پایگاه خبری وب زوم

ایران

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 12 مرداد 1400 ساعت 14:1

راهکاری برای حمایت از تقاضاکنندگان فناوری و رفع نیازمندی‌ها از سوی شرکت‌های دانش بنیان

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به همکاری چند جانبه برای تامین نیازمندی‌های کشور در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: در این همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی نه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بلکه برای ایجاد مشوق‌هایی برای طرف تقاضا مشارکت دارد.

 

امیر ناظمی امروز در آیین تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک با هدف حمایت از داخلی سازی مودم های VDSL و محصولات شبکه انتقال (POTN) که به صورت آنلاین در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به همکاری در انعقاد این تفاهم نامه افزود: خیلی از مکانیزم‌ها و ساز و کارها و نهادهایی که تشکیل می‌شوند، الزاما برای برآورده کردن یک هدف نیستند، بلکه مجموعه‌ای از اهداف را با خود به همراه دارند. یکی از نهادهایی که سعی شد در این مدت ایجاد شود، نهادی است که امروز به عنوان اولین نمونه تفاهم نامه آن به امضا می‌رسد.

وی به بیان جزئیات این تفاهم نامه چند جانبه پرداخت و یادآور شد: وام‌هایی به صورت قانونی به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود، اما اینکه آیا الزاما فعالیت این شرکت‌های دانش بنیان در راستای اولویت‌ها و نیازهای ملی است، از سوالات مطرح در این زمینه است و از طرف دیگر خیلی از وام‌هایی که اعطا می‌شود، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این سرمایه گذاری منجر به ورود به بازار خواهد شد و در این طرح عملا سعی شده به این سوالات پاسخ داده شود.

ناظمی با تاکید بر اینکه در این طرح همکاری، یک شرکت دانش بنیان سازنده مودم حضور دارد و از سوی دیگر ما یک نیاز ملی تحت عنوان مودم VDSL داریم که برای دوران گذار به پهن باند است که از نیازهای کسب و کارها و شهروندان به شمار می‌رود، ادامه داد: این شرکت دانش بنیان به وسیله مکانیزم مالی تشویق خواهد شد که اولا تولید مودم‌های قبلی خود یعنی ADSL را کنار بگذارد و وارد تکنولوژی جدید شود و این اولین منفعتی است که در این تفاهم نامه دیده شده است و اتفاق خواهد افتد، چون تکنولوژی جدید همواره به سرعت اتفاق می‌افتد، ولی خیلی وقت‌ها شرکت‌هایی که تولید کننده یک تکنولوژی قدیمی هستند، زمان این را ندارند که وارد تکنولوژی جدید شوند و زمان را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این اتفاق رخ ندهد، ما باید همواره نگاه ملی داشته باشیم و نهادهای سیاستگذار، مکانیزم‌هایی را برای تشویق در نظر بگیرند تا شرکت‌های تولیدکننده قادر به حرکت به سمت تکنولوژی‌های جدید باشند.

ناظمی اثر دوم امضای این تفاهم نامه چند جانبه را وجود طرف تقاضا دانست و افزود: از سوی دیگر تقاضایی در این تفاهم نامه وجود دارد که شرکت مخابرات بزرگترین تامین کننده ارتباطات ثابت در کشور است، اما در برخی از مواقع کمبود منابع مالی، امکان سرمایه گذاری برای رفتن به سمت تکنولوژی جدید را از بین می‌برد و در این تفاهم نامه جزء دوم یعنی شرکت مخابرات به عنوان طرف تقاضا وارد شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه محصول تولیدی در این تفاهم نامه یک کالای دانش بنیان است، گفت: از این رو مکانیزم سوم یعنی نهاد سیاستگذاری که وزارت ارتباطات است و برای بررسی این نیاز و تقاضا وارد فرآیند شده است و صحه گذاری بر این موضوع که این محصول یک اولویت ملی است، حضور دارد.

وی یادآور شد: وقتی ما دسترسی به پهن باند داشته باشیم، فقط برای استفاده کاربر نهایی نیست، بلکه کارکرد واسطه‌ای دارد و  شرکت‌ها، کسب و کارها و حتی کسب و کارهای خانگی از آن به عنوان یک کالای واسطه‌ای استفاده می‌کنند و تولید بیشتر رقم می‌خورد.

وی با اشاره به این فرآیند گفت: اما همچنان مسئله اصلی که تامین مالی است، باقی می‌ماند و در این میان صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان جزء چهارم به عنوان منبع مالی برای شرکت‌های دانش بنیان ورود کرده و این منبع مالی این بار نه برای حمایت از طرف عرضه کننده بلکه برای حمایت از تقاضادهنده فناوری ارائه خواهد شد که تامین نیازهای خود را از طریق یک شرکت دانش بنیان برطرف می‌کند.

ناظمی با اشاره به حضور پست بانک در این تفاهم نامه با بیان اینکه این بانک به عنوان عامل بانکی حوزه فناوری اطلاعات در این تفاهم نامه ایفای نقش خواهد کرد، ادامه داد: در کنار همه اینها احتیاج به ارزیابی شرکت در خصوص دانش بنیان بودن و توانایی تولید آنها است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان جزء یکی دیگر از بازیگران این عرصه وارد شده است.

وی گفت: تدوین چنین سازوکارهایی در نظام بوروکراسی و نظام اداری ایران که یک نظام کند است و معمولا غیر انعطاف پذیر است، بسیار کار سختی بود، اما برای مقابله کردن با این نظام اداری سخت فقط همدلی و همکاری می توانست پاسخگو باشد، به هر حال امروز که مصادف است با تغییر دولت، این موضوع که در دولت شروع شده بود امروز نیز به پایان رسید.

منبع: ایسنا