظر می‌رسد این بازطراحی به سخت‌افزار مورداستفادهٔ کنسول ارتباط داشته و به معنای طراحی مجدد کنسول نباشد. به عبارت‌ دیگر، نسخه جدید پلی استیشن ۵ ظاهر و عملکردی یکسان با مدل‌های فعلی برخوردار بدارد و فقط بحث سر هزینهٔ تولید کمتری است که برای سونی به همراه خواهد داشت. 

البته باید در نظر گرفت که استفاده از پردازنده‌ای با لیتوگرافی ۶ نانومتری به‌معنی کوچک‌تر شدن مادربرد خواهد بود و سونی ممکن است از این تغییر در اجزای داخلی کنسول برای کوچک‌تر کردن ابعاد ظاهری پلی استیشن ۵ نیز استفاده کند.

نسخهٔ فعلی پلی استیشن ۵ به پردازنده‌ی AMD با لیتوگرافی ۷ نانومتری مجهز شده است که از ۸ هستهٔ سری ذن ۲ AMD تشکیل می‌شود. با استفاده از پردازندهٔ ۶ نانومتری نه‌تنها احتمال افزایش توان پردازشی کنسول وجود دارد؛ بلکه مصرف انرژی به‌مراتب کمتر از نسخهٔ فعلی خواهد شد. در حقیقت می‌توان گفت اگر تفاوتی فاحش از نظر توان پردازشی میان دو مدل وجود داشته باشد، نسخهٔ بازطراحی‌شده می‌تواند به‌نوعی پلی استیشن ۵ پرو تلقی شود.

طبق گفته‌ها، سونی انتظار دارد تولید کنسول‌های بازطراحی‌شده از سه‌ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۲۲ آغاز شود. چنین خبری در حالی منتشر شده است که سران سونی هنوز به آن واکنشی نشان نداده‌اند و صحت عرضهٔ نسخه‌ای بازطراحی‌شده از پلی استیشن هنوز تأیید یا تکذیب نشده است.

اگر اخبار بازی را دنبال کرده باشید، حتماً اطلاع دارید که دسترسی به کنسول‌های پلی استیشن ۵ در اکثر کشورهای جهان بسیاری سخت شده است. کارشناسان معتقدند که بخشی از این مشکلات ریشه در ضعف تولید این کنسول‌ها مطابق با نیاز بازار دارد. هیروکی توتوکی، مدیر مالی سونی، با تأیید این موضوع اعلام کرده است که این شرکت قادر به تأمین کامل نیاز بازار در شرایط فعلی نیست.

توتوکی در آخرین گزارش مالی سونی در جمع سرمایه‌گذاران این شرکت اظهار داشت که کمبود تولید تراشه‌، یکی از عوامل مؤثر در این مسئله بوده است؛ اما عوامل دیگری هم وجود دارند که حجم تولید شرکت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. توتوکی در ادامهٔ اظهارات خود به هدف‌گذاری سونی برای عبور از رکورد فروش پلی استیشن ۴ در سال دوم عرضه این کنسول اشاره می‌کند که بر اساس آمار رسمی این شرکت، ۱۴٫۸ میلیون واحد گزارش شده است. وی در پاسخ به سؤالی در مورد دستیابی به این هدف، می‌گوید این هدف می‌تواند با پیدا کردن یک منبع دیگر برای تأمین قطعات مورد نیاز یا اعمال تغییر در طراحی سخت‌افزاری کنسول محقق شود.

با درنظرگرفتن مسائل مطرح‌شده باید دید با فرض صحت این ادعا، آیا سونی می‌تواند راهی برای افزایش تولید کنسول‌ پلی استیشن ۵ پیدا کرده و موجب افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت این محصول در بازار شود یا خیر.

منبع: زومیت