پایگاه خبری وب زوم

تکنولوژی دانش

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 14:45

مرحله دوم آزمایش بالینی واکسن آلزایمر موفقیت آمیز بود

نتایج مرحله دوم آزمایش بالینی یک واکسن آلزایمر حاکی از واکنش آنتی بادی قدرتمند در بدن بیمار و تاثیر قابل توجه آن بر فرایند تخریب عصبی بود.

 

یک شرکت فناوری زیستی به نام AXON NEUROSCIENCE که در حوزه درمان و جلوگیری از ابتلاء به آلزایمر فعالیت می‌کند به تازگی تحقیقی درباره نتایج فاز دوم ارزیابی واکسن AADvac۱ برای مقابله با این بیماری را منتشر کرده است.

مرحله دوم آزمایش بالینی واکسن AADvac۱ در ۲۴ ماه و از طریق گروه‌های پلاسیبو و کنترل انجام شد. در این فرایند ایمنی و کارآمدی واکسن در بیمارانی با نوع معتدل آلزایمر بررسی شد.

اهداف این تحقیق بررسی ایمنی و قابلیت ایمنی زایی واکسن مذکور بود. ۱۹۶ شرکت کننده در ۸ کشور اروپایی در این تحقیق شرکت کردند.

آزمایش بالینی نشان داد این واکسن ایمن است. هنگام استفاده از این واکسن برای افراد واکنش آنتی بادی «تاو» در بدن آنها ایجاد شد که این نوع آنتی بادی به خصوص در درمان سالمندان اهمیت دارد. تاو نوعی پروتئین و علامت بیماری آلزایمر است که تجمع و گسترش اشکال سمی آن در مغز اتفاق می‌افتد. کارشناسان معتقدند این پروتئین عامل مرگ سلول‌های عصبی است که درنهایت زوال عقل را در پی دارد.

واکسن AADvac۱ تجمیع یکی از نشانگرهای زیستی تخریب اعصاب به نام NfL را در خون افراد تا ۵۸ درصد کاهش داد. این روند با کاهش قابل توجه نشانگرهای زیستی آلزایمر در مایع نخاعی مغزی بیماری آلزایمر (CFS) پشتیبانی شد که برجسته‌ترین نشانگر زیستی بیماری به نام phospho-tau T۲۱۷ را شامل می‌شود.

با این وجود پژوهش مذکور هیچ مزایای قابل توجهی در خصوص آزمایش قابلیت فکر کردن، استدلال و حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر نداشت.

درهر حال تأثیرات واکسن AADvac۱ بر نشانگرهای زیستی مایع از قابلیت آن برای درمان واحتمالا جلوگیری از آسیب شناسی تاو پشتیبانی می‌کند.

این واکسن احتمالاً می‌تواند از پیشرفت آسیب شناسی تاو در بیماری آلزایمر جلوگیری کند. مزایای کلینیکی این واکسن شامل جلوگیری از آغاز بیماری است.

منبع: مهر