پایگاه خبری وب زوم

ایران سیاست گذاری

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 28 تیر 1400 ساعت 10:40

وزیر ارتباطات: تعرفه‌گذاری اینترنت داخلی و خارجی با مصوبه شورای فضای مجازی انجام شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات باید بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد.

محمدجواد آذری جهرمی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان پاسخ به سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان درباره علت عدم تشریح و شفاف سازی در خصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی( قبل از فیلتر شدن این پیام رسان) با وجود استقرار CDN های تلگرام در کشور گفت: اصل سوال این است که سرورهای تلگرام به ایران آمده و مستقر شده پس چرا ترافیک را برای مردم نیم بها حساب نکردید؟. من می‌خواهم یک روند قانونی را به مجلس شورای اسلامی یادآوری کنم. ۲۰ مردادماه ۹۵ در دولت یازدهم سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی مجازی به تصویب رسید. در مورد تعریف مدل اقتصادی شبکه ملی آمده که تعرفه‌گذاری به گونه‌ای باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد.

آذری جهرمی همچنین یادآور شد: براساس سیاست‌گذاری شورای عالی فضای مجازی کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب کرد که اپراتورهای مخابراتی موظف هستند اقداماتشان را برای این‌که محاسبات ترافیکی داخلی و بیرونی مجزا انجام شود به عمل بیاورند. برهمین اساس سیاست‌گذاری و اعلام نرخ ترافیک داخلی باید حداقل نصف قیمت بین‌الملل در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۱۳۹۶ برخی اپراتورها با استناد به این مصوبه بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزان‌تر پیام‌رسان‌های خارجی ارائه کردند که این باعث تذکر جدی دادستان کل کشور و جمع‌آوری تبلیغات آنها شد و به ما هم یادآوری که سیاست شورای عالی فضای مجازی حمایت از پیام‌رسان داخلی است. این موضوع در سند طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات هم تصریح شده است.

آذری جهرمی یادآور شد: در تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ هم مجلس شورای اسلامی مزیت رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی را مورد تاکید قرار داد. در اولین جلسه‌ای که من در مجلس برای هماهنگی خدمت نمایندگان آمدیم رئیس مجلس هم نکاتی را گفت (آذری جهرمی در ادامه بخشی از صحبت‌های محمدباقر قالیباف را از تریبون مجلس شورای اسلامی پخش کرد).

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: جمع‌بندی مجلس انقلابی این بود که با تعرفه‌گذاری از پیام‌رسان داخلی حمایت شود در طرح جدید نمایندگان برای مدیریت فضای مجازی هم خدمات داخلی به تفصیل تعریف شده و حمایت از خدمات داخلی مورد تاکید قرار گرفته است. بنابر همه این قوانین و مقررات اگر حتی سرورهای خارجی هم در کشور مستقر شوند شامل ترافیک نیم بها نخواهند شد.

وی با بیان این‌که هزینه اضافی در این زمینه از مردم دریافت نشده تاکید کرد: در مواردی مثل ارزش افزوده و ستاره مربع ما محکم ایستادیم و تا آنجا که به ما مربوط بود تا ریال آخر پولش را به مردم بازگرداندیم.

آذری جهرمی همچنین یادآور شد: مرداد ۹۶ با نظر دادستان وقت کشور آقای رئیسی، مذاکره با تلگرام آغاز شد و پس از ارائه گزارش مذاکرات در چهارم مرداد همان سال با مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، CDN ها در ایران مجوز استقرار گرفتند. مجموع سرورهایی که در ایران مستقر شده، ۷۰ سرور بوده که مسئولین این پیام‌رسان خودشان تهیه کردند و ریالی توسط وزارت ارتباطات پرداخت نشد.

وی خاطرنشان کرد: مجموع دارایی تلگرام برای ارائه خدمت‌ در ایران ۱۴۰ هزار دلار بود (با قیمت هر سرور ۲ هزار دلار) که با قیمت دلار آن سال، ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. مجموع پهنای باند متصل تلگرام، ۳۲۰ گیگابیت برثانیه بوده که در پیک، ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه آن مصرف شده است.

جهرمی تاکید کرد: تفاهم صورت گرفته با تلگرام باعث شد صرفه‌جویی ارزی در خرید پهنای باند ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه اینترنت شد که قیمت آن در سال ۹۶ حداکثر ماهانه ۳۰۰ هزار یورو بود. در ۹ ماه استقرار CDN های تلگرام در ایران ۲.۷ میلیون یورو صرفه‌جویی در پرداخت ارز برای خرید اینترنت انجام شد که با قیمت یورو در آن روز ۱۵ میلیارد تومان محاسبه می‌شود که تمام این‌ها در صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت وجود دارد.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: در کمیسیون، آقای مقتدایی به من گفتند که شما هزاران میلیارد تومان پول به جیب زده‌اید. به ایشان توضیح دادم که عددی که می‌گویند درست نیست و پول حاصل از این کار برای دولت است و به جیب کسی نمی‌رود. من توضیح دادم که مجموع فروش اینترنت در ماه کمتر از ۸۰ میلیارد تومان است اما ایشان مصاحبه کردند و گفتند وزیر ارتباطات قبول کرده که ۸۰ میلیارد تومان منفعت مالی داشته است.

وی اضافه کرد: مذاکره با تلگرام، دستوری بود که حاکمیت در مقطعی برای ما صادر کرد و انجام دادیم. آن زمان بیش از ۷۰ درخواستی که جمع‌بندی شده و برای تلگرام ارسال شده بود، در پنج مصداق مسدود شد، اما در ادامه چون تلگرام مسائل امنیتی ما را نپذیرفت، دستگاه امنیتی شکایت کردند و در یک روالی این پیام‌رسان خارجی مسدود شد.

آذری جهرمی همچنین گفت: بارها به قراردادی با تلگرام اشاره کردند، ما با این پیام‌رسان قراردادی نداشتیم و صرفا یک تفاهم بود. تلگرام یک روزی در کشور فعالیت کرده و یک روزی بنابر تشخیص دستگاه امنیتی عمل نکرده و مسدود شده است.

منبع:ایسنا